اخبار داغ

زباله معضل امروز وفردا/

دفن غیر بهداشتی پسماند شهری وتخریب سریع محیط زیست کامیاران

دفن غیر بهداشتی پسماند شهری وتخریب سریع محیط زیست کامیاران
مکان دفن زباله شهر کامیاران در 3 کیلومتری شمال شهر قرار دارد که از طریق یک راه شوسه قابل دسترسی می باشد. با توجه به طبیعت بسیار زیبا و غنی این منطقه وجود زباله در این ناحیه باعث ایجاد یک تضاد و سیمای زشت در دل طبیعت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاهوخبر؛ توجه به افزایش جمعیت و اهمیت مسائل بهداشتی و اقتصادی در سطح جامعه و کاهش منابع انرژی جهانی دفع و بازیافت زباله، یکی از معضلات جهان امروز، خصوصاً مناطق در حال توسعه است. بسیاری از زباله‌های تولیدشده مثل پس‌ماندهای غذا، قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند؛ اما برخی از آن‌ها مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌شوند و بعضی دیگر هم مدت زیادی طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت برگردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاهوخبر,

درکامیاران وضعیت وخیم تر از مطالبات جهانی،کشوری و حتی استانی است و مدتهاست شهرکامیاران و روستا های این شهرستان از داشتن محل دفن مناسب زباله بازمانده اند وعلی رغم اعلام آمادگی متخصصان محیط زیست برای حل این مشکل و انتخاب محل دفن مناسب، هنوز مکان دفن زباله کامیاران مشکلات فراوانی را داراست.

,

مکان دفن زباله شهر کامیاران در 3 کیلومتری شمال شهر قرار دارد که از طریق یک راه شوسه قابل دسترسی می باشد. با توجه به طبیعت بسیار زیبا و غنی این منطقه وجود زباله در این ناحیه باعث ایجاد یک تضاد و سیمای زشت در دل طبیعت شده است.

,

طبق بررسی های انجام شده انتخاب این مکان به عنوان محل دفن زباله شهری کامیاران، بدون انجام ارزیابی و کارکارشناسی وصرفا طبق نظر مامورین حمل زباله انتخاب شده است که خالی از اشکال نیست؛ از جمله معایبی که می توان به آن اشاره کرد یکی اینکه با توجه به وزش بادهای غالب منطقه که در فصل زمستان و بهار از غرب به شرق و در فصل تابستان از شمال به جنوب می وزد به نظر می رسد در فصل گرما بوی نامطبوع زباله ساکنین مناطق نزدیک به این مکان را آزار می دهد.

,

همچنین علی رغم عدم وجود چشمه، سراب یا رودخانه دائمی در نزدیکی محل دفن، این زباله ها می توانند موجبات آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی را فراهم کنند؛ به این صورت که در پایین دست محل دفن که دارای شیب بسیار تند در حدود 45-40 درجه می باشد یک رودخانه فصلی وجود دارد که در فصل زمستان و بهار دارای آب می باشد. بنابراین شیرابه این زباله در اثر بارندگی به راحتی می تواند به این رودخانه انتقال پیدا کرده و موجبات آلودگی آن را فراهم کند که می تواند موجب شیوع انواع بیماری در مناطق پایین دست رودخانه که به آب های سطحی دائمی می پیوندد و همچنین نابودی آبزیان شود.

,

زباله های شهر کامیاران به روش دامنه ای یا شیب دار دفن می گردد. به این صورت که ابتدا توسط گرایدر و بیل های مکانیکی، خاک و مواد پوششی رأس دامنه برداشته و ایجاد یک محوطه می شود سپس زباله ها توسط کامیونهای حمل زباله در این محوطه تخلیه می گردد و سپس توسط گرایدر در جهت شیب دامنه، به آن شیب مناسب داده می شود و زباله اضافی در جهت شیب پخش و فشرده می گردد. پس از این مرحله مواد پوششی مانند خاک ناشی از رأس دامنه و نخاله های ساختمانی تخلیه شده در محل  روی زباله ها ریخته شده و پخش می گردد و دفن زباله به همین روال ادامه پیدا می کند.

,

لازم به ذکر است که حتی حصار کشی اطراف محل دفن زباله که از ابتدایی ترین ابزار جهت جلوگیری از انتشار آلودگی می باشد نیز صرف نظر شده است واین باعث انتشار آن در محیط زیست منطقه شده است.

,

حشمت قربانی

,

انتهای پیام/م

,

انتهای پیام/ف

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه