اخبار داغ

گزارشی از وضعیت زندگی مردم خطه سیستان؛

شکست صنایع کوچک در سیستان به دلیل عدم توجه و نگاه کلان کشوری

شکست صنایع کوچک در سیستان به دلیل عدم توجه و نگاه کلان کشوری
در سال های اخیر با انسداد مرز و خشکسالی های متداول وضعیت اقتصادی و معیشتی مردمان سیستان به شدت در تنگنا قرار گرفته است به طوری که شمار زیادی از مردم به شهرهای دیگر جهت اشتغال کوچ کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازاوشیدا،وجود دریاچه هامون در گذشته سبب اشتغال افراد زیادی در صنایع دستی و شیلات شده بود اما با خشکسالی هامون صیادان بیکاران و هنرمندان صنایع دستی بیکار شده اند و پس از تحمل چندین سال از منطقه کوچیده و به شهرهای دیگر رفته اند.

در زمان بازگشایی مرز علاوه بر اشتغال مردمان سیستان، مردمان سایر نقاط کشور نیز به منظور تجارت به سیستان آمده و بساط اشتغال مردمان فراوانی ایجاد شده بود اما با انسداد مرز مشکلات اقتصادی آنچنان مردم را در کنار آلودگی ها مردم را در تنگنا قرار داد و مردم را مجبور به ترک دیار کرده و باقیمانده مردم بدون کار تنها با یارانه امرار معاش کرده و یا از طریق نهادهای حمایتی زندگی را سپری می کنند.

با توجه به شرایط ویژه سیستان و یدک کشیدن نام آلوده ترین شهر جهان، انتظار می رود دولت با ایجاد و حمایت صنایع زودبازده به فریاد مردمان سیستان رسیده و شرایط اشتغال را برای مرزداران غیور آن فراهم آورد چرا که حضور مردمان سیستان در منطقه سبب حفظ مرز و ارتقا امنیت کشور می شود و اگر دولت چاره ای برای مردمان سیستان نیندیشد به زودی مرز ایران از طرف سیستان خالی از سکنه شده و جز ناامنی ارمغان دیگری برای دولت نخواهد داشت پس شایسته است تنها با اندکی حمایت از صنایع زودبازده و با ایجاد اشتغال در منطقه ماندگاری مردم را سبب تا امنیت کشور همانند گذشته از سوی مرزداران سیستانی با ماندگاری آنان فراهم شود.

صنایع کوچک و زودبازده باعث افزایش تولید و اشتغال می شود

نماینده اسبق ادوار زابل و زاهدان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: به دلیل عدم توجه و نگاه ویژه کلان کشوری در طرح های بومی، شکست صنایع زودبازده را دربرداشته است در حالی که دولت باید از صنایع زود بازده حمایت کند.

عباسعلی نورا به خبرنگار اوشیدا گفت: طرح های زود بازده در علم اقتصاد به عنوان کارآفرین های کوچک اطلاق می شود که در فضای بین المللی دارای مفاهیم خاص خود بوده است.

وی افزود: صنایع کوچک و تولیدات کارآفرین کوچک با تحول در تولید و اشتغال موجب افزایش تولید و اشتغال می شود.

وی با بیان اینکه، به دلیل نادیده گرفتن برخی مسایل در کشور طرح صنایع کوچک و زودبازده با شکست مواجه شد افزود: طرح های زودبازده طرح های تولیدی کوچک کار آفرین اقتصاد دانش بنیاد بوده ولی مردم با حساب اینکه هر طرحی، در این راستا قرار می گیرد بدون در نظر گرفتن دانش بنیان و مورد نیاز بودن طرح ها اقدام به اخذ وام کرده و طرح های متداول سنتی را اجرا کرده که با ۹۰ درصد شکست مواجه شدند.


به دلیل بی توجهی دولت، بحران عرضه به وجود آمد

نورا تصریح کرد: در دنیا برای طرح های کوچک کارآفرین زنجیره تامین ایجاد تا صنایع پایین دستی مبدل به تولید بزرگ شده و تولید کنندگان برای عرضه با مشکل مواجه نشوند اما متاسفانه در کشور ما بحران عرضه به وجود آمده به دلیل اینکه تولید کننده با عدم آگاهی نسبت به چگونگی فروش مواجه در نتیجه خریدار با سواستفاده از مطلب فوق با قیمتی بسیار پایین تر محصولات را خریداری می کرد که در نتیجه عوامل بازار مصرف و همچنین کارآفرینی باعث شکست طرح های این چنینی شد.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تمامی کارشناسان اقتصادی دنیا معتقدند که برای برون رفت از بیکاری و افزایش تولید بهترین راه حل برای کشورهای در حال توسعه ایجاد طرح های زود بازده است بنابراین دولت با ایجاد بازار مصرف و زنجیره تولید موجب رشد شرایط اقتصادی در کشور شود.

دولت در صنایع زود بازده در سیستان هیچ گونه کمک و بسترسازی انجام نداد

وی با بیان اینکه، سیستان در صنایع کوچک کم وارد شده و فقط در واحدهای دامداری، مرغداری، صیادی و گلخانه ای وارد شده است ادامه داد:سیستان به صنایع دیگری وارد نشده و در صورت ورود نیز همانند نخ ریسی با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه، در زمینه صنایع زود بازده برخلاف سایر نقاط کشور، در سیستان دولت هیچ گونه کمک و بسترسازی انجام نداد افزود: صنایع زود بازده در سیستان مقرون به صرفه نبود چرا که به عنوان مثال برای پرورش ماهی، از فاصله یک هزار کیلومتر در پلاستیک ماهی ها آورده و سپس آن را در استخر قرار می دادند.

دکترای ریاضیات با گرایش اقتصاد کاربردی عنوان کرد: دولت در انجام وظایف خود و همچنین تامین مواد کوتاهی کرده و با عدم ایجاد فضای مصرف و زنجیره تولید سبب شکست صنایع کوچک و زودبازده شد.
وی در این راستا افزود: حتی سردخانه برای نگهداری محصولات موجود نبود بنابراین شیر به جای دیگر فرستاده و توانایی تولیداتی از قبیل پنیر وجود نداشت همچنین اگر کسی هم سردخانه داشت با هزینه بالا از آن نگهداری که آن هم نیز توجیه و صرفه ای نداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
, صنایع کوچک و زودبازده باعث افزایش تولید و اشتغال می شود, صنایع کوچک و زودبازده باعث افزایش تولید و اشتغال می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, به دلیل بی توجهی دولت، بحران عرضه به وجود آمد, به دلیل بی توجهی دولت، بحران عرضه به وجود آمد,
,
,
,
,
,
, دولت در صنایع زود بازده در سیستان هیچ گونه کمک و بسترسازی انجام نداد, دولت در صنایع زود بازده در سیستان هیچ گونه کمک و بسترسازی انجام نداد,
,
,
,
,
,
,
,

وی خاطرنشان کرد: در نگهداری کالای تولید شده و رساندن آن به بازار مصرف در سیستان مشکل وجود داشت لذا تمامی صنایع بومی که مردم با آن آشنایی داشتند با مشکل مواجه شد به طوری که مرغ خزک و پرورش صید صنعتش در سیستان از بین رفته و همچنین مرغداری های کوچک و کلان، گلخانه ها، صید و صیادی نیز تقریبا از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در تمامی کشورها به صنایع کوچک مواد پروتیینی که یک نیاز دو فوریتی است سوبسید تعلق گرفته اما در سیستان نه تنها سوبسید تعلق نگرفت بلکه در بازار مصرف آن نیز اهمال شد افزود: به دلیل عدم توجه و نگاه کلان کشوری در تمام طرح های بومی صنایع کوچک در سیستان با مشکل مواجه شد.

انتهای پیام//

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه