اخبار داغ

با تلفات قریب به 2 هزار راس دام /

آگاهی بخشی به روستاییان توسط نیروهای بسیج در راستای مقابله با تب برفکی+تصاویر

آگاهی بخشی به روستاییان توسط نیروهای بسیج در راستای مقابله با تب برفکی+تصاویر
نیروهای بسیج و سپاه میانه در راستای ریشه کنی بیماری تب برفکی در شهرستان میانه پیش قدم شده و به منظور آگاهی بخشی و سم پاشی و ضدعفونی محل های نگهداری دام در روستاهای شهرستان حضور پیدا می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، تب‌برفکی یک بیماری عفونی خطرناک است که به سرعت در بین دام‌ها شیوع پیدا می‌کند و فراگیر می‌شود و به لحاظ خطرناک بودن این بیماری، از آن به عنوان سونامی کشتار دامی یاد می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میانا,

تب برفکی از چند ماه گذشته وارد شهرستان میانه شده است و دامنه شیوع آن در شهرستان‌های استان و کشور گسترش یافته و روز به روز آمار تلفات آن افزایش می‌یابد. در این میان تمامی مسئولین به همراه نیروهای بسیج و سپاه در صدد آگهی بخشی به روستاییان بصورت شبانه روزی در محل روستاهای شهرستان میانه حاضر می شوند.

,

طبق گزارش‌های ارسالی از منابع موثق از شهرستان میانه آمار تلفات این بیماری  نزدیک به ۲ هزار رأس بوده و وضعیت دامداران این شهرستان را نگران کننده کرده است.

,

در حال حاضر تمامی روستاییان و مسئولین برای انتقال آهک به روستاها بسیج شده‌اند، آهک یکی از مواد ضدعفونی‌کننده محل نگهداری احشام بوده و طبق نظر جهاد کشاورزی استفاده از همین آهک در محل‌های غیر از نگهداری احشام به‌ویژه زمین‌های کشاورزی زیان‌بار خواهد بود.

,

دامدارانی براثر بیماری تب برفکی که دام‌های خود را از دست می‌دهند خسارت قابل‌توجهی را متحمل شده اند و میدان دام میانه یکی از بزرگ‌ترین میادین منطقه محسوب می‌شود که نخستین اقدام جهت کنترل تب برفکی نسبت به تعطیلی یک هفته ای این میدان منجر شد.

,

دکتر طهماسبی کارمند دامپزشکی میانه با بیان اینکه تب‌برفکی، بیماری ویروسی است، اظهار کرد: هیچ‌گونه نگرانی در ارتباط با مصرف شیر و گوشت وجود ندارد چرا که تب‌برفکی بیماری مشترک میان انسان و دام نیست.

,

ناصر نوروزی رئیس دامپزشکی میانه نیز در خصوص این بیماری به خبرنگار میانا، گفت: این بیماری در دامها به دو شکل ایجاد بیماری می نماید یکی فرم قلبی در دامهای جوان است  که باعث مرگ ناگهانی می شود و فرم ضایعات دهان و پاها که باعث لنگش و بی اشتهایی میشود. این بیماری یکی از بیماریهای بومی دامهای زوج سم(گاو ،گوسفند وبز) در ایران است که از بدو تشکیل سازمان دامپزشکی در ایران شناخته شده است و پس ازایجاد گاوداریهای صنعتی از ۱۰۰ سال پیش  خسارات اقتصادی بیماری توجه مقامات مسئول را بخود جلب کردو در موسسه رازی بخش ویژه ای برای بررسی این بیماری و تهیه واکسن جهت مبازه با آن تاسیس شد.

,

نوروزی با بیان اینکه راههای انتقال بیماری در بین حیوانات شامل راه های مستقیم و غیر مستقیم است. مهمترین و اصلی ترین روش انتقال و انتشار بیماری بخصوص در کشورهایی که بیماری به فرم بومی حضور داشته و اپیدمی های منطقه ای و یا وسیع دارند ، انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس می باشد.بیماری خیلی زود و به سرعت تمامی حیوانات حساس را مبتلا میکند بطوریکه در بین تمامی بیماریهای دامی و انسانی دارای بالاترین سرعت انتشار می باشد.

,

وی تاکید کرد: از لحاظ بهداشت عمومی بیماری اهمیتی ندارد و ذبح  قبل از تلف شدن دام توسط خود دامدار و حذف سر و پاهای دام مبتلا و مصرف لاشه آن و مصرف لاشه های استحصالی در کشتارگاه ممهور به مهر دامپزشکی و لیبل تکمیلی که در سطح قصابیها عرضه می شوند منعی ندارد.

,

نوروزی از وجود ۴۵۰ هزار راس گوسفندو بز و ۴۰ هزار راس گاو و گاومیش در سطح شهرستان خبر داده افزود: از لحا واکسن مشکلی نیست و تمامی دارو ها تامین شده و ۳ اکیپ دامپزشکی و ۷ اکیپ بخش خصوصی در خصوص واکسیناسیون دامها فعال هستند.

,

وی همچنین افزود: ۳۰۰ کیلو گوشت غیر مجاز و قاچاق گرفته شده و برابر قانون با متخلفان برخورد شده است.

,

نوروزی در ادامه آهک پاشی اصطبل و محل نگهداری دام کاهش تردد به میدان دام  و خرید و فروش دام در مواقع وجود بیماری تب برفکی در منطقه، استفاده از جوش شیرین یا سرکه برای شستن زخمهای دهانی ،واکسیناسیون دامها قبل از کوچ، دفن لاشه دام تلف شده بصورت بهداشتی و خودداری از رها کردن لاشه های تلف شده بعنوان منابع بالقوه عفونت را به دامداران شهرستان توصیه کرد.

,

وی ادامه داد: اگر گله‌ای با بیماری تب‌برفکی درگیر شده بعد از گذر از بیماری قابلیت مصرف شیر و گوشت وجود دارد و هیچ مشکلی نیست.

,

وی تصریح کرد: درحال حاضر دام‌هایی که درگیر شدند نیازی به تزریق واکسن ندارند، به دلیل اینکه ویروس در بدن وجود دارد و واکسن موجب تشدید بیماری می‌شود؛ ولی دام‌های تا شعاع پنج کیلومتر که هنوز مبتلا نشدند با تزریق واکسن در مقابل بیماری ایمن شده و در صورت ابتلا به بیماری نیز تلف نمی‌شوند.

,

 

,

DSC04318 DSC04332 DSC04341 DSC04343 DSC04380 DSC04389 DSC04394 DSC04396 DSC04397 DSC04400 DSC04402

, DSC04318, DSC04332, DSC04341, DSC04343, DSC04380, DSC04389, DSC04394, DSC04396, DSC04397, DSC04400, DSC04402,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه