اخبار داغ

یادداشت/

لزوم تغییر در سیمای شهری کامیاران با حمایت از بازسازی ونوسازی بافت های فرسوده

لزوم تغییر در سیمای شهری کامیاران با حمایت از بازسازی ونوسازی بافت های فرسوده
براساس اعلام آمارهای رسمی بیش از 60 درصد از بافت شهری کامیاران فرسوده می باشد و بخصوص در محلات قدیمی شهر این مسئله به خوبی مشهود بوده و نیاز به همکاری مالی و فنی ارگان های مربوطه برای ایجاد تغییرات لازم در این محلات دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاهوخبر؛ در میانه هفته جاری نشست مشترک فرمانداری کامیاران  با نهادها و دستگاه های ذیربط در ارائه تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری برگزار شد و طبق اطلاعات منتشر شده قرار شده است که بنیاد مسکن به عنوان متولی پرداخت تسهیلات بافت فرسوده درشهرهای دارای جمعیت زیر 100 هزار نفر  به عملیاتی شدن پرداخت این تسهیلات سرعت ببخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاهوخبر,

بر اساس نظریه های جامعه شناسان شهریف بافت های فرسوده از عوامل عدم رشد معیارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در مناطق و محلات شهرها بوده و به علت عدم مکان یابی و نبود زمین های مورد نیاز معمولا این مناطق از داشتن اماکن فرهنگی و اجتماعی مانند مدرسه، فرهنگسرا، کانون های مختلف بی بهره بوده و نیز از محل های تبادل نقدینگی و بازار به دور بوده که این خود باعث رشد بیکاری می شود.

,

همین مشکلات در بافت های فرسوده شهر کامیاران به خوبی ملموس است و خانه های چند ده متری به صورت قوطی کبریتی با بافتی بسیار قدیمی و مصالح قدیمی تر به هم چسبیده اند و در این میانه نه از پارک و شهربازی خبری است و نه کوچه های تنگ و باریک اجازه انجام بازی های کودکانه را به بچه های این محلات می دهند.

,

در میدان مرکزی شهر کامیاران که به چهارراه مشهور گشته، بافت فرسوده شهری خود از عوامل عدم رشد اقتصادی فراگیر در این منطقه شده و ساختمان هایی یک طبقه که غالبا مغازه های اغذیه فروشی و سوپر مارکت هستند سبب شده اند سیمای شهری کامیاران را به شهرکی صرفا سرویس دهنده مبدل نماید و بجز اجاره بهایی که مستاجرین این مغازه پرداخت می نمایند دیگر هیچ سود و منفعت اقتصادی و مالی برای ساکنان شهر نداشته باشد، در حالیکه مرکز شهر یا سیتی سنتر باید عامل جذب کننده و افزایش دهند نقدینگی هر شهری باشد.

,

 بدین گونه و از این طریق  می توان میزان فقر اقتصادی را در مرکز شهر کامیاران به خوبی مشاهده کرد. ضمنا وضعیت بافت شهری در دیگر زاویه های میدان مرکزی شهر شیوه ایی مشابه با هم دیگر دارند. به عنوان مثال در ضلع شرقی میدان مرکزی گاراژی چند صد متری که می تواند به پارکی شکیل برای استفاده جمعیت سالخوردگان و بیکاران ویلان و بی قرار در چهار سوی چهارراه تبدیل گردد ویا در آن مرکزی تجاری و فرهنگی عظیم ساخته شود، صرفا به محل فروش نهال مبدل گشته، گویی این قسمت از مرکزشهر کامیاران گوشه ایی از حاشیه باغ های اطراف شهر است نه سیتی سنتر کامیاران!

,

معاون فرماندار کامیاران درباره نشست بررسی ساماندهی بافت های فرسوده شهری کامیاران و تشریح این نشست می گوید: در این نشست بر چگونگی پرداخت تسهیلات از سوی نهادهای ذیربط برای تسریع در ساخت و ساز و بازسازی بافت فرسوده شهری بحث و تبادل نظر شد و با توجه به تفاهم نامه ایی که در این زمینه منتشر شده است، تصمیم گیری درباره اجرای مناسب این تفاهم نامه و ارائه عوامل وراهکارهایی برای عملیاتی ساختن آن گرفته شد و بنابراین تفاهم نامه مقرر شده که پرداخت وام و تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهرهای دارای جمعیت زیر 100 هزار نفر به بنیاد مسکن سپرده شود.

,

بنابر این گفته، متولی پرداخت تسهیلات ساخت و ساز در بافت های فرسوده به بنیاد مسکن سپرده شده است و تلاش های اخیر این نهاد در کمک به روستائیان و ساخت مسکن در مناطق روستائی می تواند راهی بر حل معضلات بافت فرسوده در کامیاران باشد؛ البته بنیاد مسکن باید از توان تمامی نهادهای شهری برای حل این مساله بهره گیرد، زیرا که بنا به گفته فرهادی، معاون فرماندارکامیاران، همکاری و اجرای صحیح از عوامل عملیاتی طرح بوده وهمکاری مابین نهادهای درگیر در این مسئله شهری و اجرای صحیح و سالم این تفاهم نامه می تواند نقش بی بدیلی در عملیاتی شدن تفاهم نامه داشته باشد.   

,

اجرای طرح بهسازی بافت های فرسوده شهری باعث حل مشکلات ناشی از عدم وجود نقدینگی برای ساخت و سازهای شهری می شود و علاوه بر تغییر سیمای شهر در مرکز و دیگر میادین، خطرات ناشی از این بافت ها در هنگام وقوع حوادث طبیعی کاهش می یابد.در هر ساخت و سازی مهم ترین مبنای مهندسی، مقاوم سازی سازه و بنای در حال ساخت است که دستگاه های نظارتی دولتی و خصوصی باید چهارچوب های اعلامی دراین زمینه را مدنظر داشته و دربرابر هرگونه کوتاهی در بکار گیری مصالح لازم برای مقاومت ساختمان اقدام قاطع داشته باشند.

,

شهروندان کامیارانی منتظر اقدامات شایسته برای حل و فصل مشکلات شهری ناشی از وجود بافت فرسوده شهری هستند و امیدوارند که این نشست ها عملیاتی شده و با کمک نهادهای دولتی و عمومی سیمای شهر کامیاران تغییرات محسوسی را درک نماید؛ براساس اعلام آمارهای رسمی بیش از 60 درصد از بافت شهری کامیاران فرسوده می باشد و بخصوص در محلات قدیمی شهر این مسئله به خوبی مشهود بوده و نیاز به همکاری مالی و فنی ارگان های مربوطه برای ایجاد تغییرات لازم در این محلات دارد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه