اخبار داغ

به مدت دو روز؛

جشنواره گیلاس در هندوستان ایران برگزار می شود/ روستای گردشگری شیت با قدمت 500 ساله میزبان جشنواره گیلاس

جشنواره گیلاس در هندوستان ایران برگزار می شود/ روستای گردشگری شیت با قدمت 500 ساله میزبان جشنواره گیلاس
معاون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: جشنواره گیلاس طارم زنجان همراه با غرفه های سوغات و صنایع دستی در روزهای هفتم و هشتم خرداد در محل روستای گردشگری "شیت" برپا می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  "علی اکبر شرفی"امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا, اظهار داشت: نخستین جشنواره گیلاس در شهرستان طارم و در روستای گردشگری شیت برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی با بیان اینکه این جشنواره با مشارکت فرمانداری شهرستان طارم، جهاد کشاورزی، بخشداری چورزق و دهیاری روستای شیت با حضور مردم برگزار می شود، تصریح کرد: به واسطه شرایط جغرافیایی این منطقه،محصولات کشاورزی شهرستان طارم از کیفیت بالایی برخوردار هستند و فرصت مناسبی برای معرفی وعرضه این محصولات محسوب می شود.

,

 معاون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در این جشنواره برنامه هایی از جمله، غرفه های فروش محصولات صنایع دستی و سوغات محلی،محصولات باغی و کشاورزی،بازیهای بومی و محلی، اجرای مسابقه و موسیقی عاشقی و سنتی پیش بینی شده است.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای منحصر به فرد روستای شیت، این داشته ها در جذب گردشگران و طبیعت گردان نقش بسزایی دارد، افزود: روستای توریستی شیت یکی از روستاهای زیبای شهرستان طارم در استان زنجان است.

,

 معاون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه روستای شیت اولین روستای گردشگری  استان زنجان است، گفت: این روستا در دامنه کوهی بلند با ارتفاع بالغ بر یک هزار و200 متر از سطح آبهای آزاد  است.

,

 

,

*آشنایی با روستای شیت

,

گفتنی است، روستای شیت در بخش شمالی استان زنجان واقع شده‌ است، فاصله این روستا تا نزدیکترین شهر (چورزق) هشت کیلومتر و تا مرکز استان (زنجان) حدود هفتاد کیلومتر و تا مرکز شهرستان (آب بر) سی کیلومتر است.

,

این روستا با قدمت ۵۰۰ ساله خود در حال حاضر  میزبان 250 خانوار و نزدیک به یک هزار نفر جمعیت است که در مقایسه با روستاهای همجوار یکی از روستاهای پرجمعیت محسوب می شود.

,

 اهالی روستای شیت بیشتر در کار باغداری فعالیت دارند که به جرات می توان گفت معیشت آنها حاصل از درآمدهای فروش محصولات باغی از قبیل انار، گیلاس، انجیر است.

,

اهالی این روستا به غیر از باغداری به طور پراکنده به امور دامداری، زنبورداری و قالیبافی نیز مشغول هستند، مردم این روستا به زبان  زبان ترکی آذری صحبت می کنند.

,

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستا شامل چشمه سارها،  ییلاق دولار و ییلاق نَراب، رودخانه چهار فصل، قلعه شیت، امامزاده سید محمد ماهوری شیت، غار  سید باغی است که با مناظر زیبایش همه ساله گردشگران را به این روستا جذب می کند.

,

روستای شیت بر روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته ‌است که از سمت مقابل و کناره‌ها نیز توسط کوه‌های بلندی احاطه شده ‌است و گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و درختان میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که  از میان دو کوه بلند در خروش است، منظره بسیار زیبا و دلنشینی را به وجود آورده‌ است.

,

همچنین: گیلاس مشهدی از محصولات کشاورزی اصلی روستای شیت است که میزان تولید آن سالانه بیش از 500 تن است.

,

, ,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه