اخبار داغ

گزارش مشروح؛

سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور در کرمانشاه به کار خود پایان داد

سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور در کرمانشاه به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور در کرمانشاه برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از مرصاد، سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور که از روز گذشته در کرمانشاه آغاز شده بود امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد، ,

 

,

این مراسم صبح امروز چهارشنبه و با حضور علمای برجسته اهل تسنن و تشیع از ۱۲ استان کشور در محل هتل پارسیان شهر کرمانشاه برگزار شد.

,

 

,

در سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور موضوعاتی نظیر تبیین جایگاه فقهی حکم حاکم، آموزش و اطلاع رسانی استهلال عید فطر، نقش روحانیت در اعلام و تسریع استهلال عید فطر و ارائه راهکارهای رفع چالش در این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

,

 

,

سخنرانان مراسم، برگزاری این اجلاسیه را موجب ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از تشتت و برگزاری کارگاه های آموزشی در این اجلاسیه را یکی از کاربردی ترین کارها برای وحدت دنیای اسلام عنوان کردند.

,

 

,

تاکید بر وحدت دنیای اسلام، پرهیز از موارد اختلافی و تفرقه انگیز، محور قرار دادن قرآن کریم، تاکید بر اهمیت مسئله استهلال و توجه به اهمیت عید سعید فطر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان از دیگر مباحث مطرح شده از سوی سخنرانان اجلاسیه بود.

,

 

,

گفتنی است، قرائت بیانیه نهایی اجلاسیه و تجلیل از مقالات برتر ارسال شده از جمله برنامه های مراسم اختتامیه بود.

,

 

,

نظر رهبر انقلاب درباره استهلال برای اهل سنت فصل الخطاب است

,

 

,

شیخ خلیل افرا در این مراسم، اظهار داشت: همانگونه که در امور مختلف در حال پیشرفت هستیم در علوم دینی و علمی هم باید پیشرفت داشته باشیم، چرا که بحث علم و تخصص در دنیای کنونی حرف اول را می زند.

,

 

,

وی با بیان اینکه وحدت و اتحاد کلمه ما را در یک جا جمع می کند، افزود: در عبارات فقها باید دقت کنیم تا سبب اختلاف بین تشیع و تسنن نشود.

,

 

,

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ایران تصریح کرد: دستورات همه فقها را نمی توانیم عملی کنیم چرا که عمل به دستورات فقهای گذشته ممکن است سبب اختلاف در بین مذاهب شود.

,

 

,

شیخ افرا اظهار داشت: استدلالات فقها را باید احترام گذاشت، اما جاهایی که سبب اختلاف بین امت رسول الله می شود می توان عمل نکرد.

,

 

,

وی با بیان اینکه همه امورات به حکم حکومتی حاکمی که جامع الشرایط و برای حکام همه دنیا اسوه و الگو باشد، برمی گردد، اظهار داشت: این شرایط جز در آیت الله خامنه ای در کس دیگر وجود ندارد، چرا که در امر وحدت بین شیع و سنی در جهان اسوه هستند.

,

 

,

رئیس شورای روحانیت و افتاء اهل سنت استان بوشهر گفت: افتخار مردم جنوب است که نماز عید فطر را همزمان با دیگر مساجد و با رهبر معظم انقلاب برگزار می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

افرا در ادامه خاطر نشان کرد: در  همه حوزه های علمیه، مدارس دینی اهل سنت و  کل کشور دروس متعدد وجود دارد و نظر بنده این است که چرا باید یک درس محاسبه علم فلک نباشد.

,

 

,

وی در پایان گفت: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص استهلال ماه رمضان به عنوان حاکمی عالم و عادل فصل الخطاب بوده و بحمدالله هیچگونه اختلافی در این امر نداریم.

,

 

,

 فقهای اهل سنت بر تبعیت از رهبری در مسئله استهلال اتفاق نظر دارند

,

 

,

ماموستا محمد امین نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز برای وحدت کلمه دور هم جمع شده ایم که با توجه به آیات قرآن تمام مسلمانان در ضروریات دین یا به تعبیر روشن تر در مسائلی که دلیل آنها قطعی است چه شیعه و سنی اتفاق نظر داشته باشند.

,

 

,

وی با بیان اینکه اگر اختلافی وجود دارد در رابطه با ضمنیات است، افزود: امروز داعش از طرف استکبار دستور دارد که با همین اختلافات اسلام را تضعیف کند.

,

 

,

امام جمعه موقت سنندج تاکید کرد: ما باید حول محور قرآن و رهبری گام برداریم تا بتوانیم زمینه مساعد برای صالحان بر روی زمین را به وجود آوریم.

,

 

,

راستی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در زمینه مسئله استهلال باید تمامی نظرات فقها را جمع کنیم که به نتیجه برسیم و در این زمینه اختلافات را کنار بگذاریم و با تبعیت از امام و هبر مسلمانان که بر ما واجب است این مسئله را حل کنیم.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: فقهای چهار مذهب شافعی، حنفی، مالکی و حنبلی اتفاق نظر داریم که باید از رهبر تبعیت کنیم و اگر ایشان بر روئیت ماه فتوی دادند اطاعت امر کنیم.

,

 

,

امام جمعه موقت سنندج در پایان تاکید کرد: تنها راه حل مسئله اختلاف در استهلال تبعیت از رهبری است.

,

 

,

 روئیت هلال در میان دانشمندان سابقه ۱۳۰۰ ساله دارد

,

 

,

حجت الاسلام علیرضا موحد نژاد نیز در این مراسم، اظهار داشت: یکی از افتخارات ما که حاصل تلاش و مجاهدت های مردم ایران و خون شهدا است بحث حکومت فقیه و ولایت فقیه است.

,

 

,

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری این همایش ها زمینه ای برای آشنا شدن شخصیت های اندیشمند با نظرات همدیگر است، افزود: کار اصلی باید در حوزه های علمیه صورت بگیرد و با همان سبک فقهی که در هر مذهبی وجود دارد بحث ها را پیگیری کنند چرا که همه مطالب را نمی توان در این همایش ها بیان کرد.

,

 

,

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: علمای شیعه هم باید چنین جلساتی را بر پا کنند و در مواردی که در مورد استهلال با هم اختلاف دارند به توافق برسند.

,

 

,

موحد نژاد با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: اگر قولی به اجماع رسید بر اساس آن عمل کنید، چرا که اختلاف در حکم یک موضوع تضییع عدالت است و سبب تفرقه می شود.

,

 

,

وی با اشاره به اهمیت موضوع استهلال در جامعه اسلامی، خاطر نشان کرد: روئیت هلال در بین دانشمندان از حدود ۱۳۰۰ سال پیش وجود داشته و سابقه ای با این قدمت دارد.

,

 

,

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: در ستاد استهلال حرف منجمین به کرسی نشانده نمی شود بلکه رویه فقهی پیگیری می شود و بهترین کارشناسان نجومی روئیت هلال را به ما ارائه می دهند و در ستاد استهلال بطور فقهی شهادت شهود را با سوالات فقهی بررسی می کنیم و در نهایت نظر نهایی را رهبر می دهند.

,

 

,

موحد نژاد گفت: در رابطه با این سوال نیز که آیا رصد اهل سنت پذیرفته می شود یا نه باید گفت: گزارشات برادران اهل سنت در خصوص رصد ماه پذیرفته است و ثبت می شود و اساس در ستاد استهلال وثاقت و تجربه است.

,

 

,

 
برگزاری همزمان عید فطر برای جامعه اسلامی عزت آفرین است

,
,

 

,

ماموستا عبدالله غفوری نیز در این مراسم، اظهار داشت: مردم استان کرمانشاه همواره برای تبعیت از فرامین رهبر خود آماده هستند و این موضوع را در ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن به اثبات رسانده اند.

,

 

,

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و موضوع استهلال گفت: اگر مسلمانان در کشورهای اسلامی همزمان به روزه داری بپردازند و همزمان هم عید بگیرند این امر سبب عزت آنها و خواری و ذلت دشمنان خواهد شد.

,

 

,

امام جمعه شهرستان روانسر خاطر نشان کرد: در چهار مذهب اهل سنت اتفاق نظر بر ولایت مقام معظم رهبری وجود دارد و تبعیت از ایشان بر ما واجب است.

,

 

,

ماموستا غفوری در پایان گفت: اقامه نماز عید در یک روز و انجام تمام اعمال معنوی مسلمانان، شکوه و عزت برای مسلمانان و خاری در چشم دشمنان اسلام خواهد بود.

,

 

,

عضو شورای علمی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز در این مراسم، اظهار داشت: خدا را شاکریم انقلابی را که حضرت امام (ره) بنیان نهاد علی رغم همه مخالفت ها و دشمنی ها با هدایت مقام معظم رهبری با قدرت به پیش می رود.

,

 

,

شیخ محمد عزیز حنیفی با اشاره به نقش مهم روحانیون در جامعه، گفت: روحانیت باید نسبت به تمام امور آگاه باشند و از تفرقه بپرهیزند چرا که اگر اختلافی در بین روحانیت بوجود بیاید ضرر آن متوجه جمهوری اسلامی خواهد شد.

,

 

,

وی همچنین با اشاره به اهمیت علوم و دانش در عصر کنونی، افزود: هر چه به اسباب علم آگاهتر شویم علم به ذات خداوند در ما بیشتر خواهد شد.

,

 

,

عضو شورای علمی مدارس علوم دینی اهل سنت  تصریح کرد: وظیفه ما این است که از مردم منطقه خود دفاع کنیم و محوریت را در همه امور رهبر قرار دهیم.

,

 

,

حنیفی در پایان گفت: امروز به برکت نیروی انتظامی و سپاه مملکتی داریم که از امنیت و آرامش برخوردار است پس نگذارید با اختلاف و تفرقه خدشه ای به این مملکت برسد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه