اخبار داغ

افت و خیز بازار مسکن در سنندج؛ از رکود خرید و فروش تا اجاره‎های میلیونی

افت و خیز بازار مسکن در سنندج؛ از رکود خرید و فروش تا اجاره‎های میلیونی
علی‌رغم افت شدید بازار خرید و فروش مسکن در سنندج، منازل اجاره‌ای کماکان به عنوان یکی از پر رونق ترین بازار و البته بی‌ضابطه در شهر شناخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نوای آبیدر، سنندج به واسطه شرایط خاص توپوگرافی و پستی و بلندی‌های فیزیکی به شهر هزار تپه معروف شده است که هم در نوع خود منحصربفرد بوده و هم مشکلات بسیاری را برای مردمان آن در زمینه ساخت و ساز مسکن بوجود آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نوای آبیدر,


تا یک دهه گذشته که شهرک‌ها و مناطق منتهی به کوه‌های شهر سنندج به مانند امروز گسترش نیافته بود، ساخت و ساز به منبع درآمد پایداری برای بسیاری از مشاغل و افراد تبدیل شده بود و حتی پزشکان، معلمان و بسیاری دیگر از شغل‎ها به این بازار پردرآمد روی آوردند.

,
,


پس از سیاست مسکن مهر در دولت دهم و ادامه کج‌دار و مریض آن در دولت تدبیر و همچنین رکود شدید بازار مسکن، بازار ساخت و ساز مسکن در بسیاری از شهرها از جمله سنندج با رکود شدیدی مواجه شد به طوریکه بسیاری از افرادی که در سالیان متمادی سودهای کلانی به جیب زده بودند، متحمل ضررهای چندبرابری شدند.

,
,


البته رکود این بازار پر رونق در استان کم‌برخوردار کُردستان خود نوعی صنعت برای این استان محسوب می‌شد، چرا که کارخانجات صنعتی و تولیدی به رویایی دست نیافتنی برای مردمان این دیار تبدیل شده و تنها رونق اقتصاد استان در امر ساخت و ساز مسکن است.

,
,


از طرف دیگر، با توجه به قدرت پایین بیشتر خانواده‌های مستاجر سنندجی در خرید منزل، خود به خود منازل اجاره‌ای رونق خاصی گرفته و اجاره‌های میلیونی مناطق مرفه سنندج با کلان شهرهای بزرگ کشور در حال رقابت است!

,
,


در همین راستا با اقبال محمدی یکی از صاحبان بنگاه معاملات ملکی سنندج هم صحبت شدیم و دلایل رکود بازار مسکن و رونق منازل اجاره‌ای را جویا شدیم.

,
,


وی به خبرنگار نوای آبیدر گفت: در اوایل دولت یازدهم بازار مسکن متصور شرایطی بهتر بود اما نه تنها بهتر نشد بلکه با رکود شدیدی مواجه شده و اکنون قیمت منازل تازه ساخته شده بسیار کمتر از قیمت تمام شده آن است.

,
,


این بنگاه دار سنندجی همچنین معتقد است که افت قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه کاهش قیمت مسکن به نسبت قیمت تمام شده سال قبل نیز یکی دیگر از عامل رکود بازار مسکن است چرا که صاحبان املاک خرید و فروش خانه‌های خود را به دلیل متضرر شدن متوقف کرده‌اند.

,
,


ا. زمانی یکی از پیمانکاران و سازندگان مسکن در سنندج به خبرنگار نوای آبیدر می‎گوید: در این بازار راکد تصمیم برآن دارم که سرمایه خود را نزد بانکها نگه دارم و سود آن  - هرچند کم اما تضمین شده – را دریافت کنم.

,
,


گزارش خبرنگار نوای آبیدر از نقاط مختلف شهر از جمله محلات بالا شهری مبارک آباد، شالمان و بلوار شبلی تا نقاط پایین شهر نظیر عباس آباد، تقتقان و نایسر همگی گواهی بر این مدعی است که بازار خرید و فروش راکد و اما بازار منازل اجاره‎ای رونق زیادی دارد.

,
,


کیوان ملک یکی از شهروندان جوان سنندجی که به تازگی ازدواج کرده و درصدد اجراه مسکن است، به خبرنگار نوای آبیدر گفت: متاسفانه کرایه‌های تعیین شده از سوی مالکین منازل بسیار بالار بوده و هیچ نوع نظارت خاصی از سوی مسئولین بر آن وجود ندارد.

,
,


وی افزود: یک واحد آپارتمان 60 متری در محله‌های نه چندان بالای شهر با ودیعه 10 تا 15 میلیون و اجاره 300 تا 400 هزار تومان در ماه تعیین شده که با وضعیت کنونی اشتغال و همچنین درآمدهای پایین مردمان سنندجی همخوانی ندارد.

,
,


این شهروند سنندجی که از یافتن خانه در منااطق بالای شهر مستاصل شده، گفت: وضعیت اجاره در محله‌های شالمان و مبارک آباد سنندج به بالای 1 میلیون تومان در ماه رسیده، در حالی که کل حقوق دریافتی من در ماه به یک میلیون تومان نیز نمی‎رسد.

,
,


علاوه بر این گلایه‎های شهروند سنندجی از قیمت‌های نجومی و بدون ضابطه اجاره و رهن مسکن، گزارش میدانی خبرنگار نوای آبیدر حاکی از آن است که برخی از صاحبان منازل با همکاری برخی از صاحبان بنگاه‌ها اقدام به تعیین رهن‌های چند ده میلیونی و اجاره‌های سرسام آور می‎کنند و در بحث کمیسیون بنگاه نیز مستاجر را تحت فشار و دریافت تضمین‌های تخلیه غیرمتعارف کرده که لازم است مسئولین امر نظارتی دقیق و قانونمند بر این امر داشته باشند.

,
,


انتهای پیام/م

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه