اخبار داغ

لاریجانی در نشست خبری:

مسئله رکود در شرایط فعلی جدی است/ برای ریاست مجلس هیچ پیامی به من منتقل نشده/لیست امید تاثیری بر رای من نداشت/در تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان بی‌تقصیرم

مسئله رکود در شرایط فعلی جدی است/ برای ریاست مجلس هیچ پیامی به من منتقل نشده/لیست امید تاثیری بر رای من نداشت/در تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان بی‌تقصیرم
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما تاکنون گفت‌وگویی در زمینه ریاست با آقای عارف داشته‌اید یا خیر؟ گفت: ما تاکنون گفت‌وگویی در این زمینه نداشته‌ایم البته با یکدیگر رفاقت داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که به مناسبت اختتامیه مجلس نهم در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شد، اظهار داشت: باید از همه اصحاب رسانه که در 4 سال گذشته تلاش کردند اطلاع‌رسانی مفیدی از پارلمان داشته باشند، تشکر کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در یک نگاه کلی باید بگویم حدود 110 سال است در کشور ما قانون‌گذاری انجام می‌شود، 10 هزار و 49 قانون طی این 110 سال به تصویب رسیده است، 2 هزار و 939 قانون در مجالس پس از پیروزی انقلاب تصویب شده‌اند.

,

وی افزود: در مجلس نهم 47 درصد از لوایح تقدیمی دولت تبدیل به قانون شدند و 19 درصد طرح‌های ارائه شده توسط نمایندگان مجلس نیز، با تصویب صحن علنی تبدیل به قانون شدند، بیشتر بودن تعداد لوایح قانونی نشان‌دهنده اهتمام مجلس برای تبدیل لوایح دولت به قانون است.

,

بیش از 30 درصد قوانین مصوب مجلس نهم اقتصادی است

,

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در کل مجلس نهم، تلاش کردیم به موضوع اصلی کشور که مسائل اقتصادی بود، بپردازیم و بیش از 30 درصد قوانین مصوب مجلس نهم مربوط به مسائل اقتصادی است و مسائل اجتماعی رتبه بعدی را در این زمینه در اختیار دارد.

,

لاریجانی ادامه داد: ما در مجلس نهم به دنبال آن بودیم که زمینه همکاری مردم با قوای دیگر را سامان دهیم، تصور می‌کنم تلاش مجلس نهم از این جهت ثمربخش بود که توانست قوانین مهمی را سامان دهد.

,

وی در این زمینه توضیح داد: ما در کشورمان درباره اصولی از قانون اساسی مانند امر به معروف، جرم سیاسی و ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود قانون نداشتیم اما در مجلس نهم توانستیم برای این سه اصل از قانون اساسی قوانینی را مدون کرده و به تصویب برسانیم.

,

لاریجانی ادامه داد: از ابتدای مجلس نهم تلاشمان بر این بود که خلاءهای موجود در کشور را ضابطه‌مند و قانونی کنیم که امیدوارم مجلس دهم نیز از این ظرفیت برخوردار باشد.

,

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر نقاط قوت و ضعف مجلس نهم، گفت: رویکرد مجلس نهم، بیش‌تر ایجاد آرامش و پرداختن به مسائل اصلی کشور با نگاه هم‌افزایی بود و اینکه سایش‌های بلاوجه در کشور ایجاد نکنیم که اذهان از مسائل اصلی منحرف شود.

,

وی بیش‌تر حجم مصوبات مجلس نهم را همانند قانون رونق فضای کسب‌وکار که چند گزارشی نیز برای آن تهیه شد برشمرد و افزود: علاوه بر آن قوانینی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز در مجلس نهم تصویب شد که در آینده نتایج آن مشخص می‌شود؛ چراکه ریل‌گذاری برای مسیر حرکت کشور است.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده نیز با درک مسائل اصلی کشور و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر روی اولویت مسائل اقتصادی در همین مسیر حرکت کند.

,

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایرنا که تصویب طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس را در روز پایانی کار مجلس نهم شتاب‌زده عنوان و به نظر دولت درباره آن اشاره کرد، بیان داشت: این طرح شتاب‌زده تصویب نشد؛ چراکه 5 الی 6 ماه در مجلس مطرح بود و پس از وارد شدن اشکالاتی بر آن به کمیسیون رفت و معاون پارلمانی دولت نیز گفتند که در کمیسیون راجع به آن نظر ندادیم، اما در صحن علنی نظرات خود را مطرح کردند.

,

لاریجانی گفت: در مجلس آینده می‌توان دوباره راجع‌به این قانون بررسی مجدد انجام داد.

,

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از نقش ایران در نبردهای فلوجه عراق و عقب راندن داعش پرسیده بود، ابراز امیدواری کرد با تلاش‌ها عراق از حضور تروریست‌ها پاک شود.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق که با استناد ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس از نقش هیأت رئیسه و شخص رئیس مجلس در قبال حفظ شأن و جایگاه آیندگان مجلس سخن گفت و از عملکرد وی در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مجلس نهم و منتخب مجلس دهم که بازتاب نامطلوبی داشت پرسید، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم ایشان این اظهارات را تکذیب کرده است و گفته که آنها را قبول ندارد و اگر هم سهوی هم صورت گرفته، فعلاً این موضع را ندارد؛ ما نیز اگر کسی موضعش را اصلاح کرد، باید از او بپذیریم.

,

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد عملکرد برجسته مجلس نهم در صحنه بین‌الملل خاطرنشان کرد: مجلس بر اساس شرایط تصمیم می‌گیرد.

,

لاریجانی با اشاره به شرایط پرتنش موجود هم در حوزه هسته‌ای و هم بحران‌های پی‌درپی منطقه‌ای گفت: در این شرایط موضع‌گیری به‌موقع، اظهارنظر و تصمیم‌گیری مجلس جا داشت و نمایندگان هم سنگری برای دفاع از حقوق ملت هستند.

,

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر که از اولین و فوری‌ترین اقدامات لازم، در واکنش به نقض برجام از سوی آمریکا پرسیده بود، ابتدا پاسخ داد: موارد این نقض برجام از نظر شما (خبرنگار) چیست؟ که پس از برشمردن مواردی از نقض برجام به‌ویژه مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، باز نشدن سوئیفت و... از سوی این خبرنگار اظهار داشت: برای سوئیفت که مشکل برداشته شده است.

,

*** مشکل سوئیفت برداشته شده است

,

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌های کوچک‌تر با بانک‌های ایرانی تعامل دارند و مشکل فقط به بانک‌های بزرگ برمی‌گردد که پیگیری‌هایی نیز در این مورد انجام شده و ما ساکت نبوده‌ایم.

,

وی افزود: درباره ویزا از سوی وزارت امور خارجه تلاش‌هایی صورت گرفته است تا این مشکل و دیگر مشکلات حل شود.

,

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه الوفاق در مورد مهم‌ترین تصمیم مجلس نهم در حوزه دیپلماسی گفت: طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام و طرح الزام دولت برای پیگیری خسارات وارده ناشی از جنایات آمریکا ازجمله این تصمیمات در مجلس نهم بود.

,

وی ادامه داد: بخشی از عملکرد دیپلماتیک مجلس نهم مربوط به تعاملات پارلمانی و گفتگوهای گروه‌های دوستی پارلمانی بود که در خیلی از موارد روابط دوجانبه ایران با دیگر کشورها را تسهیل می‌کرد، بعلاوه حضور هیأت‌های پارلمانی ایران در مجامع بین‌المللی ازجمله بین‌المجالس و آسیایی.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که از ضرورت و میزان اجماع سیاسی در کشور پرسیده بود، گفت: وقتی ما فعل سیاسی انجام می‌دهیم باید تلاش کنیم که وفاق حول آن افزایش یابد، به‌ویژه درباره برجام که مناقشه زیاد است، اما زمانی که تصمیم‌گیری در مورد آن انجام گرفت، کشور باید بهره ببرد تا سرمایه‌گذاری در کشور صورت گیرد.

,

*** وفاق امروز در کشور به برکت ولایت‌فقیه است

,

وی وفاق امروز در کشور را در کل خوب عنوان کرد و تصریح کرد: این وفاق به برکت ولایت‌فقیه است که همه گروه‌های جامعه را زیر چتر خود گرفته است.

,

لاریجانی به شرایط کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: حتی در کشورهایی که به‌هم‌ریختگی نظامی وجود ندارد، به‌هم‌ریختگی سیاسی را شاهدیم و این حد از دموکراسی که در ایران برای کشوری که ولایت‌فقیه دارد، طبیعی است.

,

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رقابت وی و عارف برای ریاست مجلس دهم، گفت: خیلی روی این موضوع حساس نباشید، چند روز صبر کنید، مشخص می‌شود که چه کسی رئیس مجلس خواهد شد.

,

وی افزود: ساختار داخلی مجلس یک ساختار کاملا دموکراتیک است و باید توجه کنیم که از این ساختار عدول نکنیم، ممکن است رسانه‌ها به این قضیه بپردازند اما نمایندگان مجلس خودشان تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رأی دهند تا رئیس مجلس شود، روال و مکانیزم انتخاب رئیس مجلس در پارلمان مشخص است.

,

گفت‌وگویی با آقای عارف درباره ریاست مجلس نداشته‌ایم

,

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما تاکنون گفت‌وگویی در زمینه ریاست با آقای عارف داشته‌اید یا خیر؟ گفت: ما تاکنون گفت‌وگویی در این زمینه نداشته‌ایم البته با یکدیگر رفاقت داریم.

,

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استراتژی عربستان در منطقه و موضوع حج تمتع‌، گفت: امیدارم گروهی که از ایران به عربستان رفته‌اند تا مذاکراتی با مسئولان عربستان داشته باشند، موضوع حج تمتع را حل کنند، ما با عربستان اختلافات زیادی داریم اما مسئله حج خارج از اختلافات ماست، حج تمتع یک مسئله اسلامی است و باید تلاش کرد فضایی ایجاد شود که مردم بتوانند استفاده کنند.

,

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام مردم تهران در انتخابات به نظر شما چه بوده است؟ تصریح کرد: در کل انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی را باید اینطور حس کرد که مردم به دنبال ایجاد یک آرامش در کشور هستند تا همه بتوانند همسو، مشکلات‌شان را حل کنند، در داخل پارلمان اگر تنش وجود داشته باشد، تمام افکار روی مسائل اصلی متمرکز نمی‌شود، اگر بیرون از مجلس هم تنش وجود داشته باشد ذهن‌ها نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند. لذا مردم یک آرامشی می‌خواهند تا در فضای عاقلانه‌ای مسائل کشور حل و فصل شود.

,

لاریجانی در ادامه سخنانش تأکید کرد: در سال 91 که مجلس نهم کار خود را آغاز کرد، عقاید مختلفی در داخل کشور وجود داشت، البته این موضوع هم نقطه قوت کشور ماست که عقاید مختلف در کشور حضور دارند، در همان ابتدای آغاز به کار مجلس نهم تلاش کردیم فضای میانه‌روی مجلس را پیگیری کنیم تا مسائل کشور را بهتر بتوانیم حل کنیم، تلاش‌مان در این زمینه بر همین اساس بود و زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، برایند مجلس بر مبنای همکاری با دولت بود،‌در مجلس نهم تلاش کردیم دولت را یاری کنیم.

,

وی با بیان اینکه بنده همین مشی و راه را مشی درستی در کشور می‌دانم، گفت: فکر می‌کنم از این به بعد هم به این مشی باید توجه کنیم، باید از افکار مختلف در کشور به نحو مطلوبی استفاده کنیم چرا که این موضوع کمک می‌کند که به سرمایه‌‌های انسانی اهمیت دهیم.

,

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره مشکلات شهر تهران، گفت: یک مشکلی که در کشور داریم که باید به آن توجه شود، حجم مهاجرت‌ها از روستاها به شهرهاست که بسیار زیاد است، 27 درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می‌کنند، همچنین یکی از مشکلات شهر تهران مسائل حاشیه‌نشینی است، این موضوع باید سامان یابد، مسئله دیگر آلودگی هوای شهر تهران است، ما بیش از 19 جلسه تاکنون در این زمینه داشته‌ایم و به نظر می‌رسد حل مشکل آلودگی شهر تهران نیازمند یک متولی خاص است، نمایندگان مجلس طرحی را در زمینه رفع مشکل آلودگی شهر تهران‌ آماده کردند که به نظرم در ابتدای مجلس دهم به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

,

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رفتارهای عده‌ای در سخنرانی مقامات و همچنین موضوع پرونده قم، گفت: بنده از سرنوشت پرونده قم خیلی خبری ندارم، اگر مثبت بیندیشیم برای آینده ما بهتر است هر چند بنده از ابتدا هم می‌دانستم که رهبر معظم انقلاب از ابتدا نسبت به برخی رفتارها در مراسم سخنرانی مقامات علاقمند نیستند، عقاید مختلف می‌توانند نظرات‌شان را در جلسات مطرح کنند ولی همه ما باید تحمل داشته باشیم و این موضوع به عنوان یک فرهنگ باید در کشور ما جا بیفتد که ما عقاید مختلف را بشنویم.

,

وی تأکید کرد: امروز مشکل ما در این زمینه کمبود قانون نیست بلکه مشکل فرهنگی است، باید بپذیریم که همه هم سرنوشت‌ هستیم و در یک کشتی نشسته‌ایم و باید با استدلال حرف بزنیم.

,

لاریجانی در پاسخ به فارس:

,

مسئله رکود در شرایط فعلی جدی است/ دولت باید در این باره سریع‌تر عمل کند

,

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس، در مورد مشکلات اقتصادی کشور و بی‌برنامگی دولت در ارتباط با این بخش و اینکه برنامه مجلس دهم در ارتباط با این حوزه چه خواهد بود، گفت: این حرف درستی است که در شرایط فعلی مسئله رکود جدی است و باید موتور رونق تولید در این شرایط باید تقویت شود و بزنگاه شرایط تغییر در کشور اینجاست و در این جهت دولت باید مقداری سریع‌تر عمل کند.

,

لاریجانی اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و اخیرا هم دستور دادند تا دولت ستادی را برای این امر طراحی کند من در جریان هستم که این ستاد در حال فعالیت است. تصمیماتی را داشته و تصمیمات خوبی را در این حوزه داشته‌اند و اگر این تصمیمات به اجرا درآید می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کل نگاه من نسبت به آینده مثبت است. ما در حال عبور از شرایط سخت هستیم. باید سرعت کارمان را در ایجاد تغییرات بیشتر کنیم. هم دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشد هم مجلس در پشتیبانی و حمایت از دولت بپردازد تا این مسیر زودتر طی شود.

,

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نگرانی مردم مبنی اینکه نمایندگانی که حامی دولت هستند زمانی که بین منافع عمومی و خاص دولت بخواهند انتخابی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اینکه آرای مختلفی در مجلس باشد یک حسن است. ما باید افتخار کنیم که در مجلس همه طیف‌هایی که امروز در جامعه حضور دارند و حرف دارند صدای آنها در مجلس شنیده می‌شود و این برای یک دموکراسی دینی خوب است. خوب است که همه کسانی که صاحب رای هستند و جریان‌های سیاسی در کشور در مجلس شنیده شود.

,

وی افزود: من فکر می‌کنم نمایندگان به سوگندی که در ابتدای کار می‌خورند پایبند هستند. این سوگند یک سوگند شرعی است که باید از حقوق ملت دفاع کنند و از انقلاب صیانت و حفاظت داشته باشند.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دسته‌بندی‌هایی که در کشور مشاهده می‌شود وقتی که وارد مجلس می‌شود. وقتی که فرد می‌خواهد رای بدهد با خود محاسباتی را دارد که رای وی واقعا مشکلی را حل می‌کند یا نه و در داخل مجلس قالب‌بندی‌ها محکم نیست که فرد را از اختیار خود خارج کند.

,

لاریجانی خاطرنشان کرد: در بحث سیاست خارجی بین مجلس نهم و دهم تفاوتی وجود ندارد چرا که در یک زمان زندگی می‌کند و شرایط بیرونی تقریبا شرایط یکسانی است.

,

وی افزود: روند وضعیت اقدامات تروریستی در منطقه متاسفانه روند صعودی است و ما در ظرف 2 دهه اخیر حجم رفتارهای تروریستی در منطقه را کما و کیفا بیشتر می‌بینیم و رشد داشته است که این امر دلایل مختلف دارد.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم برخی کشورهای منطقه‌ای رفتار تاکتیکی با تروریست‌ها دارند و به آنها کمک می‌کنند و هم برخی کشورهای غربی این کار را می‌کند و تا وقتی این فضا وجود دارد ما یک به هم ریختگی امنیتی را در منطقه خواهیم داشت.

,

لاریجانی اظهار داشت: یکی از کارهای مهم مجلس این است که همانند گذشته حوادث را رصد و پیگیری کند و تلاش کند تا برای امت اسلامی آرامشی هم از نظر سیاسی و هم از نظر امنیتی خلق شود.

,

حضور در لیست امید تاثیری بر رأی من نداشت

,

وی در پاسخ به سؤالی در مورد حضورش در لیست امید و تاثیر این حضور بر سبد رای وی گفت: فکر نمی‌کنم که حضور در این لیست تاثیر مهمی بر این مسئله داشته باشد. بافت‌های شهرهای مختلف متفاوت است. آنچه که برای من مایه افتخار بود این بود که مراجع عظام تقلید نظرشان این بود که من از قم کاندیدا شوم و این در هر سه دوره کاندیداتوری من در مجلس مطرح بود و این برای من یک افتخار به شمار می‌رود.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من به پاس اینکه سال‌ها در قم زندگی کردم انتخاب قم به عنوان حوزه انتخابیه‌ام هم از نظر فکری و هم از نظر علائق شخصی برایم مهم است.

,

لاریجانی خاطرنشان کرد: ظرف مناطق مختلف متفاوت است و شرایط‌شان شرایط منطقه‌ای است و با این دید باید بیشتر به مسائل عمیق شد.

,

هیچ پیامی مبنی بر تعامل برای ریاست مجلس به من منتقل نشده است

,

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه در روزهای اخیر صحبت‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان و اکثر لیست امید صورت گرفته است، پیام‌هایی برای شما فرستاده شده که یک فرایند تعاملی و گفت‌وگویی قبل از تشکیل مجلس دهم شکل بگیرد تا به اشتراک نظرهایی بر سر رقابت‌های داخلی مجلس برسد و گفته شده شما در این باره هنوز پاسخی ندادید، آیا این پیام‌ها به شما فرستاده شده بود، و اگر این روایت درست است، چرا راجع به این تصمیم‌گیری نشد، اظهار داشت: یک سازوکار طبیعی برای تصمیم‌گیری در مجلس وجود دارد، اما پیامی در این خصوص به من داده نشد.

,

خبرنگار روزنامه اعتماد در این باره گفت: آقای تابش چندبار اشاره کرد که به شما این پیام را منتقل کرده و لاریجانی در این باره گفت: افراد ممکن است به اتاق ما بیایند و بگویند ما نظری داریم؛ ولی ظاهراً صاحب پیام باید مکتوب یا تلفنی به من منتقل کند که تاکنون در این باره پیامی به من گفته نشده، افراد مختلفی ممکن است بگویند ما می‌خواهیم صحبت کنیم. اگر مقصود سؤال شما این است که پیام رسمی به من داده شده است، خیر، اینگونه نیست. اما اینکه لزومی دارد یا خیر، باید بگویم در پارلمان‌های مختلف هیچ‌گاه از این مسائل نداشتیم و در داخل مجلس تصمیم‌گیری می‌شد و این اولین بار بود که مسائل به بیرون کشیده شده، البته من با این موضوع مخالف نیستم و رسانه‌ها هر کاری می‌خواهند انجام دهند. شما ملاحظه کردید من در این باره هیچ صحبتی نکردم و شاید این نشان می‌دهد که من به همان سازوکار مجلس بسنده می‌کنم یعنی فکر می‌کنم این یک سازوکار منطقی است که دارد طی می‌شود.

,

خبرنگار روزنامه اعتماد در ادامه این پاسخ گفت: گفته شده در جلسه حزب اعتدال و توسعه که برای منتخبین مجلس دهم برگزار شده بود، شما و آقای عارف اعلام موافقت کردید برای اینکه بر سر کرسی‌ها و غیر از کرسی ریاست یک تعامل شکل بگیرد این نشان می‌دهد یک فرایندی در جریان است و لاریجانی پاسخ داد: این روزها داستان‌سرایی در این مورد زیاد است که این البته اشتغال بدی نیست و تفننی است، ولی مسئله مهمی نبوده است.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه مهمترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی مجلس دهم از نظر شما چیست تأکید کرد: نگاه من به مجلس آینده نگاه مثبتی است، من اکنون چالش عمیقی نمی‌بینیم که مانع حرکت مطلوب مجلس دهم شود و فکر می‌کنم افرادی هم که انتخاب شدند از یک فرهیختگی برخوردار هستند و اگر عقایدشان مختلف باشد می‌تواند با گفت‌وگو با یکدیگر بر روی مسائل اساسی تمرکز کنند.

,

وی در خصوص موضوع خان‌طومان عنوان کرد: در این باره باید بگویم که رسانه‌ها خیلی به این مسئله دامن زدند و اخباری که منتشر شد تا جایی که اطلاع دارم خیلی دقیق نبوده است ولی در اینکه تروریست‌ها از یک فرصت آتش‌بس استفاده کردند و با کمک برخی از کشورها مقدار زیادی سلاح وارد آنجا کردند و یک شرایط ترسی را به وجود آوردند تردید نیست، فکر می‌کنم پس از آن حادثه و برخی اقدامات دیگری که در حواشی آن صورت گرفت، مقداری ذهن‌ها را دقیق‌تر کرد، لذا در هم مذاکرات سیاسی تأثیر گذاشت و هم در نوع رفتار میدانی.

,

مجلس دهم شباهتی به مجلس‌های گذشته ندارد

,

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه یکی از محاسن مجلس هشتم و نهم این بود که به مسائل اصلی کشور پرداخته و از مسائل حاشیه‌ای دور شود، اکنون نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی را در آستانه مجلس دهم داریم و اینکه حاشیه‌هایی که در مجلس ششم رخ داده بود در مجلس دهم تکرار شود، در حالی که احتمال ریاست شما برای مجلس دهم بیشتر است، آیا اجازه می‌دهید این حاشیه‌ها در مجلس دهم تکرار شود، عنوان کرد: ارزیابی من این نیست که این مجلس شباهتی به مجلس‌های گذشته دارد، جنس متفاوتی است. من فکر می‌کنم تجربیات گذشته عقلانیتی به گروه های سیاسی داده است که از زمان درست استفاده کنند و وقت خود را صرف اینگونه حاشیه‌سازی‌ها نکنند.

,

وی در همین رابطه اضافه کرد: برداشت من از مجلس آینده مجلسی است که حرکت مثبتی خواهد داشت،‌ دور از این تنش‌هایی که شما مثال زدید.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه شما با سیاستی دو دوره مجلس و سازوکارهای مدیریتی که دارید، مشخص است که البته بعضاً انتقادهایی را هم به دنبال دارد. در این رابطه توضیح دهید که اکنون که اسم شما هم جزو کاندیداهای ریاست مجلس دهم در کنار اسم آقای عارف است، برنامه شما در این رابطه چیست، با توجه به اینکه موجی از تمایل به تغییر در مردم به وجود آمده است، یادآور شد: به طور طبیعی، تصمیمات در ظرف زمانی و مکانی خاص خود گرفته می‌شود، بر حسب اینکه باید چه اقتضایی داشته باشد، برنامه مدونی باید ارائه کرد و اقتضائات خاص خود را دارد.

,

*اولویت اصلی مجلس دهم حل مشکلات اساسی اقتصادی است

,

لاریجانی افزود: من فکر می‌کنم به این نکته نیز باید بیندیشیم، آنچه که مردم امروز طلب می‌کنند، حل مشکلات اساسی و اقتصادی است، اکنون باید فرعیات را کنار گذاشت. ما از نظر بنیه اقتصادی ضعف داریم، ما در زمینه تصمیمات منطقه‌ای‌مان تصمیمات درست و عاقلانه‌ای گرفتیم. وقتی من به سمت صحنه منطقه نگاه می‌کنم می‌بینیم جمهوری اسلامی دقیق‌ترین استراتژی‌ها را در منطقه داشته و خوب عمل کرده است. در صحنه بین‌المللی روی هم رفته درست عمل کردیم. آنچه که ضعف کشور ما است، مشکلات اقتصادی است.

,

وی در این خصوص ادامه داد: کشوری می‌تواند پیشرو باشد که از این اقتصاد سالم برخوردار باشد، پس اگر واقعاً همه گروه‌های سیاسی، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس واقعاً دغدغه حیات پرتوفیق و سعادتمند برای کشور دارند، باید این را بشناسند و به این موضوع طبیبانه نگاه کنند. اگر بخواهیم طبیبانه نگاه کنیم نمی‌توانیم سر این موضوعی که روی زمین مانده، روی حواشی آن سینه بزنیم، باید به این نگاه کنیم که آداب حل این مشکل چیست، حتماً هم‌افزایی سیاسی می تواند کمک کند، لذا اینکه من گفتم ما مشی میانه‌روی داریم، یک امر میلی نبوده است، بلکه ضرورت زمانی اقتضاء می‌کند ما از حواشی بپرهیزیم و هم‌افزایی ایجاد کنیم، امروز بیشتراز دیروز است، باید بر این موضوع اصلی تمرکز کنیم و راه ما در حد زیادی در این زمینه روشن است، باید به اجرا آن را دربیاوریم.

,

وی در ادامه پاسخ به سؤال همین خبرنگار مبنی بر اینکه مسئله اصلی، اقتصادی البته اولویت است که البته آقای عارف هم عنوان کرده است که مسئله اقتصادی جزو. اولویت‌های مجلس دهم است. اگر امکان دارد این اولویت‌ها را به صورت ریزتر مطرح بفرمایید، گفت: در مجلس برنامه را نباید رئیس بدهد، یک استراتژی مجلس در هر دوره تدوین می‌کند که با کمک نمایندگان صورت می‌گیرد؛ اصل مطلب همین محور اقتصادی خواهد بود، اما ما در رابطه با تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، تشویق صادرات،‌ استانداردهای مطلوب برای اینکه صادرات‌های ما درست انجام شود و همچنین در خصوص بهینه‌سازی آب نیز باید کار کنیم و از این موارد بسیار زیاد است، اکنون باید آنها را در یک کار جمعی که از درون کمیسیون‌ها درمی‌آید تدوین کرد که در مجلس قبلی نیز این کار انجام شد و در مجلس آینده هم انجام می‌شود. یعنی سیستم مجلس اینگونه نیست که رئیس مجلس بگوید این برنامه‌ها را همه به خط شویم، این روش نیست. روش اینگونه است که کمیسیون‌ها بررسی کرده و اولویت‌ها را مشخص می‌کنند و سپس جمع‌آوری شده با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس تبدیل به استراتژی مجلس شده و به عنوان یک اولویت محسوب می‌شود. این در مجلس آینده هم انجام خواهد شد.

,

*در تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان بی تقصیرم

,

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به شما در مجلس دهم پس از انتخابات چیست، مطرح کرد: حقیقتاً من در این رابطه بی‌تقصیر هستم، یعنی باید از دیگران سوال کنید، وضع من همان حال قبلی است و مسیری که داشته‌ام را طی خواهم کرد و در این مسائل هم صحبت کرده‌ام، اگر دیگران نظرات متفاوت‌تر دارند باید از خودشان پرسید.

,

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره اینکه آیا یک فرد می‌تواند به صورت همزمان در چند فراکسیون عضویت داشته باشد، یادآورد شد: اینکه در مجلس افراد می‌توانند در چند فراکسیون حضور داشته باشند به ندرت وجود داشته و قبلا هم بوده است. زمانی که کار جمعی صورت می‌گیرد افراد در فراکسیونی که مورد طلب آنها است عضو می‌شوند ولی فراکسیون‌ها در مجلس سایه احزاب بیرونی نیستند، یعنی شکل جدید پیدا می‌کنند؛ افراد با شرایط داخلی مجلس داخل فراکسیون‌ها قرار می گیرند گاهی فراکسیون‌های تخصصی وجود دارد که آنگاه افراد می‌توانند ضمن اینکه در فراکسیون‌های سیاسی عضویت دارند در فراکسیون‌های تخصصی نیز عضو شوند. ممکن است مثلا فراکسیون سیاسی فردی عضویت داشته باشد و در پنج فراکسیون فرهنگیان، محیط زیست و دیگر موارد باشد اینها قاعده‌ای ندارد که منعی در آن وجود داشته باشد.

,

لاریجانی خاطرنشان کرد: ابزارهای زیادی برای نظارت در آیین‌نامه داخلی مجلس دیده شده و باید از همه این ابزارها به موقع استفاده کرد. از تحقیق و تفحص در مواردی که مسئله حادی رخ داده باشد و از ابزارهای دیگر نتوان استفاده کرد باید از تحقیق و تفحص استفاده شود. چرا که یک کار زمان‌بر و هزینه‌بر است. ما کمتر تحقیق و تفحصی را داشته‌ایم که انجام آن کمتر از یک سال به طول بینجامد.

,

وی افزود:‌ تحقیق و تفحص زمان زیادی را می‌خواهد، ذهن نمایندگان را درگیر می‌کند و هزینه زیادی را هم به همراه دارد در حالی که گاهی از ماده 236 آیین‌نامه همان کار با هزینه کمتر انجام شدنی بود.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ما توصیه می‌کنیم که تا به این حد از تحقیق و تفحص استفاده نشود. چرا که منابع ما در مجلس نیز اقتضا نمی‌کند که 100 مورد تحقیق و تفحص را پشتیبانی کنیم. از ماده 236 و سایر مواد آیین‌نامه می‌توان استفاده کرد تا خود کمیسیون‌ها بتوانند کار را به پیش ببرند.

,

لاریجانی خاطرنشان کرد: در هر مجلسی حدود بیش از 6 یا 7 مورد تحقیق و تفحص وجود نداشته و در مجلس نهم نیز گزارش 6 تحقیق و تفحص قرائت شد. در سایر موارد در برخی طراحان در نیمه راه منصرف شدند و در بررسی‌های اولیه متوجه شدند که نیاز به تحقیق و تفحص نیست و می توان به گونه‌ای دیگر مسئله را حل کرد.

,

وی افزود: تنها در یکی دو مورد تحقیق و تفحص انجام شد که گزارش آن قرائت نشد. آن هم به این خاطر بود که آیین‌نامه می‌گوید بعد از اینکه تحقیق و تفحص انجام شد کمیسیون مربوطه باید آن را بررسی و تصویب کند و گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شود .

,

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تحقیق و تفحص‌هایی که گزارش آنها خوانده نشد یکی مربوط به بنیاد شهید بود و دیگری مربوط به منطقه‌ آزاد که این دو مورد کمیسیون‌های مربوطه آنها عنوان کردند که اشکالاتی در نتایج تحقیق و تفحص بود که باید بررسی بیشتری در خصوص آن صورت پذیرد.

,

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد ارسال گزارش تحقیق و تفحص به قوه قضائیه و رسیدگی به این گزارشات در دستگاه قضایی، قوه قضائیه بر اساس ساز و کار خود این گزارشات را بررسی می‌کنند و پس از احراز جرم به آن رسیدگی می‌کنند که البته برخی از این گزارشات در حد تخلف است و تخلف در قوه قضائیه بررسی نمی‌شود و تنها جرائم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

,

وی افزود: برای رونق تولید و راه افتادن چرخ اقتصادی باید شتاب‌مان را در کار بیشتر کنیم و دولت باید کار وسیع‌تر داشته باشد و اگر تغییری هم نیاز دارد حتما مجلس در این زمینه به دولت کمک می‌کند و مساعدت‌های لازم را خواهد داشت تا کار نتیجه‌بخش باشد.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تغییر زمانی نتیجه‌بخش است که افرادی که می آیند قوی‌تر و با اندیشه بهتر بتوانند کار را انجام بدهند و اگر چنین کاری در دولت سامان بگیرد مجلس حتما کمک خواهد کرد.

,

لاریجانی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص دریافت غرامت از آمریکا برای خسارت وارده از سوی این کشور به ایران خاطرنشان کرد: پیش از این هم تصمیمی در این خصوص اتخاذ شده بود و محاکم ما احکامی را در این زمینه صادر کرده بودند. این احکام زمانی نافذ خواهد بود که دو طرف از آن استفاده کنند.

,

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی اموالی از آمریکا در ایران نیست اما ممکن است در آینده زمینه‌هایی برای آن فراهم نشود.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه