اخبار داغ

ما را ببخشید، ما به اندازه شما مرد نیستیم!

روایتی دیگر از دیپلماسی ایمیلی دولت تدبیر برای دفاع از اسلام گرایان

روایتی دیگر از دیپلماسی ایمیلی دولت تدبیر  برای دفاع از اسلام گرایان
هنوز سیستم دیپلماتیک ما متوجه قضیه نشده است که با چشم پوشی از وضعیت شیعیان آذربایجان دارد تمام هستی ایران را به باد میدهد و تنها جای پای ایران را از آن کشور می بُرد. سیستم دیپلماتیک ما در مورد جمهوری آذربایجان هیچ گامی را برای تصحیح گفتمان های منحرف تاریخی و سیاسی آذربایجان در قبال ایران انجام نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، دولت جمهوری آذربایجان در آستانه عید نوروز چند صد نفر را مشمول الطاف ملوکانه خود قرار داد و صدها نفر که در میان آنها افراد سرشناس وابسته به جناح های آمریکا و ناتو (اعم از تشکیلات های جوانان و حرفه ای سیاسی) بودند نیز مورد عفو قرار گرفتند. در میان این عفو شدگان تنها دو نفر از دینداران که آن هم از افراد ناشناخته که تنها جرمشان حضور در تجمعات دفاع از حجاب بود آزاد شدند. هفته گذشته نیز چند هزار نفر از سوی بانوی اول کشور مورد عفو قرار گرفتند اما در میان این چند هزار نفر حتی یک دیندار هم نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

 

,
کسانی که با ساخت قدرت در جمهوری آذربایجان آشنایی دارند می دانند که آزادی افراد سیاسی معنای خاص خود را در این کشور دارد. زندانیان سیاسی نوعا به صورت بلوک بندی شده مورد شناسایی قرار میگیرند . مثلا زندانیان ایرانی، زندانیان ناتو، زندانیان آمریکا، زندانیان روسیه.
,

 

,
بر اساس لابی های قدرت در درون حکومت امکان دارد که زندانیان هر یک از این جناح ها آزاد شوند یا مدت محکومیت آنها افزوده شود.وقتی در عرض سه ماه شاهد آزادی منسوبین همه جناح ها به غیر از جناح ایران هستیم این یعنی دهن کجی آشکار به ایران.این وضعیت بیش از آن که نشان دهنده قدرتمند تر شدن حکومت جمهوری آرذبایجان باشد، نشان از تضعیف مواضع ایران در آن کشور است. سفارت ایران در نهایت بی تفاوتی به عمق استراتژیک ایران است.
,

 

,
به عنوان کسی که به صورت روزمره با جناح ها مختلف دینداران آذربایجان در ارتباط هستم به نام شرافت اسلامی باید اعلام کنم، که تقریبا هیچ کسی از وضعیت فعالیت های سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو رضایت ندارد. دستگاه های جمهوری اسلامی نسبت به دیندارانی که به خاطر محبت ایران سالها زجر و شکنجه دیده اند بی تفاوت هستند. بزرگترین افتخار مجموعه سفارت تبدیل به این شده است که مسئولان آذری آنها را قبول کنند به دیدار و خبرگزاری های آذری حاضر به مصاحبه با حضرات شوند.
,

 

,
دینداران آذری معتقدند که آدامسی بودند که جمهوری اسلامی آنها را جوید، و حالا که احساس میکند شیرینی شان را از دست دادند آنها را تف کرده است!جالب تر آن که برخی مسئولان ایرانی در جلساتی که با طلاب آذری در قم برگزار کرده اند آنها را مورد انتقاد شدید قرار داده اند که چرا علیه اسرائیل و آمریکا سخنرانی میکنند.
,

 

,
متاسفانه مجموعه دیپلماتیک ایران هنوز پس از بیست و اندی سال رابطه مستقیم با باکو متوجه قضیه نشده است که بی اختیارترین فرد در روابط ایران و آذربایجان شخص رییس جمهور این کشور است. و باید از موضع بالا و چانه زنی های بیشتر آنها را به راه راست هدایت کرد نه با خواهش و التماس و آرزوی روابط اقتصادی بالاتر.
,

 

,
هنوز سیستم دیپلماتیک ما با هزاران یورو حقوق ماهانه نتوانسته است بفهمد که هیچگاه - توجه کنید، هیچ گاه- حجم روابط ایران و آذربایجان از یک حد مشخص بالاتر نخواهد رفت و تلاشهای تبلیغاتی بی معنا هیچ چیزی جز فریب مردم نیست.
,

 

,
هنوز سیستم دیپلماتیک ما متوجه قضیه نشده است که با چشم پوشی از وضعیت شیعیان آذربایجان دارد تمام هستی ایران را به باد میدهد و تنها جای پای ایران را از آن کشور می بُرد.
,
سیستم دیپلماتیک ما در مورد جمهوری آذربایجان هیچ گامی را برای تصحیح گفتمان های منحرف تاریخی و سیاسی آذربایجان در قبال ایران انجام نداده است و مقامات سفارت در پاسخ به همین نگارنده در مورد گفتمان تاریخ نگاری آن سامان از چنان توجیهات خنده داری استفاده کرده اند که معلوم نیست دقیقا این افراد آیا مجموعه سفارتی ایران در باکو هستند؟
,

 

,
در یک کلام باید گفت جبهه مقاومت دینداران آذربایجان به علت حملات بی شرمانه جریان ملی گرای کور در داخل ایران و جریان منحط و فشل دیپلماتیک ایران در باکو در حال از دست رفتن است.
,

 

,
جریان ملی گرای کور داخل ایران معتقد است باید دولت و ملت آذربایجان را فحش داد، تمام پلها را خراب کرد، با آنها به جنگ برخاست و این روزها در اقدامی که هر کودکی میداند چیزی جز دروغ نیست سعی میکند چنین القا کند که دولتیان کوتوله باکو سعی دارند تا سوروسات جنگ علیه ایران را تهیه کنند. این جریان هر کس را که از دینداران آذربایجان دفاع کند و مدعی باشد که باید با ایجاد دوگانگی بین ملت و دولت آذربایجان به داد دینداران آذرباجان رسید چرا که حتی در نگاه منفعت طلبانه نیز منافع ما در حمایت سفت و سخت از این جریان است به بنیادگرا و قومیت گرا تعبیر میکنند.
,

 

,
جریان دیپلماتیک هم فقط برای این که در ایران ژست من توانستم روابط را تصحیح کنم از هر چیزی و از هر سنگری چشم پوشی میکند.
,

 

,
این روزها باید عکس مردان غیوری که بسیاری شان تنها به علت داشتن حب ایران در زندان هستند را در مقابلمان بگذاریم و از صمیم قلب بگویم: ما را ببخشید برادران، ما به اندازه شما مرد نبودیم!
,

 

,

در مقابل چنین انتقادهایی همیشه حضرات دیپلمات ها ابراز میکنند که ما در  پشت پرده مذاکره میکنیم و فشار میآوریم، به مصلحت نیست که علنی کنیم. اگر این چنین حرفهایی حقیقت داشته باشد باید گفت عار بر ما که کشوری که تمام جمعیتش به اندازه پایتخت ما نیست به فشارهای ما هم وقعی نمینهد. اگرچه ما میدانیم که ایمیل و درخواست این روزها دقیقا همان فشار است!

,
 
,
,

 

,

* پژوهشگر مسائل قفقاز و غرب آسیا

,

مسعود صدرمحمدی

,
انتهای پیام/م
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه