اخبار داغ

آیا آمار سزارین در آذربایجان غربی واقعا کاهش یافته است؟

آیا آمار سزارین در آذربایجان غربی واقعا کاهش یافته است؟
مادران بیشتر ترجیح می دهند از روش سزارین برای زایمان استفاده کنند و این مسله تا حدی پیش رفته که آمار سزارین در سالهای گذشته افزایش داشت ولی طی سالهای اخیر پس از اجرای طرح تحول سلامت مسئولین از روند رو به کاهش آمار سزارین در آذربایجان غربی خبر می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار،  این روزها یکی از مباحث اصلی حوزه سلامت بویژه پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت در کشور، بحث زایمان طبیعی و افزایش استقبال از این نوع زایمان در بین زنان جوان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیار,

آمار سزارین طی دهه‌های اخیر در کشور ما رو به افزایش بوده است که این موضوع، علاوه بر سلامت نوزاد خطراتی را برای سلامت مادران نیز به همراه دارد در این باره وزارت بهداشت با اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی در کشور سعی بر کاهش این آمار دارد که معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از کاهش 10 درصدی سزارین در آذربایجان غربی طی سال گذشته خبر داه است.

,

در این میان یرنامه ترویج زایمان طبیعی از اردیبهشت ماه سال 93 در تمام بیمارستان‌های دولتی کشور با هدف کاهش میزان سزارین، افزایش رضایتمندی مادران از طریق حفظ حریم خصوصی، کاهش پرداختی از جیب مردم و افزایش انگیزه ارائه‌دهندگان خدمت جهت افزایش میزان زایمان طبیعی آغاز شد.

,

لزوم رعایت حریم خصوصی مادر حین زایمان

,

برای افزایش تمایل مادران باردار به انجام زایمان طبیعی اقدامات عدیده ای انجام شده است یکی از این اقدامات اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دولتی بود که براساس آن کلاس‌های آموزشی رایگان پیش از زایمان برای زنان باردار برگزار شد در این کلاس‌ها درباره خطرات سزارین و همچنین مناسب بودن زایمان طبیعی برای آنها به طور کامل توضیح داده می‌شود.

,

نکته بعدی که درباره زایمان طبیعی دارای اهمیت است و موجبات نارضایتی بانوان را فراهم کرده است مشکل اتاق‌های زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی بود که همزمان چند نفر که در حال طی دوره آموزشی خود هستند در سالن اتاق عمل زایمان حضور می یابند در حالیکه بنا به اظهار نظر مسئولان در اجرای بسته، اتاق‌های زایمان طبیعی تک نفره شده اند و حتی در زایمان‌های طبیعی این اجازه داده می شود تا مادر برای راحتی خود یک همراه داشته باشد.اما شواهد گویای چیز دیگر است بطوریکه مادران باز از حضور دانشجویانی که در حال ط طرح خود هستند و معاینات متعدد آنان تا زایمان گلایه دارند.

,

پنهان کاری چرا؟

,

در این راستا و جهت تأیید گفته های مسئولان در رابطه با کاهش آمار سزارین و افزایش رغبت زنان باردار به زایمان طبیعی پس از تماسهای متعدد و پاسکاریهای مسئولین مبنی بر ارسال سوالات پس از دوماه عدم پاسخگویی به سوالات مسئول مربوطه دلیل عدم پاسخ به سوالات خبرنگار ما را سری بودن آمار و عدم اجازه بازگویی آمار از رده های بالا  عنوان کرد.

,

در اینکه آمار سزارین در استان واقعا کاهش یا افزایش یافته است هیچ گونه اظهار نظری از سوی این پایگاه خبری نمی شود ولی آنچه که عجیب است پنهان کردن و عدم پاسخگویی به سوالات خبرنگار این پایگاه خبری در رابطه با وضعیت سزارین در استان است.

,

و اما چند سوال اساسی:

,

اگر آمار سزارین بنا به گفته مسئولین کاهش یافته چه دلیل برای پنهان کردن و سری بودن این آمار وجود دارد؟

,

اگر تمام امکانات رفاهی در بیمارستانها و مراکز درمانی برای رفاه زنان فراهم شده پس علت نارضایتی و گلایه های مادران چیست؟

,

اگر بنا به گفته مسئولین برای حفظ حریم خصوصی زنان باردار حین زایمان تمهیداتی اندیشیده شده پس گلایه ها از معاینات متعدد نفرات آموزش دیده در بیمارستان چیست؟

,

این پایگاه خبری جهت تنویر افکار عمومی حاضر به درج هر گونه پاسخ از سوی مسئول یا مسئولین مربوطه در راستای پاسخگویی به سوالات مربوطه را دارد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه