اخبار داغ

شهید محمد معروف شبلی/

باستانی کار قهاری که یار و یاور مردم مظلوم سنندج بود

باستانی کار قهاری که یار و یاور مردم مظلوم سنندج بود
شهید محمد معروف شبلی، باستانی کار قهاری که به طور مرتب به کافه های فروش مشروبات الکلی سر می زد و جوانانی را که در این مکان ها مشغول هدر دادن قدرت جوانی اشان بودند را بیرون می کشید و آن ها را راهی مسجد و گود زورخانه می کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله، شهید محمد معروف شبلی به همراه دوستش شهید نعمت الله سهراب نژاد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بارها در برابر زورگویی عمال رژیم پهلوی سینه سپر کرده بودند و از حق و حقوق مردم بی دفاع سنندج در برابر عمال رژیم پهلوی دفاع کرده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

این دو شهید گرانقدر بارها به خاطر احقاق حقوق تضییع شده مردم با نیروهای شهربانی درگیر شده بودند و مأموران شهربانی را به باد کتک گرفته بودند. مردم سنندج بارها به چشم خودشان دیده بودند که ماشین شهربانی به همراه تعداد زیادی از نیروهایش با فلاکت تمام از دست این دو شهید گرانقدر فرار می کند.

,

 

,

شهید محمد معروف شبلی که باستانی کار قهاری بود، به طور مرتب به کافه های فروش مشروبات الکلی سر می زد و جوانانی را که در این مکان ها مشغول هدر دادن قدرت جوانی اشان بودند را بیرون می کشید و آن ها را راهی مسجد و گود زورخانه می کرد. تعدادی از جوانان سنندجی به واسطه شهید معروف شبلی دست از مصرف مشروب الکلی که در زمان پهلوی کاملاً آزاد بود، کشیدند و گود زورخانه و مسجد و محراب را انتخاب کردند.

,

 

,

شهید محمد معروف شبلی همراه شهید نعمت الله سهراب نژاد و سایر دوستانش در زورخانه گیو در خیابان فردوسی سنندج فعالیت می کرد.

,

 

,

شهید شبلی با این منطق که خوردن مشروبات الکلی خیانت به قرآن مجید، رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) است جوانان را به مسجد و زورخانه دعوت می کرد. در اواخر عمر رژیم پهلوی که بحث اصلی مساجد پیرامون انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) بود، مسجد مهم ترین سنگر شهید معروف شبلی و دوستانش بود.

,

 

,

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید محمد معروف شبلی در انتخابات اولین دوره شورای شهر سنندج شرکت می کند و به عنوان نماینده کارگران و هم چنین به عنوان یکی از چهره های مذهبی و اسلامگرای شهر وارد شورای یازده نفره شهر سنندج می شود.

,

 

,

محمد معروف که به اتفاق چند تن از دوستانش، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کلاس های تلاوت قرآن کریم را در خانه ای در نزدیکی مسجد غیاثیان در خیابان کشاورز اداره می کرد، بعد از پیروزی انقلاب و هم چنین انتخابات شورای شهر نیز در این مکان مقدس فعالیت می کرد. یک شب تعدادی از نیروهای حزب کومله در حالیکه مسلح بوده اند وارد کلاس قرآن می شوند، شهید شبلی در حالیکه هیج وسیله ای برای دفاع از خود نداشته، به افراد گروهک کومله اجازه ورود به کلاس قرآن را نمی دهد. شهید شبلی نیروهای کومله را وادار می کند که علاوه بر کفش، جوراب هایشان را نیز در بیاورند و بعد وارد کلاس شوند. یکی از همین نیروهای کومله بعدها تعریف می کند: آن شب می خواستیم با کفش وارد کلاس قرآن شویم که محمد معروف سد راه ما شد و اجازه نداد با کفش وارد کلاس قرآن شویم. با اینکه ما مسلح بودیم و شهر در اختیار ما بود، ولی این جوان بدون اینکه ترسی از ما داشته باشد، سینه اش را سپر کرده بود و حرفش را می زد. من آن شب جوانی را دیدم که واژه ترس در وجودش معنا نداشت.

,

 

,

خانواده شهیدان شبلی یکی از 66 خانواده سه شهید به بالای استان کردستان می باشد که سه برادر به نام ها محمدمهدی، محمدهادی و محمدمعروف شبلی را در راه آرمان های انقلاب اسلامی تقدیم نموده اند.

, خانواده شهیدان شبلی,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه