اخبار داغ

سومین خانه مشروطیت ایران در کما؛

سرانجام عمارت مشروطه بوشهر به کجا رسید

سرانجام عمارت مشروطه بوشهر به کجا رسید
در تیرماه سال 93 قرار شد با توجه به اینکه 14مرداد ماه روز صدور فرمان مشروطیت است، عملیات تکمیل این ساختمان در دستور کار قرار گیرد و شاهد بهره برداری از خانه مشروطیت بوشهر دراین روز باشیم، اما هنوز خبری از افتتاح و بهره برداری این عمارت در بوشهر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "سپاس"،بندر بوشهر در کنار خلیج‌ فارس از شرایط ویژه و ارزشمندی برخوردار است و موقعیت جغرافیایی و اهمیت استراتژیک آن در کنار مزایای اقتصادی و خصوصیات اقلیمی موجب شده است  از دوران نادرشاه افشار که بوشهر جدید تاسیس شد، مورد توجه قدرت های اروپایی و غیر اروپایی قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "سپاس"،,

کمپانی ها و بنگاه های تجاری و مؤسسات و نمایندگی‌ های سیاسی و اقتصادی یکی بعد از دیگری به این بندر روی آوردند که این مهاجرت باعث شد امور بازرگانی و کارهای اقتصادی رونق بسیار خوبی داشته باشد که در دوران درآمد گمرک بوشهر چند برابر بیش از سایر بندرها بود.

, .,

کشورهای غربی و شرقی با درک موقعیت استراتژیک خلیج‌ فارس و با توجه به حساسیت بوشهر مانند  اقتصادی و نظامی برای تاسیس کنسولگری و استقرار نمایندگی در این بندر با هم رقابت می کردند.

,

روابط اقتصادی و سیاسی و حضور دیپلماتیک افراد خارجی و ارتباط تجاری بوشهر با کشورهای دیگر درخصوص  صادرات و واردات باعث مهاجرت و مسافرت مردم این بندر به خارج از کشور و آشنایی با مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی اقتصادی جهان و آگاه ‌شدن از تحولات فکری و علمی دنیای غرب شد و آگاهی سیاسی مردم در دوره قاجار، سبب شد تا در انقلاب مشروطه نقش بسزایی ایفا کنند.

,

به دنبال فتوا و با توصیه و مشورت برخی علما و همراهی نیروهای دشتستان، دشتی و تنگستان علیه نیروهای محمدعلی شاه قاجار، در سال 1909 میلادی به حاکمیت انگلیسی ها در گمرک بوشهر پایان داده شد و مشروطه خواهان اداره شهر را برعهده گرفتند.

, .,

سید مرتضی اهرمی ملقب به علم الهدی به دنبال فتوای علمایی از جمله آخوند خراسانی و توصیه آیت‌الله سید عبدالحسین لاری در دوره محمدعلی شاه، رهبری مشروطه خواهان بوشهر را برعهده گرفت و با همراهی حکام محلی از جمله رئیس‌علی دلواری، توانست در سال 1288 اقدام به خارج کردن نیروهای طرفدار محمدعلی شاه و انگلیسی‌ها از گمرک بوشهر کنند و امورات را به دست بگیرن؛ 9 ماه شهر بوشهر دراختیار آزادی خواهان بود که دولت انگلیس برای حفظ منافع خود در بوشهر نیروی نظامی پیاده کرد.

,

 دو ماه پس از موفقیت علم الهدی دولت مرکزی احمدخان دریابیگی را برای سرکوب وی و آزادی خواهان به حکمرانی کل بنادر جنوب تعیین کرد که وی با تحریکاتی توانست نیروهای مشروطه‌خواه را پراکنده و شهر را به کنترل مخالفان مشروطه درآورد.

,

براساس روایت‌های تاریخی علم الهدی با وجود تصرف خانه اش در بوشهر چند روز مقاومت کرد، اما زمانی که این منزل به توپ بسته شد وی را به کنسول ‌گری انگلیس بردند اما بعد از مدتی به بصره تبعید کردند.

, .,

خانه او همان خانه مشروطیت است که در بافت قدیم بوشهر محله کوتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

در دی ماه سال 1390، فضل الله توسلی شهردار وقت بوشهر از بازسازی این اثر تاریخی خبر داد، کارکنان و مسئولان شهرداری بوشهر به همراه رئیس بنیاد ایرانشناسی  در بازدید از خانه سید مرتضی مجتهد اهرمی قول مرمت و بازسازی این بنا را دادند و گفتند این خانه به موزه مشروطیت تبدیل می شود و بخشی از هزینه‌های مرمت و بازسازی این بنا از طریق شهرداری بوشهر تامین خواهد شد.

, در دی ماه سال 1390، فضل الله توسلی شهردار وقت بوشهر از بازسازی این اثر تاریخی خبر داد، کارکنان و مسئولان شهرداری بوشهر به همراه رئیس بنیاد ایرانشناسی  در بازدید از خانه سید مرتضی مجتهد اهرمی قول مرمت و بازسازی این بنا را دادند و گفتند این خانه به موزه مشروطیت تبدیل می شود و بخشی از هزینه‌های مرمت و بازسازی این بنا از طریق شهرداری بوشهر تامین خواهد شد., .,

در 14 مرداد ماه سال 1391 به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت در آیینی با حضور مسئولان محلی عملیات بازسازی منزل سید مرتضی علم الهدی به عنوان سومین خانه مشروطه ایران با همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بندر بوشهر آغاز شد.

, در 14 مرداد ماه سال 1391 به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت در آیینی با حضور مسئولان محلی عملیات بازسازی منزل سید مرتضی علم الهدی به عنوان سومین خانه مشروطه ایران با همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بندر بوشهر آغاز شد., .,

در تیر ماه سال 1393، اصغر گورکی، یکی از اعضای شورای شهر در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورا اظهار داشت: خانه مشروطیت بوشهر سومین خانه مشروطیت در ایران است که  شهرداری بوشهربا مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کار مرمت و بازسازی آن را شروع کردند  و هم اکنون نیز  پنجاه درصد کار آن انجام شده است.

, در تیر ماه سال 1393، اصغر گورکی، یکی از اعضای شورای شهر در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورا اظهار داشت: خانه مشروطیت بوشهر سومین خانه مشروطیت در ایران است که  شهرداری بوشهربا مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کار مرمت و بازسازی آن را شروع کردند  و هم اکنون نیز  پنجاه درصد کار آن انجام شده است., .,

در همان تاریخ قرار شد با توجه به اینکه 14مرداد ماه روز صدور فرمان مشروطیت است، عملیات تکمیل این ساختمان در دستور کار قرار گیرد و شاهد بهره برداری از خانه مشروطیت بوشهر دراین روز باشیم.

, در همان تاریخ قرار شد با توجه به اینکه 14مرداد ماه روز صدور فرمان مشروطیت است، عملیات تکمیل این ساختمان در دستور کار قرار گیرد و شاهد بهره برداری از خانه مشروطیت بوشهر دراین روز باشیم., .,

اما هنوز هم در سال 1395 خبری از افتتاح و بهره برداری از خانه مشروطیت در بوشهر نشده است.

,

مگر نه اینکه مسئولان گفته بودند توجه به مکان های گردشگری در سطح شهر بوشهر یکی از اولویتهای کاری شهرداری بوشهر است و باید با شناسایی این نقاط، در نگهداری از آنها تلاش کنیم؟

, مگر نه اینکه مسئولان گفته بودند توجه به مکان های گردشگری در سطح شهر بوشهر یکی از اولویتهای کاری شهرداری بوشهر است و باید با شناسایی این نقاط، در نگهداری از آنها تلاش کنیم؟,

مگر وظیفه ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جز حفاظت از آثار تاریخی است، پس چرا باز هم به دلیل اهمال بسیاری از آثار تاریخی به مرور زمان از بین می روند؟

,

امید است که هر چه زودتر وعده ها عملی شود و شاهد افتتاح این موزه باشیم.

,

گزارش: عطیه دریابیگی

,

/انتهای پیام

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه