اخبار داغ

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام:

حرکت‌های اسلامی استقلال ملت‌ها را تضمین کرده است/نقش انگلیسی ها در کشتن شیخ محمد خیابانی

حرکت‌های اسلامی استقلال ملت‌ها را تضمین کرده است/نقش انگلیسی ها در کشتن شیخ محمد خیابانی
دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام گفت: در کشتن شیخ محمد خیابانی انگلیسی‌ها دست داشتند، چراکه انگلیسی‌ها می‌خواستند یک نظامی را سر کار بیاورند تا این نظامی بتواند تمام آزادیخواهان را سرکوب کنند و میرزا کوچک‌خان را بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبسترنیوز، محمدمهدی عبدخدایی، آخرین بازمانده از حلقه یاران شهید نواب صفوی، در همایش ملی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی که امروز در شبستر برگزار شد، گفت: چگونه شده که هندوستان ۴۰۰ میلیونی مستعمره شده ولی ایران ۷ میلیونی مستعمره نشد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبسترنیوز,

وی با یادآوری اینکه بعد از پیدایش حزب توده در ایران، انقلاب دینی رخ داده است، اظهارکرد: باید نقش روحانیت در انقلاب مشروطیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

,

عبدخدایی، ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم حرکت‌های اسلامی به صورت خودجوش به وجود آمده و این حرکت‌های اسلامی استقلال ملت‌ها را تضمین کرده است.

,

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام با بیان اینکه حرکت‌های اسلامی به وسیله ناسیونالیسم سرکوب می‌شد، تصریح کرد: تمام شخصیت‌هایی که در  این حرکت‌های اسلامی دخالت داشتند به‌وسیله ناسیونالیست‌ها قلع و قمع شدند.

,

وی افزود: شیخ محمد خیابانی تجزبه‌طلب نبود چرا که  شیخ محمد از حوزه علمیه برخاسته و این حوزه علمیه بوده که انقلاب اسلامی را پایه‌ریزی کرد.

,

عبدخدایی با اشاره به نقش انگلیس در به شهادت رساندن شیخ محمد خیابانی اظهارداشت: در کشتن شیخ محمد خیابانی انگلیسی‌ها دست داشتند، چراکه انگلیسی‌ها می‌خواستند یک نظامی را سر کار بیاورند تا این نظامی بتواند تمام آزادیخواهان را سرکوب کنند و میرزا کوچک‌خان را بکشد.

,

دبیر کلی جمعیت فدائیان اسلام در پایان خاطرنشان کرد: نام شیخ محمدخیابانی زنده است و امیدوارم همچنان زنده بماند و به همراه نام کسانی که در راه آزادی این مملکت در راه مبارزه با استکبار جهانی و قدرت‌های بزرگ جنگیده‌اند بر سینه تاریخ بدرخشد.

,

منیژه صدری دبیر علمی همایش بزرگداشت شیخ محمدخیابانی نیز در این همایش گفت:آذربایجان در تاریخ معاصر ایران نقش و جایگاه مهمی داشته و دارد و نقشی که این خطه ایرانی در مقابله و مقاومت با دیو استبداد داشت موجب احیای مشروطه شد.
وی اظهار کرد:همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت،اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی وی در انقلاب مشروطیت ایران و نهضت آزادیستان و تبیین جایگاه مبارزات وی در هویت ایرانی برگزار می شود.
صدری درباره مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش گفت:‌ بیش از ۵۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده بود. پس از بررسی تعداد ۴۳ چکیده مقاله در کمیته علمی پذیرفته شد.
گفتنی است همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و موسسه دیارکهن، کتابخانه و اسناد ملی،  دانشگاه تبریز،  انجمن ایرانی تاریخ،  انتشارات مهد آزادی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر٬ شهرداری شبستر و شهرداری خامنه و چند نهاد دیگر برگزار شد.

,
,
,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه