اخبار داغ

رئیس هیئت دوومیدانی:

دست هیئت های ورزشی نباید در «جیب دولت» باشد/ دلیل "فساد در ورزش" مدیران غیر ورزشی هستند

دست هیئت های ورزشی نباید در «جیب دولت» باشد/ دلیل "فساد در ورزش" مدیران غیر ورزشی هستند
آشنایی با ورزش فقط تحصیلات نمی خواهد. مقداری هم آن مدیر باید در میدان بوده باشد و شناخت داشته باشد. در ورزش ابلاغ، مدیریت نمی آورد. نمی توان همه چیز را هم در یک تجربه بدست آورد. برخی مدیران توسط معاونین و مشاورین خودشان دور خوردند و تصمیمات غلط گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، ورزش و تحرک لازمه زندگی هر انسانی است و برای سلامت و نشاط انسان ها تأکید شده است. برخی هم به صورت حرفه ای ورزش را دنبال می کنند و به ورزش های مادر و پایه روی می آورند. یکی از ورزش های پایه دوومیدانی است که خودش رشته های مختلفی را شامل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

ورزش های متنوع در گذر زمان حرفه ای تر شده و شکل و رنگ سازمانی و قانونی به خود گرفتند. یکی از این تشکل ها هیئت دوومیدانی استان اصفهان است. امّا در همین فراز و نشیب گسترده شده ورزش ها و اداری شدن روند آنها، مشکلاتی هم به ارمغان آورده اند که هم گریبان گیر مسئولان و هم ورزش دوستان شده است.

,

آشنایی با کلیات ورزش استان ظرفیت ها و محدودیت ها، صاحب نیوز را در سومین سری #گپ_داغ به هیات های ورزشی کشاند تا پای صحبت روسای هیئت های ورزش استان بنشیند و  شاید این مشکلات به گوش شنوایی برای رفع مشکلات و رسیدن به جایگاه واقعی ورزش استان برسد.

,

حال و روز ورزش پایه استان را در گفتگو با رئیس هیئت دو و میدانی جویا شدیم و عبدالرسول یزدی‌زاده رئیس این هیئت از متن و حاشیه های این رشته سخن گفت. دعوت می کنیم با این گفتگوی شنیدنی و جنجالی همراه ما باشید.

,

صاحب نیوز: تفکری که در بین مردم وجود دارد این است که دوومیدانی ورزش ارزان و در دسترسی است، آیا شما این تفکر را قبول دارید؟
برای شروع دوومیدانی ورزش ارزانی است. از طرفی همه جا می تواند این مسابقات برگزار شود. ورزش محلات از طریق مساجد یا بسیج، شهرداری ها در یک روز تعطیل مسابقه دو یا استقامت برگزار کند و به همین سادگی دوومیدانی رقم می خورد. دویدن جزء ذات اصلی انسان است و مهارتش در وجود همه است. پس شروع سختی ندارد و به راحتی قابل توسعه است.

, صاحب نیوز: تفکری که در بین مردم وجود دارد این است که دوومیدانی ورزش ارزان و در دسترسی است، آیا شما این تفکر را قبول دارید؟,
,

با توجه به شرایط و استاندارها و رقابت هایی که وجود دارد آموزش آن بسیار سخت است. البته این سختی مربوط به مربیان است. کسانی که می خواهند در دوومیدانی تدریس کنند باید مسائل بسیار جزیی از آناتومی بدن و حرکت ها بداند.
دوومیدانی رشته های مختلفی چون پریدن، پرتاب و پرش دارد که هر کدام به چندین دسته تقسیم می شوند. هر کدام از این رشته در زمانی که رقابت بوجود می آید، باید در زمان هایی کم در حد صدم ثانیه انجام شود. از همین رو به مربیان باسواد و با معلومات بالا احتیاج دارد. در مسابقات رسمی هم به تجهیزات گران قیمتی نیز نیاز دارد. مثل تارتان، تخته استارت و یا کفش ورزشکار.

,
,

صاحب نیوز: استقبال از این رشته چقدر است؟
اگر دوومیدانی را از این فضایی که اکنون وجود دارد خارج کنیم و به طرف محلات و بین مردم برای انجام مسابقات ببریم بسیار تأثیرگذارتر است. همین طور زمانی که نمایش خوبی خصوصاً در رسانه ها داده شود باعث می شود که حجم بالایی از مخاطبین در سنین پایین برای دوومیدانی داشته باشیم.

, صاحب نیوز: استقبال از این رشته چقدر است؟,
,

در مجموع کشور ما در دوومیدانی نتوانسته خودش را آنطور که باید نشان دهد. بهتر است بگوئیم به دلیل مسائلی که رشته های دیگر دارد و سابقه ای که در حمایت باشگاهی دارند. ما جای کار زیادی داریم و شاید الآن مردم، تنها از ۳۰ درصد از فعالیت دوومیدانی شناخت داشته باشند. در حالیکه اگر مردم شناخت صحیحی از دوومیدانی داشته باشند دیگر این ورزش را رها نخواهند کرد و به عنوان یک پایه تمرین حتی تا سنین بالا ادامه خواهند داد.

,

صاحب نیوز: وضعیت در استان اصفهان چطور است؟
نسبتاً در حال حاضر در شهر اصفهان و بعضی شهرهای دیگر نگاه مردم به دوومیدانی مثبت و معمولی است و کسانی هم که دید حرفه ای تری دارند و می خواهند فرزندانشان در رشته های دیگری آموزش ببینند می دانند که دوومیدانی پایه است و اتفاقاً از همین مسیر به این رشته علاقمند می شوند. بسیاری از قهرمانان ما برای انجام تمرینات آمادگی جسمانی به این رشته آمدند و ماندگار شدند.

, صاحب نیوز: وضعیت در استان اصفهان چطور است؟,
,

صاحب نیوز: چه مشکل و معضلی برای این دور از دسترس بودن بین مردم رشته دوومیدانی وجود داشته است؟
مهمترین دلیلش امکانات دوومیدانی است. زمانی جمعیت شهر کم بود و مسابقات کوچکی مثل استقامت برگزار می شد. ولی الآن به دلیل ترافیک انجام این کار در داخل شهر دشوار است. بیرون از شهر هم دور از دید مردم است. ما باید با توجه به اینکه ۵۰ درصد شهرمان بانوان هستند امکاناتی داشته باشیم که بتوانیم آنها را پوشش دهیم. امکاناتش هم مقداری هزینه بر و گران است، اگر ما سالن یا پیست های محصور داشته باشیم در علاقمندی و آشنایی مردم تأثیرگذار است.

, صاحب نیوز: چه مشکل و معضلی برای این دور از دسترس بودن بین مردم رشته دوومیدانی وجود داشته است؟,
,

صاحب نیوز: سرانه ورزشی دوومیدانی در اصفهان چگونه است؟
متأسفانه ما از لحاظ سرانه ورزش دوومیدانی در کشور از بسیاری از استان ها کمتر هستیم و این در حالی است که از نظر منابع انسانی یعنی مربیان هم در آقایان و هم در بانوان در سطح استان جزء بهترین های کشور هستیم. مربیان تیم ملی و مربیان آموزش و پرورش در استان داریم. در آموزش و پروش حداقل ۳۰ مربی حرفه ای دوومیدانی با تحصیلات بالا داریم که دبیر ورزش هستند.

, صاحب نیوز: سرانه ورزشی دوومیدانی در اصفهان چگونه است؟,
,

در استان های دیگر چندین سالن و پیست وجود دارد و سرانه دوومیدانی آنها تقریباً ۵ برابر شهر اصفهان است ولی وضعیت ورزشکار و مربیانشان شاید ۱۰ درصد ما هم نباشد. آنها پیست های خالی دارند و ما انبوهی از ورزشکاران از المپیکی تا نوآموز داریم که جوابگوی ظرفیت ما نیست، ضمن اینکه ما معلولین، نابینایان، کم شنوایان را نیز داریم که همه از همین پیست استفاده می کنند و این هنرمندی مربیان ما بوده که توانسته اند بچه ها را به رده های بالا برسانند.

,

صاحب نیوز: همین کمبود فضا شاید موجب بی علاقگی شود.
همینطور است. وقتی مردم می بینند که پیست شلوغ است و یا بعد مسافتی که به شهر دارد و هیچ امکاناتی نداریم دیگر تمایلی ندارند. اگر در شمال شهر یک پیست خوب که در حدود ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد هزینه بردار است، داشته باشیم موفق تر خواهیم بود. ما در این رشته به جز این پیست هیچ امکانات دیگری نداریم. ما حتی سالن برای بانوان نداریم. در حالی که استان های دیگر سالن دوم خود را هم افتتاح کرده اند.

, صاحب نیوز: همین کمبود فضا شاید موجب بی علاقگی شود.,
,

ما در دوومیدانی اصطلاحی با عنوان شبیه مسابقه داریم، دوومیدانی و شنا از ورزش هایی است که تمرین و خود مسابقه یکی است. اگر ما در دوومیدانی پیشرفت خوبی داشته باشیم در رشته های دیگر مشکل جسمی بوجود نخواهد آمد.

,

صاحب نیوز: تعامل باید از طرف چه کسانی باشد؟ مشکل به چه صورت برطرف می شود؟
تعامل ما در اجرا با توجه به امکانات دو طرف خوب است. ما گاهاً از پیست خاکی دانشگاه اصفهان استفاده کردیم. آموزش و پرورش امکانات کمی دارد. بیشتر ما کمک کننده بوده ایم تا دریافت کننده کمک.
ارتباط ما با آموزش و پرورش، سپاه، شهرداری خیلی خوب است ولی ساختن امکانات یک روزه نمی شود. شهرداری اصفهان قول داده که در شرق اصفهان یک پیست تارتان سه خط ایجاد کند و ما هم پیگیر هستیم. در محله ناژوان هم یک سایت پرتاب برای پرتابی ها ایجاد کند. این سهم شهرداری است. سهمی هم باید خود اداره کل ورود پیدا کند. آموزش و پرورش باید از طرفی پیگیر ساخت یک تارتان در شمال اصفهان است که برای ما یک اتفاق بسیار خوب خواهد بود چون حجم زیادی از جمعیت را داریم.

, صاحب نیوز: تعامل باید از طرف چه کسانی باشد؟ مشکل به چه صورت برطرف می شود؟, صاحب نیوز: تعامل باید از طرف چه کسانی باشد؟ مشکل به چه صورت برطرف می شود؟,
,
,

صاحب نیوز: نیازسنجی برای ساخت این پیست و سالن ها شده؟
دقیقاً همان مناطق شمال اصفهان و مقداری غرب وضعیت خوبی دارند ولی با توجه به ظرفیت های پراکنده ای که در شهر وجود دارد هرجایی را که شروع کنیم حتماً جواب خواهد داد. جالب است که در همین بحث پراکندگی ما مربیان پراکنده داریم. در خوانسار، گلپایگان، آران و بیدگل، کاشان و مبارکه همه ظرفیت ها، افرادی است که در این شهرستان ها هستند. آران و بیدگل و کاشان خودشان یک پایگاه کشوری در دوومیدانی هستند و ورزشکارهای موفقی تربیت کرده اند ولی با همین کمترین امکانات که شاید از ۴۰ سال پیش است.

, صاحب نیوز: نیازسنجی برای ساخت این پیست و سالن ها شده؟, صاحب نیوز: نیازسنجی برای ساخت این پیست و سالن ها شده؟,
,

صاحب نیوز: برنامه ای هم برای استعداد یابی در سطح استان اصفهان داشتید؟
طرح استعدادیابی قبلاً در مسابقات بود و کسانی که موفق تر بودند شناسایی می شدند. در حال حاضر یک طرح استعداد یابی فدراسیون را نهایی کرده که طرح کاملی به لحاظ اجراست. یک دوره تست از بچه ها گرفته می شود. در حقیقت این طرح از طریق آموزش و پرورش دریافت شده و ما اولین استانی هستیم که این طرح را شروع کردیم.
خوشبختانه در این طرح پشتوانه مالی هم برای ورزشکار و هم دبیر ورزش از طریق فدراسیون به صورت پلکانی تعریف شده است و انجام خواهد شد.

, صاحب نیوز: برنامه ای هم برای استعداد یابی در سطح استان اصفهان داشتید؟, صاحب نیوز: برنامه ای هم برای استعداد یابی در سطح استان اصفهان داشتید؟,
,
,

صاحب نیوز: و جایگاه استان اصفهان در چه سطحی است؟
ما در مجموع سال ۹۳ چهارم کشور شدیم. در حالی که سال ۹۲ دهم و۹۱ چهاردهم کشوری بودیم. احتمالاً در سال ۹۴ بین اول تا سوم خواهیم بود. در بعضی از زمینه ها ما بسیار خوب بودیم. مثلاً در آموزش ما یک رشد ۳۰۰ درصدی در سال ۹۴ داشتیم. در بخش های قهرمانی آقایان نیز در چند سال گذشته اول بودیم. در مسابقات آغاز فصل که در شیراز برگزار می شود ما جایگاه خوبی داریم.
در بزرگسالان وضعیت خوبی داریم. در جوانان هم کاری را دو سال پیش شروع کردیم که إن شاء الله در دو سال آینده می توانیم جزء تیم های اول تا سوم کشور باشیم. در نونهالان و نوجوانان، هم در قسمت آقایان و هم در قسمت خانم ها وضعیت خوبی داریم که احتمالاً یا اول و یا دوم کشوری هستیم. خوشبختانه پشتوانه سازی انجام شده است.

, صاحب نیوز: و جایگاه استان اصفهان در چه سطحی است؟, صاحب نیوز: و جایگاه استان اصفهان در چه سطحی است؟,
,
,

صاحب نیوز: قضیه اسپانسری برای لیگ حل شده است؟
متأسفانه هنوز هیچکدام از آنها حل نشده و از طرفی هم وضعیت ما هنوز در لیگ معلوم نیست. تلاش می کنیم که موضوع اسپانسری را حل کنیم امّا هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

, صاحب نیوز: قضیه اسپانسری برای لیگ حل شده است؟, صاحب نیوز: قضیه اسپانسری برای لیگ حل شده است؟,
,

صاحب نیوز: ما امسال در لیگ تیم داریم؟
متأسفانه خیر.

, صاحب نیوز: ما امسال در لیگ تیم داریم؟, صاحب نیوز: ما امسال در لیگ تیم داریم؟,
,

صاحب نیوز: برگزاری یک فصل لیگ چقدر هزینه نیاز است؟
اگر تیم بومی داشته باشیم و کسی را اضافه نکنیم که این تیم جزء سه تیم اوّل است، هم در رده آقایان و هم در رده بانوان بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد هزینه نیاز است. تقریباً پول بازیکنی که روی نیمکت می نشیند.
اگر لیگ ایجاد بشود فوائدی هم دارد. اوّل اینکه برای مربیّان انگیزه ایجاد می شود و دوم اینکه بقیه ورزشکاران که در سنین امید و جوانان هستند ترغیب می شوند و مانند الآن خیلی از افراد این رشته را رها نمی کنند. البتّه امکانات را باشگاه ها تأمین کنند. اگر این اتفاقات برای استان بیفتد، مردم هم به دوومیدانی ترغیب می شوند.

, صاحب نیوز: برگزاری یک فصل لیگ چقدر هزینه نیاز است؟, صاحب نیوز: برگزاری یک فصل لیگ چقدر هزینه نیاز است؟,
,
,

صاحب نیوز: فکر نمی کنید که مشکل کلان تر است؟ مثلاً از طرف فدراسیون؟ یا مثلاً هیئت ها زیاد درگیر نباشند و از طرفی تعامل با صداوسیما نباشد که برنامه ها را پوشش بدهد. البته بخش هایی که جذاب تر است. فکر نمی کنید رشته هایی که تأثیرگذارتر است باید بیشتر پخش شود تا اسپانسرها هم رغبتی بکنند و به صحنه بیایند؟
این نکته اصلی و مهم در دوومیدانی است. ما ماراتن اصفهان را پیشنهاد دادیم که بین المللی است و ان شا الله در مهر بتوانیم برگزار کنیم. این برنامه یا ماراتن است و یا نیم ماراتن. اگر رسانه ها بیایند و مسابقات را خوب پوشش بدهند و نشان بدهند مردم هم علاقمند می شوند. مثلاً مسابقات صحرا نوردی که عامه پسند است و بخشی از ماراتن پوشش خبری شود. این فعالیت ها باید جایی وسیع تر از فضای میدانی محلات دیده شوند.

, صاحب نیوز: فکر نمی کنید که مشکل کلان تر است؟ مثلاً از طرف فدراسیون؟ یا مثلاً هیئت ها زیاد درگیر نباشند و از طرفی تعامل با صداوسیما نباشد که برنامه ها را پوشش بدهد. البته بخش هایی که جذاب تر است. فکر نمی کنید رشته هایی که تأثیرگذارتر است باید بیشتر پخش شود تا اسپانسرها هم رغبتی بکنند و به صحنه بیایند؟,
,

در ایام قدیم مسابقات دانش آموزی اطراف رودخانه بود. طیف زیادی از مردم می دیدند و همین دیدن هم تأثیر گذار بود. در مسابقات المپیک قبلی که آقای حدادی مدال گرفت، ما رویکرد مردم را نسبت به دوومیدانی به خوبی لمس کردیم. یا مثلاً تا وقتی که آقای قاسمی اولین مدال آسیای سرعت را در ایران می گیرند می بینیم که مردم بیشتر به رشته سوق پیدا می کنند.
سیما باید خودش را از بنگاه اقتصادی بودن نجات بدهد و در حوزه ورزش وظیفه خودش را تغییر نگرش سلامتی بگذارد. اگر این کار را بکند بخشی از مشکلات ما هم حل می شود. در حال حاضر خیلی از قهرمانان ما را کسی نمی شناسد. موضوع بعدی این است که ما ظرفیت هایی مانند نقش جهان در فوتبال داریم. این ها باید فعال بشود که هم رسانه ای است و هم تعداد زیادی تماشاچی حضور دارند. ببینید بعضی از مسابقات دوومیدانی مثل پرش ارتفاع را می توان در ورزشگاه ها برگزار کرد. حتّی می شود مسابقات صحرا نوردی را با اتمام مسابقه در ورزشگاه انجام داد. ما چنین ورزشگاه هایی را می خواهیم. در کل ایران هم این کار باید انجام بشود. مثلاً بین بازی پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه این کار انجام شود و تعدادی از مواد دوومیدانی را انجام دهند.

,
,

صاحب نیوز: در پیست انقلاب تبلیغی صورت گرفته که مردم جذب بشوند و برای تماشای مسابقات بیایند؟
در آن مکان پوشش هایی به خاطر بانوان داده شده است. اگر بانوان ما جای دیگری بودند و پوشش اینجا نبودند برای عامه مردم بهتر بود. هر کسی رد می شد می توانست داخل را ببیند. اما به خاطر مسائل اجتماعی این امر فعلاً امکان پذیر نیست.
ما کاری دیگری که کردیم این بود که تعداد حجم مسابقات را بالا بردیم و خواه یا ناخواه طیفی از خانواده ها برای تماشا می آیند. اما این تأثیرگذاری کمتری نسبت ورزشگاه نقش جهان و آزادی دارد. اگر فدراسیون دوومیدانی و فدراسیون قوتبال تعاملی بکنند و در آن ورزشگاه هایی که امکانش را دارند، این کار را انجام بدهند خیلی خوب است.

, صاحب نیوز: در پیست انقلاب تبلیغی صورت گرفته که مردم جذب بشوند و برای تماشای مسابقات بیایند؟,
,
,

صاحب نیوز: به نظر شما هیئت های ورزشی چگونه باید تأمین منابع کنند؟ چه پتانسیل هایی وجود دارد و هیئت های مختلف از آنها غافل هستند؟
ما باید واقعیت ها را ببینیم. هیئت ها نباید دستشان در جیب دولت باشد. یک سری قوانین نیاز داریم که باید این قوانین باید در سطح وزارتخانه و حتی مجلس وضع شود که ما به عنوان بخش خصوصی بتوانیم کسب درآمد بکنیم. البته این بخش خصوصی از طرف دولت باید کمی پشتیبانی شود. ما باید درآمدهای پایدار داشته باشیم و آن درآمدها با ذات فعالیت آن هیئت تطابق داشته باشد و این موضوع باید فوق العاده حمایت بشود. باید یک فضای اختصاصی در اختیار هر رشته بگذارند و این فضای اختصاصی با یک اجاره کمی واگذار گردد. ما مسیرهای خوبی برای درآمد داریم. به نظر بنده یک تعاونی بین هیئت ها باید وجود داشته باشد. تعاونی ای که بتواند کسب درآمد بکند.

, صاحب نیوز: به نظر شما هیئت های ورزشی چگونه باید تأمین منابع کنند؟ چه پتانسیل هایی وجود دارد و هیئت های مختلف از آنها غافل هستند؟,
,

صاحب نیوز: یعنی تعاونی ای که اقدام به فروش محصول بکند؟
هم محصول بفروشد و هم بتواند در پروژه ها شرکت بکند. یعنی به عبارتی هیئت ها یک تعاونی چند منظوره داشته باشند. البته ما خودمان پیگیر این قضیه هستیم اما مشکلی که داریم این است که وقتی ورود پیدا می کنیم می بینیم بخشی از این امکانات وابسته به اداره کل است و ما دو باره وارد آن فاز می شویم که باید به مزایده برویم. در همین مرحله وزارتخانه و اداره کل باید راهکارها را تسهیل کنند. گاهی اوقات می گویم که ما را هول ندهند، نمی خواهد دستمان را بگیرند.
موضوع بعدی این است که ما امکاناتی به نام فضاهای ورزشی که همان فضاهای محیطی است را در اختیار داریم.  هم تبلیغ رشته های ورزشی می شود هم بخش خصوصی می تواند حالت اسپانسری را به خود بگیرد. این هم دوباره بر می گردد به همان امکاناتی که وابسته به وزارتخانه است. دست ما نباید در جیب سیستم دولتی باشد.

, صاحب نیوز: یعنی تعاونی ای که اقدام به فروش محصول بکند؟, صاحب نیوز: یعنی تعاونی ای که اقدام به فروش محصول بکند؟,
,
,

صاحب نیوز: این حرف را قبول دارید که می گویند هیئت دوومیدانی اصفهان وضع مالی خیلی خوبی دارد؟
اصلاً. وضعیت مالی ما خیلی بد است. ما یکی از کم درآمدترین هیئت های استان هستیم و به دلیل حجم فعالیت های این هیئت بیشترین هزینه را هم داریم. تیم بانوان چند شب پیش اعزام شد که حدود ۴ میلیون هزینه داشت. کل بودجه سال ۹۴ ما ۱۵ میلیون تومان بود در صورتی که ما در همان سال ۹۴ حدود ۲۳ اعزام در سطح کشور داشتیم. هزینه های اعزام خیلی بیشتر از این بودجه هاست. هر رئیس هیئتی باید تلاش بکند که از امکانات دیگری هزینه ها را تأمین بکند. برای مثال ما با باشگاه فرهنگی ورزشی ریف تعامل کردیم که لباس دو تا از تیم های ما را تحویل بدهد.
مسابقات صحرانوردی بانوان را در بهارستان برگزار کردیم. حدود ۱۰۰ نفر از کل کشور بود. خب طبیعتاً این مسابقه نیاز به امکانات میدانی خاصی داشت که اگر شهرداری آن منطقه کمک نکند، برگزاری مسابقه غیرممکن می شود. باید از قهرمان المپیکی حمایت بشود. در سال ۹۴ تقریباً تمام رئیس هیئت ها چندین برابر برای امکانات تلاش کردند. پس این حق استان اصفهان نیست.
همیشه خدارو شکر می کنیم. اعتقادی دارم و این است که قدمی ورزشی و فرهنگی برای مردم بر می داریم که توانسته اتفاقات خوبی را در استان رقم بزند. ما به خاطر منابع مالی خیلی از وظیفه اصلی خودمان دور می شویم. دوومیدانی استان مستحق حمایت است. ورزشکاران ما اگر حمایت نشوند این رشته را رها می کنند. سرمایه ممکلت سال ها برای قهرمانان کشوری و آسیایی ما هزینه شده است. ساختن چنین قهرمان هایی در وضعیت فعلی چندین برابر هزینه بردار است. وظیفه عرفی و شرعی مدیران باشگاه های بزرگ مثل ذوب آهن و سپاهان این است که دوومیدانی استان را به صورت بومی حمایت کنند. اگر دیدگاه آن ها توسعه ورزش است، حتی سیاسی و اقتصادی هم باشد، دوومیدانی یکی از رشته هایی است که مستحق نگاه ویژه است.

, صاحب نیوز: این حرف را قبول دارید که می گویند هیئت دوومیدانی اصفهان وضع مالی خیلی خوبی دارد؟,
,
,
,

صاحب نیوز: ذوب آهن تیم خوبی داشت.
بله هم ذوب آهن تیم داشت و هم سپاهان. ولی الآن هیچ کدام از آن ها را نداریم. تعبیر اینکه ما درگیر فوتبال هستیم به جای خود؛ امّا من به عنوان یک کارشناس ورزشی اصفهان می گویم که حمایت از دوومیدانی جزء وظایف ذاتی باشگاه های اصفهان است. باید بچه های دوومیدانی ما را نجات بدهند تا بتوانند دوومیدانی را توسعه بدهیم و سلامت فرزندانمان را هم تأمین بکنیم.

, صاحب نیوز: ذوب آهن تیم خوبی داشت.,
,

صاحب نیوز: چرا آقای جواهری شما را برکنار کرد؟
خب دلیلش این بود که ما یک سری منابع مالی را می خواستیم برای هیئت جذب کنیم. بخشی از این منابع را قول داده بودیم که به اداره کل کمک بکنیم. حدود ۷۰ درصد از آن منابع را به اداره کل کمک کردیم. بدست آوردن این منابع هم فقط تلاش شخصی بود. ما چون قول داده بودیم که بخشی از آن به اداره کل برگردد این کار را انجام دادیم.
با توجه به مانده پولی که بود، انتظار اضافه ای داشتند که برای تیمی که می خواست به خارج کشور برود هزینه بشود. در حالی که ما بیش از این مبلغ موجود را به مربیان خودمان و کادر اجرائی بابت تلاش های یکساله بدهکار بودیم. طبیعتاً وقتی که این پول می رفت جایگزینی هم نداشت. وظیفه حقوقی من ایجاب می کرد که از حقوق بجه های دوومیدانی دفاع می کردم. من پول را به اداره کل ندادم و به بچه هایی که در یک سال تلاش کرده بودند پرداخت کردم. شاید آخرین پولی بود که ما به بچه های دوومیدانی دادیم.
بعد از این ماجرا، اتفاقاتی افتاد. بعد هم تغییرات مدیریتی ایجاد شد. من می خواستم ببینم رئیس فدراسیون چقدر برای رئیس هیئتش ارزش قائل است. وقتی این دید مدیران ارشد را دیدم هیچ تلاشی برای ماندن و یا رفتن نکردم. فقط بعد از این داستان مصاحبه های من مصاحبه های حقوقی بود که مدیر وقت اداره کل نمی توانست این کار را انجام دهد. پیگیرد حقوقی هم داشت که البته بنده پیگری نکردم. تا اینکه مدیر جدید آمد و ایشان و بچه های دوومیدانی دوباره از من خواستند که برگردم و شاید تلاش دوستانمان در آن چند ماه مشکلاتی را ایجاد کرده بود که اینها خواستند من برگردم.
به هر حال ما یک سربازیم. یک روز به ما اسلحه می دهند و روزی هم جارو می دهند. وقتی پذیرفتیم باید این کار را انجام دهیم. نسبتاً من فکر میکنم ما در این دو سال توانستیم با تلاش، کارهای خودمان را جمع کنیم.

, صاحب نیوز: چرا آقای جواهری شما را برکنار کرد؟,
,
,
,
,

صاحب نیوز: می گفتند شما سیاسی بودید.
نه، من با بسیاری از مدیران کار کردم. در شهرداری هم کار کردم. در آموزش و پرورش کار کردم. برند من از آن خودم است و مربوط به هیچ طیفی نیست. من اگر می خواستم سیاسی باشم الآن وزیر می شدم.

, صاحب نیوز: می گفتند شما سیاسی بودید.,
,

صاحب نیوز: آقای قاسمی گلایه مند است و شنیده ایم که می گوید نمی خواهم ادامه بدهم و آینده ای هم برای خودم نمی بینم و الآن هم حمایتی نمی کنند. نظر شما چیست؟
آقای قاسمی یک قهرمان برتر کشور و همچنین بین المللی است. قهرمانی است که در سال های آینده به راحتی مانند آن پیدا نمی شود. البته حضور ایشان در اصفهان و در پیست ها الگویی برای بقیه است و ما این را می بینیم. در شهر ما متأسفانه هم نگاه مسئولین به دوومیدانی کم است و هم به قهرمانان المپیکی بخصوص در رشته دوومیدانی توجه کمی می شود. این نگاه یک نگاه مردمی نیست.
آقای قاسمی به عنوان شهروند اصفهانی و یک ورزشکار  وظایفش را ادا کرده اند. مسئولین شهری و استانی باید ببینند وظایفشان که در مقابل چنین شهروندی چیست. بخشی از این موضوع هم به ما بر می گردد. پیگیری های این موضوع مربوط به ماست. اداره کل هم در این زمینه بی مسئولیت نیست. همینطور که فدراسیون هم وظایفی در مقابل چنین افرادی دارد. فدراسیون ما الآن در شرایط بسیار خوبی از ورزشکاران حمایت می کنند. شاید کم و زیاد بشود اما خوب حمایت می کنند.
در حال حاضر پیست و امکانات ما در اختیار ایشان هست امّا ایشان خودشان را با شخص دیگری در استان دیگری مقایسه می کند که در آن استان برای تقدیر از آن قهرمان زیاد تلاش رئیس هیئت را نمی خواهد. چرا که کل شهر برای تقدیر از آن قهرمان تلاش می کنند.

, صاحب نیوز: آقای قاسمی گلایه مند است و شنیده ایم که می گوید نمی خواهم ادامه بدهم و آینده ای هم برای خودم نمی بینم و الآن هم حمایتی نمی کنند. نظر شما چیست؟,
,
,
,

صاحب نیوز: پس مشکل آقای قاسمی با هیئت نیست.
ایشان دید استانی دارند. در سالن ما هم یک روز در میان می توانند تمرین کنند. آقای قاسمی کاپیتان تیم ما هستند و ما قدرشناسی خوبی از این ورزشکار و همچین مربی ایشان در استان نکردیم. آقای قاسمی در المپیک امکان دارد در شش نفر آخر قرار بگیرد و ممکن است جزء اول تا سوم دنیا هم قرار بگیرد. حفظ کردن تا همین مرحله هم کار سختی است. انتظار دارم که همه پیگیری بکنند تا از ایشان هم حمایت های اقتصادی و هم حمایت های اجتماعی انجام شود.

, صاحب نیوز: پس مشکل آقای قاسمی با هیئت نیست.,
,

صاحب نیوز: فکر می کنید عامل فساد در ورزش ایران چیست؟
هر نوع فسادی در ورزش باشد، دلیلش این است که مدیران بالادستی ورزش خیلی ورزشی نیستند. خیلی تفاوت است که کسی ورزشی باشد یا بخواهی برای کسی ورزش را تعریف کنی. اینجا درک متفاوتی است. بنابراین ممکن است در برخی مدیران علی رغم میل باطنی خودشان، اطلاعات نادرستی را بگیرند و بر اساس آن ها برنامه ها جلو برود. اما اگر کسی خودش مسلط به مفاهیم ورزش باشد و حفظ نکرده باشد، نا آشنا نیست و می تواند به راحتی کار کند.
آشنایی با ورزش فقط تحصیلات نمی خواهد. مقداری هم آن مدیر باید در میدان بوده باشد و شناخت داشته باشد. در ورزش ابلاغ، مدیریت نمی آورد. نمی توان همه چیز را هم در یک تجربه بدست آورد. برخی مدیران توسط معاونین و مشاورین خودشان دور خوردند و تصمیمات غلط گرفتند. دوره قبل هم چنین اتفاقی در اداره کل افتاد. آقای جواهری پر توان بود و اطلاعات مالی هم داشت اما مشاوره غلط نگذاشت خوب کار کند. آقای جواهری از مشاورین خودش لطمه خورد. اما آقای سلطان حسینی بیشتر ورزش را می شناسند.

, صاحب نیوز: فکر می کنید عامل فساد در ورزش ایران چیست؟,
,
,

صاحب نیوز: آقای سلطان حسینی خیلی آکادمیک نیستند؟
من اعتقاد دارم که مدیریت ورزش یعنی ستاد و صف توأم با هم. این هم تعبیری است. مدیر ورزش باید لباس ورزشی هم بپوشد و به میدان بیاید. در ورزش این مسئله خیلی مهم است که خود مدیر هم ورزشی باشد. مانند فرماندهان جنگ که زودتر از نیروها در خط بودند. اگر می خواستند در ستاد بنشینند و ستادی باشند کار جلو نمی رفت. ورزش اتفاقاً همینطور است. مدیر باید گاهی اوقات از حالت ستادی در بیاید و در میادین باشد. کاملاً بدون برنامه. اداره کل باید این فعالیت ها را بیشتر کند.

, صاحب نیوز: آقای سلطان حسینی خیلی آکادمیک نیستند؟,
,

صاحب نیوز: مدیر کل دخالتی در امورات هیئت ندارند؟
چون ایشان فرهنگ آکادمیک هم دارند، به صورت تحلیلی دخالتی در امور هیئت ها نمی کنند اما نظارت می کنند. فعلاً وضعیت هیئت ها خوب است. شاید بتوان گفت در شرایط فعلی به لحاظ مدیران، بهترین هیئت ها را استان اصفهان دارد.

, صاحب نیوز: مدیر کل دخالتی در امورات هیئت ندارند؟,
,

صاحب نیوز: چرا؟
اداره کل در کشور اول شده است. پس حتماً مدیران اجرائی در هیئت ها تلاش شبانه روزی کردند. ارتباطات با سایر نهادها بسیار عالی است. ارتباط ما با اداره کل و شهرداری و بسیج و سایر نهادها عالی است الآن وقت آن است که اتفاقات خوبی برای استان بیفتد. توسعه امکانات و طرح آمایش هم مهم است. مثلاً سالن مشترکی با سپاه داشته باشیم. یا با هیئت های دیگر. حق استان اصفهان این است که از وضعیت فعلی چند قدم جلوتر برود.

, صاحب نیوز: چرا؟,
,

صاحب نیوز: محبوب ترین چهره دوومیدانی برای شما چه کسی است؟
من به لحاظ سابقه خودم دو نفر را انتخاب می کنم. آقای تیمور قیاسی و آقای حدادی.

, صاحب نیوز: محبوب ترین چهره دوومیدانی برای شما چه کسی است؟,
,

صاحب نیوز: بزرگترین نقطه ضعف هیئت شما چیست؟
امکانات سخت افزاری. ما اگر یک سالن کوچک هم داشته باشیم نیازی به بودجه های اداره کل هم نداشتیم.

, صاحب نیوز: بزرگترین نقطه ضعف هیئت شما چیست؟,
,

صاحب نیوز: موفق ترین هیئت در شهرستان ها کدام هستند؟
کاشان، مبارکه و آران و بیدگل.

, صاحب نیوز: موفق ترین هیئت در شهرستان ها کدام هستند؟,
,

صاحب نیوز: در پایان چند کلمه مطرح می کنیم، هر چه به ذهنتان رسید بگوئید:
تارتان: موجودیت دوومیدانی
برادران صمیمی: قهرمانان پرتلاش
المپیک ریو: یک امتحان سخت برای ورزش ایران
اداره کل: ستاد
بولت: قهرمان بی نظیر
حدادی: شخصیت فنی دوومیدانی کشور
شهردار اصفهان: یک مدیر روان و در دسترس
رسانه های اصفهان: گلایه مندم بخصوص از صداوسیمای اصفهان. انتقاد از صفر خوب نیست. رسانه ها می توانند بهتر از این پیگیری امکانات ورزشی اصفهان باشند.
صاحب نیوز: از فرصتی که در اختیار صاحب نیوز قرار دادید تشکر می کنیم.

, صاحب نیوز: در پایان چند کلمه مطرح می کنیم، هر چه به ذهنتان رسید بگوئید:,
, تارتان:,
, برادران صمیمی:,
, المپیک ریو:,
, اداره کل: ,
, بولت: ,
, حدادی: ,
, شهردار اصفهان:,
, رسانه های اصفهان:,
, صاحب نیوز: از فرصتی که در اختیار صاحب نیوز قرار دادید تشکر می کنیم.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه