اخبار داغ

مروری بر مصوبات مجلس نهم

مروری بر مصوبات مجلس نهم
مجلس شورای اسلامی در دوره نهم کمتر از 200 قانون را به تصویب رسانده که رکوردی کاهشی در ادوار نه‌گانه مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، در عمر 110 ساله نظام قانون‌گذاری در کشور، بالغ بر 11 هزار عنوان قانون به تصویب رسیده که البته حاصل فعالیت مجلس شورای ملی، شورای انقلاب و مجلس شورای اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این میان سهم مجالس نه‌گانه پس از انقلاب اسلامی به طور میانگین در هر دوره بیش از 300 قانون بوده است؛ اگرچه مجلس نهم سنت شکنی کرده و تعداد قوانین مصوب در این دوره از مجلس کمتر از 200 عنوان بوده است.

,

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را برعهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است؛ وظایفی که به نظر می‌رسد کمتر موازنه‌ای بین آنها برقرار بوده و عمدتا بخش قانون‌گذاری مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

,

خبرگزاری دانشجویان ایران در سلسله گزارش‌هایی تا پایان هفته جاری نگاهی به عملکرد تقنینی پارلمان در دوره نهم داشته و مصوبات این دوره مجلس را مرور کرده که در زیر می‌آید:

,

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی (ICMM)

,

5 خرداد 93: مجلس در این مصوبه به دولت اجازه داد با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در کارگروه بین المللی پزشکی نظامی عضویت یابد.

,

قانون تصویب قطعنامه‌های کنفرانس مورخ 2010 (1389) اعضای کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه‌ها و نگهبانی دریانوردان (STCW)

,

5 خرداد 93: با تصویب این قانون قطعنامه‌های شماره یک و 2 کنفرانس مورخ 2010 (1389) اعضای کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه‌ها و نگهبانی دریانوردان مصوب 1978 (1357) تصویب شد.

,

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تحدید مسوولیت برای دعاوی دریایی

,

5 خرداد 93: به موجب این قانون به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به کنوانسیون تحدید مسؤولیت برای دعاوی دریایی مورخ نوزدهم نوامبر یکهزار و نهصد و هفتاد و شش میلادی (28 /8/ 1355 هجری شمسی) ملحق گردد.

,

قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بروندی

,

18 خرداد 93: با تصویب این قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بروندی تصویب شد.

,

قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با جرائم فراملی

,

18 خرداد 93: با تصویب این قانون، موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با جرائم فراملی تصویب شد.

,

قانون موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر

,

20 خرداد 93: با تصویب این قانون موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر تصویب ‌شد.

,

قانون تعیین تعرفه‌های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

,

20 خرداد 93: با تصویب این قانون به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اجازه داده می‌شود نسبت به وصول بهای خدماتی که به متقاضیان ارایه می‌دهد، اقدام کند و وجوه حاصل را به خزانه‌داری کل‌کشور واریز نماید.

,

قانون اجازه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انعقاد قرارداد کار معین با بازرسان شاغل در حوزه نظارت بر بازار

,

27 خرداد 93: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه دادند در سال 1393 در سقف بازرسان به کارگرفته شده در سال 1392 جهت اجرای طرح بازرسی کالا و خدمات بدون هزینه جدید اقدام نماید.

,

قانون تفسیر بند (ج) تبصره (16) قانون بودجه سال 1393 کل کشور

,

27 خرداد 93: با تصویب این استفساریه مقرر شد که حکم بند (ج) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مانع از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی متعارف دستگاه‌های اجرایی دولتی و صندوق‌های بازنشستگی به کارکنان شاغل و بازنشستگان ایثارگر تحت پوشش خود نمی شود.

,

قانون اصلاح مواد (1) ، (6) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی

,

1 تیر 93: با تصویب این قانون مقرراتی در خصوص مجوز کسب و کار، تسهیل حضور بخشهای غیردولتی، خصوصی و تعاونی در فعالیت های اقتصادی و تسهیل سرمایه گذاری در ایران به تصویب رسید.

,

قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری

,

4 تیر 93: با تصویب این قانون، مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری به مدت یکسال تمدید شد.

,

قانون تفسیر ماده (133) قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن

,

17 تیر 93: بر اساس این قانون شرکتهای تعاونی تولید روستایی که فعالیت آنها منطبق بر اساسنامه ودر زمره عناوین مذکور در ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم باشد از مالیات بر درآمد معافند.

,

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بیمه‌گران و اتکائی‌گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاون اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه‌گذاری عربی و تصویب اساسنامه آن

,

29 تیر 93: مجلس با تصویب این قانون به عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بیمه‌گران و اتکائی‌گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاون اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه‌گذاری عربی رای داد.

,

قانون تعیین حریم حفاظتی - امنیتی اماکن و تاسیسات کشور

,

19 مرداد 93: به موجب این قانون تأمین حفاظت و امنیت اماکن و تأسیسات طبقه بندی شده کشور اعم از نظامی، انتظامی، امنیتی و کشوری و رعایت حریم آنها براساس مفاد این قانون لازم الاجراء است و مسؤولیت تعریف و تعیین رده های حفاظتی برای اماکن و تأسیسات کشور و تعیین حدود آنها برعهده شورای عالی امنیت ملی است.

,

قانون الحاق سه بند به مواد (2) و (4) و اصلاح ماده (6) قانون تشکیل شورای عالی اشتغال

,

4 شهریور 93: با تصویب این قانون سرپرست کمیته امداد امام خمینی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به ترکیب شورای عالی اشتغال افزوده شدند و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز به ترکیب کمیته هماهنگی اشتغال استانها افزوده شد.

,

قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

,

5 شهریور 93: به موجب این قانون مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی به مدت دو سال تمدید و دولت موظف شد اقدامات قانونی را برای دائمی شدن این قانون به عمل آورد.

,

قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

,

15 مهر 93: نمایندگان با اصلاح قانون سازمان بازرسی مقرر کردند در مواردی که گزارش بازرسی متضمن اعلام تخلف اداری مدیران‌کل ادارات و مقامات بالاتر تا سطح وزراء و همتراز آنان است، سازمان گزارش را برای رسیدگی به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال و تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند. همچنین درخصوص پرونده‌های مطروحه در رابطه با مقامات فوق، هیأت رسیدگی بدوی و تجدیدنظر مزبور با عضویت یک نفر از قضات منصوب رئیس قوه‌قضائیه تشکیل می‌شود و خارج از نوبت طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری به موضوع رسیدگی می‌کند.

,

بر این اساس هرگاه بازرس دارای پایه قضائی ضمن بازرسی درحدود مقررات قانونی، به‌حکمی برخورد کند که آن را خلاف بیّن شرع تشخیص دهد، گزارش مستدل آن را ازطریق رئیس سازمان برای رئیس قوه قضائیه ارسال می‌کند تا رئیس قوه طبق قانون اقدام قانونی را به‌عمل آورد.

,

قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی

,

15 مهر 93: با تصویب این قانون مجلس جزییات و نحوه اجرای محکومیتهای مالی را تعیین کرد. البته این قانون با مخالفت شورای نگهبان و اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و از سوی این مجمع تایید شد.

,

قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه یافته

,

30 مهر 93: به موجب این قانون به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمترتوسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستان های کمتر از سطح متوسط کشور در شاخص های زیر، سالانه حداقل ده درصد (۱۰%) به سطح متوسط کشوری نزدیک شود.

,

بر این اساس دولت مکلف است سه درصد (۳%) از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف مشخص تحت همین عنوان تعیین کند و طی جدولی که در آن سهم هر استان براساس شاخص های نرخ بیکاری، آب شرب شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت های جاده ای، سرانه های عمران شهری و درآمد شهرداری ها مشخص می گردد، در قانون بودجه درج نماید.

,

قانون اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی

,

16 شهریور 93: به موجب این قانون سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد(7%) حق بیمه سهم بیمه شده(از کارگر) و پانزده درصد(15%) مجموع عوارض صدور پروانه (از مالک) نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند. در صورت عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه ای کارگران با تصویب هیأت وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا بیست درصد(20%) بلامانع است.

,

قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور

,

12 بهمن 93: نمایندگان مجلس در مصوبه ای کاداستر(حدنگار)، عملیات حدنگاری و قوانین و مقررات مربوط به آن را به تصویب رساندند.

,

قانون اصلاح قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستائی

,

15 بهمن 93: به موجب این قانون به منظور یکپارچه کردن قطعات اراضی مزروعی زارعین داوطلب عضو شرکت‌های تعاونی روستایی به وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی اجازه داده می‌شود با رعایت اصل مالکیت فردی کشاورزان‌و تأمین حقوق ناشی از آن به تدریج و متناسب با امکانات و مقدورات دولت و همچنین استقبال کشاورزان از برنامه یکپارچه کردن اراضی مزروعی و‌تعاون نمودن تولید در حوزه عمل شرکت‌های تعاونی روستایی حائز شرایط، برنامه مذکور را به مورد اجرا بگذارد.

,

قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)

,

4 اسفند 93: مجلس با تصویب این قانون 86 ماده ای برخی احکامی که هر ساله در قوانین بودجه تکرار و موجب حجیم شدن این قانون می شد را به قانون دائمی تبدیل کرد و در جهت اصلاح نظام بودجه ریزی دولت گام برداشت.

,

قانون بودجه سال 1394 کل کشور

,

24 اسفند 93: نمایندگان از 26 بهمن ماه تا 13 اسفند ماه قانون بودجه سال 94 کل کشور را مورد بررسی قرار دادند و نهایتا آن را با رقم 846 هزار میلیارد تومان به تصویب رساندند.

,

قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

,

23 فروردین 94: با تصویب این قانون جنجالی مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی‌باشد.

,

بر این اساس اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند و ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می‌گردد.

,

تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تعیین اعضا و وظایف آن از دیگر مصوبات این قانون بود.

,

بخش‌های دیگر این گزارش در روزهای آینده منتشر می‌شود.

,

انتهای پیام/بخ

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه