اخبار داغ

اولین نمایش مستند پرتره علیرضا زرین‌دست در «سینما حقیقت»

اولین نمایش مستند پرتره علیرضا زرین‌دست در «سینما حقیقت»
اردشیر شلیله گفت: مستند پرتره علیرضا زرین‌دست ۴ ماه به طول انجامید و اولین نمایش آن در جشنواره «سینما حقیقت» خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اردشیر شلیله مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره ساخت مستند پرتره درباره علیرضا زرین‌دست فیلمبردار باسابقه و پیشکسوت سینمای ایران گفت: در حال حاضر ساخت این مستند در مراحل پایانی تدوین است که اولین نمایشش در جشنواره سینما حقیقت خواهد بود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اردشیر شلیله مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره ساخت مستند پرتره درباره علیرضا زرین‌دست فیلمبردار باسابقه و پیشکسوت سینمای ایران گفت: در حال حاضر ساخت این مستند در مراحل پایانی تدوین است که اولین نمایشش در جشنواره سینما حقیقت خواهد بود, خبرگزاری فارس,

شلیلیه درباره جزئیات این مستند اظهار داشت:  این اثر در دو بخش به سوژه خود پرداخته است. در بخش اول مستند دوران کودکی و نوجوانی زرین‌دست می‌پردازند که مثلاً در کدام محله زندگی می‌کرده و دوران کودکی خود را به چه صورت و با چه افرادی گذرانده است. اما فاز دوم این مستند پرتره به دوران جوانی این فیلمبردار می‌پردازند، زمانی که کار در حرفه‌اش را در سینما با دستیاری فیلمبرداری آغاز کرد.

, شلیلیه درباره جزئیات این مستند اظهار داشت:  این اثر در دو بخش به سوژه خود پرداخته است. در بخش اول مستند دوران کودکی و نوجوانی زرین‌دست می‌پردازند که مثلاً در کدام محله زندگی می‌کرده و دوران کودکی خود را به چه صورت و با چه افرادی گذرانده است. اما فاز دوم این مستند پرتره به دوران جوانی این فیلمبردار می‌پردازند، زمانی که کار در حرفه‌اش را در سینما با دستیاری فیلمبرداری آغاز کرد.,

وی در ادامه گفت: در مجموع روند رشد و نمود پله‌پله‌ای این فیلمبردار شاخص سینمای ایران از ابتدا تا زمانی که به شهرت رسید و شناخته شد، در این اثر به تصویر کشیده شده است. این مستند پرتره بیش‌تر در مورد زندگی حرفه‌ای علیرضا زرین‌دست است.

, وی در ادامه گفت: در مجموع روند رشد و نمود پله‌پله‌ای این فیلمبردار شاخص سینمای ایران از ابتدا تا زمانی که به شهرت رسید و شناخته شد، در این اثر به تصویر کشیده شده است. این مستند پرتره بیش‌تر در مورد زندگی حرفه‌ای علیرضا زرین‌دست است.,

این مستندساز در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از مستند به آثار مشهور سینمای ایران که نیز قرار بود علیرضا زرین‌دست فیلمبردارش باشد و نشد، گفت: باید به این نکته دقت داشته باشیم که این مستند گفت‌وگو محور نیست و راویِ مستند احمد طالب‌نژاد است که توسط وی و صحبت‌هایش با زرین‌دست آشنا می‌شویم. به دلیل اینکه از ابتدا بنای‌مان بر این بود که گفت‌وگویی صورت نگیرد، با کارگردانانی که زرین‌دست آثار آنها را فیلمبرداری کرده، صحبت نکردیم،‌ اما اگر قرار نبود به این شیوه فیلم را بسازیم، می‌توانستیم از کارگردانان برجسته و شناخته‌شده استفاده کنیم.

, این مستندساز در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از مستند به آثار مشهور سینمای ایران که نیز قرار بود علیرضا زرین‌دست فیلمبردارش باشد و نشد، گفت: باید به این نکته دقت داشته باشیم که این مستند گفت‌وگو محور نیست و راویِ مستند احمد طالب‌نژاد است که توسط وی و صحبت‌هایش با زرین‌دست آشنا می‌شویم. به دلیل اینکه از ابتدا بنای‌مان بر این بود که گفت‌وگویی صورت نگیرد، با کارگردانانی که زرین‌دست آثار آنها را فیلمبرداری کرده، صحبت نکردیم،‌ اما اگر قرار نبود به این شیوه فیلم را بسازیم، می‌توانستیم از کارگردانان برجسته و شناخته‌شده استفاده کنیم.,

وی در ادامه گفت: تنها سال گذشته به دلیل اینکه زرین‌دست نیاز بود در بخش‌هایی از فیلم حضور پیدا کند و نمی‌توانست ما به سراغ وی رفتیم و آن هم در شرایطی بود که او مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد بود. به دلیل اینکه در آنجا حضور پیدا کردیم بهانه‌ای شد تا کیومرث پوراحمد صحبت‌هایی درباره این فیلمبردار برجسته داشته باشد، اما سایر کارگردانانی که وی با آنها همکاری داشته، خیلی در دسترس نبودند که ما برنامه‌مان را بر آن اساس بگذاریم.

, وی در ادامه گفت: تنها سال گذشته به دلیل اینکه زرین‌دست نیاز بود در بخش‌هایی از فیلم حضور پیدا کند و نمی‌توانست ما به سراغ وی رفتیم و آن هم در شرایطی بود که او مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد بود. به دلیل اینکه در آنجا حضور پیدا کردیم بهانه‌ای شد تا کیومرث پوراحمد صحبت‌هایی درباره این فیلمبردار برجسته داشته باشد، اما سایر کارگردانانی که وی با آنها همکاری داشته، خیلی در دسترس نبودند که ما برنامه‌مان را بر آن اساس بگذاریم.,

او همچنین در مورد مدت زمان فیلمبرداری‌شده درباره مستندش گفت: فیلمبرداری فیلم ما نزدیک به 4 ماه طول کشید و در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین فیلم به سر می‌بریم.

, او همچنین در مورد مدت زمان فیلمبرداری‌شده درباره مستندش گفت: فیلمبرداری فیلم ما نزدیک به 4 ماه طول کشید و در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین فیلم به سر می‌بریم.,

اردشیر شلیله متولد 1337 فعالیت سینمایی را از سال 1351 با ساخت چند فیلم کوتاه در «سینمای آزاد ایران» آغاز کرد و در آن سالها موفق به کسب هفت جایزه از جشنواره های مختلف شد. پس از انقلاب نیز فیلمسازی را ادامه داد و تاکنون مجموعه ای از فیلم های کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد. فیلم 35 م.م نیمه بلند «آینه ها» از ساخته های او در جشنواره فیلم فجر در بخش نمایشهای ویژه حضور داشت و در همان سال در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد. دیگر ساخته اش فیلم مستند نیمه بلند "اصغر بیچاره" نیز در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش چشم واقعیت حضور داشت.

, اردشیر شلیله متولد 1337 فعالیت سینمایی را از سال 1351 با ساخت چند فیلم کوتاه در «سینمای آزاد ایران» آغاز کرد و در آن سالها موفق به کسب هفت جایزه از جشنواره های مختلف شد. پس از انقلاب نیز فیلمسازی را ادامه داد و تاکنون مجموعه ای از فیلم های کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد. فیلم 35 م.م نیمه بلند «آینه ها» از ساخته های او در جشنواره فیلم فجر در بخش نمایشهای ویژه حضور داشت و در همان سال در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد. دیگر ساخته اش فیلم مستند نیمه بلند "اصغر بیچاره" نیز در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش چشم واقعیت حضور داشت.]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه