اخبار داغ

هاشمی: مردم از روحانیتی که حق نگوید، رو برمی‌گردانند؛

تحلیل ریاست آیت‌الله جنتی از منظر توئیترهای هاشمی رفسنجانی

تحلیل ریاست آیت‌الله جنتی از منظر توئیترهای هاشمی رفسنجانی
بهتر است با عینک توئیتری هاشمی، یک بار دیگر انتخاب ریاست جدید خبرگان رهبری را تحلیل کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دو روز پس از برگزاری انتخابات هفتم اسفند در حساب توئیتری خود نوشت: «هیچ کسی یارای مقاومت در مقابل خواست اکثریت مردم را ندارد و هر کسی را مردم نخواهند، باید کنار برود.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی هم‌چنین دهم اسفندماه پس از اعلام نتایج نهایی خبرگان رهبری و ناکامی حضرات آیات یزدی و مصباح در آن انتخابات، در پیام توئیتری دیگری اعلام کرد: «مردم از روحانیتی که حق نگوید، رو برمی‌گردانند.»

,

طعنه‌ی تلخ هاشمی به دو نفر از اعضای فهرست ضد انگلیسی که البته آیت‌الله جنتی را نیز با توجه به رتبه‌ی شانزدهم‌اش شامل می‌شد، بسیار زودهنگام بوده و عدم درک صحیح او از واقعیت عرصه‌ی خبرگانی کشور را به نمایش گذاشته است.

,

در واقع پیروزی قاطع آیت‌الله جنتی در رقابت ریاست مجلس خبرگان آن هم با وجود تبلیغات سنگین رسانه‌ای و فشارهای شدید جناح معتدل، حکایت از حقیقتی دارد که هاشمی هیچ‌گاه نتوانست با آن کنار بیاید و سرانجام نیز با مقاومت در مقابل این فهم عمومی، راه شکست خود را هموار ساخت.

,

بهتر است با عینک توئیتری هاشمی، یک بار دیگر انتخاب ریاست جدید خبرگان رهبری را تحلیل کنیم. مردم در اقصی نقاط ایران 88 نفر از اعضای خبرگان رهبری را به مدت 5 سال انتخاب می‌کنند. خبرگان منتخب ملت، هفته‌ی گذشته نخستین جلسه‌ی رسمی خود را برگزار نموده و در نهایت احمد جنتی را با 51 رأی در مقابل 21 رأی امینی و 13 رأی شاهرودی به ریاست برمی‌گزینند. مسعود پزشکیان درباره‌ی این انتخاب می‌گوید: «چه بگویم، انتظار این موضوع را نداشتم، ولی به افرادی که‌ آیت‌الله جنتی را انتخاب کردند، باید احترام گذاشت.»

,

در حقیقت منتخبان ملت با کنار گذاشتن آیت‌الله امینی، خط قرمزی دور هاشمی رفسنجانی و تفکراتش در خبرگان رهبری کشیدند. هاشمی در توئیترش گفته بود: «هر کسی را مردم نخواهند، باید کنار برود.»

,

جنجال‌های رسانه‌ای دولت، اصلاح‌طلبان، کارگزاران و حتی بی‌بی‌سی فارسی برخی از افکار عمومی را نسبت به این‌که آیا واقعا لیست امید و لیست اعتدال در انتخابات پیروز شده‌اند، به پذیرش وا داشت؛ تا جایی که عده‌ای معتقد بودند اکثر اعضای خبرگان پنجم، هاشمی‌تبارند.

,

حال آن‌که انتخاب آیت‌الله جنتی که در واقع انتخاب مردم و تجلی مردم‌سالاری دینی در کشور بود، توهم هاشمی‌تباری اکثریت خبرگان رهبری را باطل کرد. هاشمی گفته بود که «مردم از روحانیتی که حق نگوید، رو برمی‌گردانند» و اکنون بهتر از همیشه می‌توان فهمید که مردم از کدام روحانیون رو برگردانده‌اند؛ روحانیت انقلابی یا روحانیت غیر انقلابی؟

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه