اخبار داغ

۱۲ شرکت متخلف در لیست صنایع آلاینده ساوه قرار دارند؛

کارگاه های غیرمجاز؛مهمترین چالش آلودگی بزرگترین شهر صنعتی کشور

کارگاه های غیرمجاز؛مهمترین چالش آلودگی بزرگترین شهر صنعتی کشور
گسترش صنایع علاوه بر فواید اقتصادی در برخی مناطق مانند کلان شهرها موجب آلودگی هوا شده است تا حدی که هرسال شاهد تعطیلی مدارس و سایر نهادها به خاطر قرار گرفتن در وضعیت ناسالم و خطرناک هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نارخبر،گسترش صنایع علاوه بر فواید اقتصادی در برخی مناطق مانند کلان شهرها موجب آلودگی هوا شده است تا حدی که هرسال شاهد تعطیلی مدارس و سایر نهادها به خاطر قرار گرفتن در وضعیت ناسالم و خطرناک هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نارخبر،, نارخبر،,


هادی رستم خانی رییس اداره حفاظت محیط زیست ساوه با اشاره به صنعتی بودن این شهرستان به خبرنگار نارخبر، گفت: در هر فصل از خروجی هوا، پساب و پسماند صنایع توسط آزمایشگاه معتمد و تحت مظارت این سازمان نمونه برداری می شود که پس از بررسی نتایج به صنایع آلاینده، اخطار کتبی داده می شود.

وی با اشاره به دریافت و بررسی 160 گزارش در سال جاری افزود: در سال گذشته 12 شرکت متخلف پس از دریافت اخطار کتبی نتوانستند میزان آلایندگی خود را کاهش دهند و در لیست صنایع آلاینده که بهمن ماه به مرکز ارسال شد قرار گرفتند که طیق قانون باید یک درصد درآمد خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

رستم خانی بیان کرد: آلاینده های هوایی توسط همکاران محیط زیست بررسی می شود و صنایع آلاینده برای خروج از لیست آلاینده ها نیز توسط آزمایشگاه خود سازمان مورد سنجش قرار می گیرند که چند شرکت توانستند از این لیست خارج شوند ولی شرکت هایی هم اضافه شدند.

وی ادامه داد: پسماندهای ویژه و خطرناک بعضی صنایع در مرکز فرآوری پسماند در 2 کیلومتری انتهای شهر صنعتی جمع آوری می شود تا با دقت دفع شود البته این بخش خصوصی هنوز امکانات کافی را برای پاسخگویی ندارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ساوه اظهار کرد: صنایع آلاینده  ساوه معمولا ریخته گری ها، صنایع ذوب، پساب صنایع مواد غذایی، تولید مصالح ساختمانی و تولید مواد شیمیایی هستند که اغلب خود شرکتها، فیلترهای تصفیه بهداشتی دارند.

وی با اشاره به کارگاه های غیرمجاز به عنوان چالش دیگر این سازمان افزود: سال گذشته با چندین کارگاه غیرمجاز تولید سرب از باطری ، تولید زغال، آبکاری، لاستیک سوزی و کوره های آجر پزی با سوخت مازوت برخورد قانونی شد.

رستم خانی در پاسخ به سوال نارخبر در خصوص دست اندازی صاحبان معادن به کوه و تغییر شکل بیش ازحد طبیعت  تاکید کرد: در مناطق حفاظت شده مجوزی به معادن داده نمی شود و خارج از این مناطق هم استعلامی از این سازمان صورت نمی گیرد، درواقع منابع طبیعی و اداره صنعت، معدن و تجارت مسئول بررسی درخواست ها برای مجوز معدن هستند.

وی یادآوری کرد: این شهرستان به خاطر  شرایط جغرافیای دشتی شاهد جریان خوب باد است که موجب می شود آلودگی صنایع بزرگترین شهر صنعتی کشور به آن وارد نشود و فقط غبار  فراگیر کشورهای همسایه موجب آلودگی می شود.

این مقام مسوول افزود: ساوه یکی از شهرستان های سالم صنعتی کشور است و دستگاه سنجش هوا واقع در میدان آزادی در سال گذشته فقط دو روز وضعیت هشدار نشان داد و بیشتر سال هوای پاک و سالم را شاهد بودیم که امسال نیز هوا سالم یا پاک بوده است.

گفتنی است شاخص کیفیت (میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کم‌تر از 2.5 میکرون) اگر کمتر از 50 باشد هوا پاک است، کمتر از 100 هوا سالم، بین 100 تا 150 وضعیت هشدار و بالاتر وضعیت اخطار است.

,
, نارخبر،, نارخبر،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,


انتهای پیام/ک

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه