اخبار داغ

گندم‌کاران خمینی امسال هم با مشکل کمبود انبار گندم مواجه اند

روزگار ناکوک کشاورزان خمین دوباره از سر گرفته شد/لزوم ساخت انبارهای استاندارد در خمین+تصاویر

روزگار ناکوک کشاورزان خمین دوباره از سر گرفته شد/لزوم ساخت انبارهای استاندارد در خمین+تصاویر
با توجه به حجم بالای برداشت گندم در خمین، این شهرستان با کمبود انبار ذخیره‌سازی مواجه است این در حالی است که در سال گذشته نیز این مشکل وجود داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از به نقل از اخبار خمین گندم یکی از مهمترین محصولاتی است که در استان مرکزی به کشت آن پرداخته می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اخبار خمین,

, ,

 این محصول قوت اغلب مردم استان است، محصولی که کشاورزان برای بدست آوردن آن، از کاشت این محصول تا برداشت آن، زحمت زیادی می‌کشند.

,


خمین نیز یکی از شهرستان‌هایی است که کشت محصول گندم به عنوان کشت ثابت انجام می‌شود و بخشی از آن به شهرهای اطراف صادر می‌شود.

,
,


به گفته احمدرضا جعفری رئیس اداره جهاد کشاوری خمین در سال گذشته حدود ۳۲ هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شده است و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۳ هزار تن گندم به دلیل بارش‌های خوبی که انجام گرفته است، از مزارع شهرستان برداشت شود.

,
,

, ,

با توجه به این حجم برداشت گندم در شهرستان، ظرفیت کافی برای ذخیره این محصول در شهرستان وجود ندارد این در حالی است که در سال گذشته نیز دستگاه‌های مربوطه برای این امر با مشکل مواجه بودند.

,


علی عبدی رئیس تعاون روستایی خمین در این باره گفت: در سال گذشته بیش از ۳۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد اما تنها ۲۰ هزار تن به انبار استان حمل شده است.

,
,


وی ادامه داد: حدود ۱۲ هزار تن دیگر از این محصول در انبارهای شهرستان موجود است و با توجه به تاکیداتی که به اداره غلات استان مرکزی به منظور احتمال خرابی گندم موجود در انبار شده است اما تا کنون اقدام خاصی انجام نشده است.

,
,

, ,

عبدی افزود: به دلیل اینکه بیشترین کشت این محصول در بخش کمره است با این حال انبار استاندارد و خاصی برای جمع‌آوری گندم دریافتی از مردم وجود ندارد، این در حالی است که در روستای چهارچشمه به دلیل بارندگی بخشی از گندم خریداری شده خراب شد.

,


احمد اسدی بخشدار کمره نیز گفت: مهمترین مشکلی که بخش کمره در زمان خریداری گندم با آن مواجه است کمبود مکان برای ذخیره سازی این محصول است.

,
,


اسدی اضافه کرد: با توجه به بارش بیشتر باران نسبت به سال گذشته افزایش برداشت گندم برای امسال را داریم و این باعث می‌شود در زمان خرید با مشکل جدی در این مورد مواجه شویم که باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد.

,
,


غلامحسین خدرایی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه مقداری از گندم‌های سال گذشته هنوز در انبارها موجود است گفت: در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن در انبارها ذخیره شد که هنوز مقداری از آن در انبارها موجود است و با توجه به حجم تولید، برای ذخیره سازی گندم در خمین دچار مشکل می‌شویم.

,
,

, ,


وی افزود: در این مورد باید از سیلوهای بخش خصوصی یا انبارهای دیگری که مورد تایید هستند استفاده کرد چرا که ۱۵۰ ریال کرایه‌ای که امسال برای هر کیلو گندم در نظر گرفته شده است به کسانی تعلق می‌گیرد که گندم خود را به انبارهای مورد نظر تحویل دهند.

,
,


خدرایی ادامه داد: همچنین می‌توان کسانی که حجم بالایی از گندم را تولید می‌کنند برای تحویل به انبارهای مرکز استان هدایت شوند.

,
,


وی افزود: قیمت تعیین شده برای خرید گندم امسال ۱۲۷۰ تومان تعیین شده است اما با توجه به اینکه در برخی از بنادر، گندم با نرخ کمتری وارد می‌شود باید مراقب باشیم تا این گندم به انبارها تحویل داده نشود چرا که در سال گذشته چنین موردی مشاهده شده است.

,
,


محمد همتی مدیر کل تعاونی روستایی استان مرکزی نیز گفت: در این مورد باید از تشکل‌های مردمی و مشارکت‌های آنها بیشتر استفاده کنیم چرا که ممکن است بخش خصوصی همکاری نکند.

,
,


وی ادامه داد: جلسات بررسی این مشکلات را نباید به لحظه آخر موکول کرد و باید زودتر به فکر باشیم.

,
,


مدیر کل تعاونی روستایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: البته امسال نیز با توجه به همکاری بخش‌های مختلف برای خریداری گندم از مردم، مشکلات را برطرف می‌کنیم.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه