اخبار داغ

گزارش ویژه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها؛

ساختمانی نیمه تمام به نام هدفمندی یارانه ها / درخواست های جالب مردم از دولت!

ساختمانی نیمه تمام به نام هدفمندی یارانه ها / درخواست های جالب مردم از دولت!
اکنون که لحظه به لحظه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نزدیک می شویم، گشت و گذاری در شهر و هم صحبتی با مردم نشان می دهد که خیلی ها نگران اجرای فاز دوم این قانون هستند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آناج، در این گزارش سعی شده است تا علاوه بر ذکر مقدمه ای در خصوص چگونگی آغاز هدفمندی یارانه ها در دولت قبل و نیز سرگذشت احداث این ساختمان پر دردسر، نظرات مردمی آورده شود تا شاید در جهت اجرای کامل تر فاز دوم هدفمندی یارانه ها در ماه های آینده کمک حال مسئولان امر قرار گیرد.

تاریخچه هدفمندی یارانه ها :

در تاریخ مدیریت اقتصاد کشورمان بحث اصلاح یارانه‌ها چند بار به عنوان راهی برای برون رفت از اقتصاد متکی به نفت مطرح شد، همچنانکه در تجربه سایر کشورها متناسب با شرایط خاص آنها، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

همواره در طول حیات جمهوری اسلامی برای موضوع هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چندین سیاست مطرح شده بود که انتخاب شدن محمود احمدی نژاد توسط مردم در دولت دهم سبب شد تا اجرای این طرح شتاب گیرد.
 

, شبکه اطلاع رسانی دانا, آناج,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

رییس جمهور سابق در چند نشست خبری جهت گیری و هدف اصلی این طرح را توزیع عدالت و بهره‌مندی اقشار محروم و آسیب پذیر از منابع و ثروت های ملی توصیف کرد.

با آغاز این طرح که در ابتدا مثل سایر طرح های عظیم اقتصادی، مخالفان و موافقان زیادی داشت، مقرر شد در ابتدای این فرایند با حذف تدریجی یارانه ها از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام در کشور نوع تزریق پول تغییر کند؛ که بخشی از این یارانه‌های حذف شده (۶۰ درصد در سال ۱۳۹۰) به صورت نقدی به مردم پرداخت ‌شود و سایر درآمد این کار صرف کارهای عمرانی و فرهنگی ‌شود.

دولت دهم بر این نکته در مقدمه برنامه تاکید ورزید که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را در راستای سیاست‌های کلی پیشرفت و عدالت و با هدف اصلاح ساختار اقتصاد و عادلانه‌ ساختن توزیع درآمد در کشور، به مجلس تقدیم می کند.

بعد از کش و قوس های فراوان و اختلافات موجود میان دولت و مجلس در سال 88 و اوایل 89 ، بالاخره این ساختمان جدید به نام * هدفمندی یارانه ها * بنا نهاده شد و اولین قسط یارانه نقدی مردم در میلاد امام رضا (ع) در سال 89 به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شد.

در اولین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، با پرداخت ۴۰ هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه، در مجموع ۴ هزار و هشتصد میلیارد تومان به حساب‌ها واریز شد.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

غولی بی شاخ و دم به نام تورم، کمر خیلی ها را شکست!

بعد از اجرای گام اول هدفمندی یارانه ها و با رشد قیمت حامل های انرژی و 700 تومان شدن بنزین و گران تر شدن گازوئیل روز به روز قیمت های همه اجناس رشد چندین درصدی پیدا کرد و مردم در ماه هایی از سال شاهد تورم 40 درصدی شدند.

این غول بی شاخ و دم تورم را که خود مردم و با اهرم عدم فرهنگ سازی بزرگش کردند، روزگاری شد که کمر خیلی ها را شکست و خیلی از مردم گفتند که حاضریم 100 هزار تومان به دولت پرداخت کنیم تا قیمت ها به همان حالت قبل برگردد.

البته بدیهی است هدفمندی یارانه ها به تنهایی باعث بروز تورم نبود و عاملی مهمی به نام تحریم در مسیر ایجاد تورم و گرانی بیشترین نقش را ایفا کردند.

میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها از ۲۸ آذر ۱۳۸۹ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۱، ۳۰ هزار میلیارد تومان و میزان مصارف ۶۲ هزار میلیارد تومان بود که این ارقام نشان دهنده کسری ۳۲ هزار میلیارد تومانی در آن زمان بود.

دولت بخش زیادی از پرداخت‌های نقدی را از شرکت‌های آب و فاضلاب و گاز تامین کرد و بانک مرکزی ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اسکناس برای پرداخت یارانه نقدی تولید کرد ولی باز این تورم ترسناک ذست از سر مردم برنمی داشت و تبدیل به کابوسی برای مردم شده بود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

قیمت دلار و سکه دقیقه ای به روز می شد!

نابسامانی اقتصادی به اوج خود رسید تا جایی که برخی تصمیمات نادرست که در این گزارش سعی ما پرداخت به این تصمیمات نیست، باعث شد تا برخی از مردم شغل و کاسبی خود را رها کنند و دلال طلا و سکه و ارز شوند.

قیمت دلار و سکه دقیقه ای به روز می شد و وحشتی غیر قابل وصف بین جوانان و آنهایی که می خواستند ازدواج کنند و به همسر خود طلا و جواهرات بخرند، می انداخت.

,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,

زمزمه هایی برای شروع فاز دوم در اواخر دولت دهم به گوش رسید

به ماه ها و روزهای آخر دولت دهم احمدی نژاد داشتیم می رسیدیم که زمزمه هایی برای شروع فاز دوم در اواخر دولت دهم به گوش رسید.

ولی همه و همه مخالف بودند، خیلی ها می گفتند این کار جنبه سیاسی دارد و برخی ها هم ضرورت اجرای این قانون را عجله نکردن بیان می کردند، بالاخره احمدی نژاد هم کوتاه امد و از اجرای فاز دوم صرفنظر کرد.

انتخابات یازدهم و بحث مهم هدفمندی یارانه ها

دولت دهم در حال تمام شدن بود و تنور انتخابات هر روز با ثبت نام کاندیداهای جدید داغ تر می شد تا اینکه تایید صلاحیت شده ها معرفی شد.

بعد از معرفی لیست نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم همه مردم منتظر برنامه ها و اهداف سیاسی و اقتصادی کاندیداهای جدید بودند.

البته در این بین اهداف و برنامه های اقتصادی از جایگاه بالاتری برای مردم برخوردار بودند، چراکه این مردم غول 50 درصدی تورم را دیده بودند و دیگر دوست نداشتند این تورم و رشد دقیقه ای قیمت ها ادامه داشته باشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

در برنامه های تلویزیونی و مناظره های انتخاباتی تنها نکته مشترک همه کاندیداها از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب و میانه رو و اعتدال گرا ، پرداخت یارانه نقدی به بخش نیازمند جامعه و تصحیح برخی نواقصات و تصمیمات غیر کارشناسی دولت های قبل بود تا جایی که همه با اجرا و پرداخت این یارانه موافق بودند .

همه و همه در یک چیز اتفاق نظر داشتند و آن هم بحث اجرای فاز دوه هدفمندی یارانه ها بود و بر آن یز اصرار می ورزیدند تا اینکه انتخابات به پایان رسید و دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری کشورمان انتخاب شد.

دکتر روحانی: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصلی ترین برنامه اقتصادی دولت

دکتر حسن روحانی در اولین نشست های خبری خود، خبر از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها داد و به مردم قول داد تا دیگر غول تورم بزرگتر از این نشود.

وی با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصلی ترین برنامه اقتصادی دولت یازدهم است، گفت: فاز دوم به زودی و به صورت دقیق و با برنامه ریزی قبلی شروع می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

روحانی اصرار خاصی بر فرهنگ سازی این موضوع و انصراف برخی ها از گرفتن یارانه نقدی دارد و می گوید: خیلی از سرپرستان خانوارهای پردرآمد اگر یقین کنند که با انصراف از یارانه به صورت غیرمستقیم به توسعه کشور کمک می کنند، حتما از دریافت یارانه انصراف می دهند و کمک بزرگی به دولت در این زمینه می کنند.

در این مدت کمپین های جالب و زیادی برای نگرفتن یارانه تشکیل شد، باز خیلی ها مثل سال های اول دولت احمدی نژاد اعتراض کردند و عده ای نیز مثل همیشه تعریف و تمجید و سخنرانی از اجرای این طرح.
 

,
,
,
,
, , ,
,
,

ولی حالا که چی...

حالا که دولت بعد از برگزاری نشست ها با اقتصاد دانان و اتخاذ تصمیماتی، تصمیم گرفته و می خواهد که این ساختمان نیمه تمام به نام هدفمندی یارانه ها را تمام کند، باید همه دستگاه ها و مخصوصا مردم کمک حال دولتمردان باشند و البته در این بین شنیدن نظرات مردم و اتخاذ آنها نیز می تواند خیلی موثر واقع شود تا باز جریان اهدای سبد کالاها تکرار نشود.

متاسفانه برخی اظهارات دولتی،بی برنامه بودن دولت در امر هدفمندی یارانه ها را به ذهن متبادر میکند.گویی دولت یازدهم یک سیاست واحد در این زمینه ندارد.معاون اول یک چیز میگوید و وزیر اقتصاد چیزی دیگر و این میتواند دولت را دچار مشکل نماید.

با وجود شروع ثبت نام متقاضیان یارانه از بیست فروردین هنوز دولت سیاست واحدی در بحث یارانه بگیران ندارد و هر روز خبری متفاوت در این زمینه مطرح میشود.

در این گزارش سعی شده است تا علاوه بر ذکر مقدمه ای در خصوص چگونگی هدفمند سازی یارانه ها و سرگذشت احداث این ساختمان پر دردسر ، نظرات مردمی آورده شود تا شاید در جهت اجرای کامل تر فاز دوم هدفمندی یارانه ها در ماه های آینده کمک حال مسئولان امر قرار گیرد.

البته در بخش پایانی گزارش نیز سخنان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آورده می شود که انها نیز بر ضرورت انصراف عده ای از سرپرستان خانوارهایی که دستشان به دهنشان می رسد، دارند.

اکنون که لحظه به لحظه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در اردیبهشت ماه سال جاری نزدیک می شویم، گشت و گذاری در شهر و هم صحبتی با مردم نشان می دهد که خیلی ها نگران اجرای فاز دوم این قانون هستند و برخی دیگر نیز درخواست ها و نظرات کارشناسی جالبی به دولتمردان می دهند.

**************************

به نظر می رسد اطلاعات دولت صحیح و کافی نیست

تجربه ای که در طول این سالها در تهیه گزارش های مردمی متفاوتی که از سطح شهر داشته ام، کسب کرده ام این است که ابتدا به سراغ یکی از ریش سفیدان بازار تبریز به نام حاج اسماعیل می روم و انگار این رفتن برایم عادی شده است و یا شاید هم تجربه و نکات ارزشمد حاج اسماعیل مرا مجذوب خود کرده است تا در تهیه گزارش ها از نظراتش استفاده کنم.

یکی از اولین کسانی که به سراغش می روم همین حاج اسماعیل است، وی در گفتگو با خبرنگار آناج، در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نظرات جالبی می دهد و می گوید: توزیع سبد کالا با اینکه هزاران انتقاد را به همراه داشت و با مشکلات زیادی همراه بود ولی نشان داد که اطلاعات دولت از درامدهای سرپرستان خانوارها صحیح و کافی نیست؛ نمونه اش هم تعلق گرفتن سبد کالا به شهردار بود درحالیکه به کارگر شهرداری سبد تعلق نگرفت.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

وی با بیان اینکه دولت باید بدون عجله ابتدا بایدها و نبایدهای اجرای این طرح و تکمیل اطلاعات مردم را در اولویت قرار داده و بداند که اگر فردا افراد زیادی از دریافت یارانه انصراف ندادند، چه باید بکند و چه مرزی را برای حذف برخی سرپرستان از دریافت یارانه مشخص کند.

حاج اسماعیل با ناراحتی خاصی ادامه می دهد: خیلی از خانوارهایی را می شناسم که به خاطر عابرو داری و خجالت کشیدن سراغ ثبت نام در کمیته امداد و نهادهای حمایتی نمی روند، با اینکه نیازمند واقعی هستند؛ حال دولت می آید با بررسی سرسری و عجله ای و با بازبینی حقوق عده ای از کارگران و کارمندان اقدام به اتخاذ تصمیمی می گیرد.

وی ادامه می دهد: دولت باید ریز به ریز درآمد ها و خرجی های خانوارها را در بیاورد و این کار با داشتن این همه امکانات کار سختی نیست و سپس اقدام به حذف برخی ها از گرفتن یارانه کند.
 

,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها یک ضرورت است

یکی از شهروندان تبریزی نیز در این خصوص به خبرنگار آناج گفت: شکل گیری ساختار اقتصادی کشور بر مبنای سوخت ارزان که منجر به تولید با کیفیت پایین، عدم توانایی رقابت با دیگران و عدم تلاش برای مصرف بهینه سوخت شده است، یکی از مواردی است که باید در این قانون مورد توجه قرار گیرد.

پوریا اصغری با تاکید بر اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها یک ضرورت است، افزود: در زمان های گذشته و قبل از هدفمندی یارانه ها سوخت و مواد غذایی ارزان موجب اسراف و سوء مصرف در میان مردم شده بود که تا حدودی در گام اول رفع شد ولی هنوز جای کار دارد.

وی با اشاره به اینکه از اثرات مهم این طرح از بین رفتن فاصلهٔ طبقاتی بود، چرا که در گذشته بیشتر یارانه‌ها را دهک های بالای جامعه مصرف می‌کردند، ادامه داد: در کل باید اجرای فاز دوم هرچه سریعتر با بررسی های کامل، نه ناقص شروع شده و این ساختمان اقتصادی کشور به حالت نیمه تمام رها نشود.

واقعا عده ای باید خجالت بکشند که چرا یارانه دریافت می کنند!

یکی دیگر از ریش سفیدان شهرستانی که در بازار تبریز مشغول خرید مایحتاج زندگی است، در گفتگو با خبرنگار آناج می گوید: واقعا عده ای که حقوق های چند میلیونی دارند، باید خودشان خجالت بکشند که چرا یارانه دریافت می کنند.

رضا سرابی با اشاره به اینکه دولت خود افراد بی نیاز را شناسایی کند و آنها را از لیست دریافت یارانه حذف کند، افزود: مشخص است دیگر ما در کشورمان دکترها و استادان دانشگاهی داریم که میلیاردها درآمد دارند و با این حال نمیدانم با این 50 هزار تومان چه می کنند!!

وی همچنین ادامه می دهد: دولت به نظر من اجازه ی شرعی و قانونی دارد که به حساب های تمام سرپرستان خانوارها و نیز خانواده های آنها سرک بکشد، چراکه می دانیم و میشنویم که خیلی از تاجران و پولداران این دوره و زمانه برای فرار از برخی قوانین مالیاتی پول هایشان را در حساب فرزندان و همسر خود پس انداز می کنند و به نوعی دولت را دور می زنند.

سرابی با بیان اینکه منابع حاصل از حذف یارانه افراد برخوردار در طرح‌های عمرانی و بهداشتی هزینه باید شود، گفت: اثرات منفی هدفمندی یارانه‌ها کم است ولی باید فکری هم برای توانمند سازی اقشار ضعیف جامعه شود.

سرپرستان خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه انصراف دهند

رییس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و نیز نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: سرپرستان خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه انصراف دهند و با این کار خود به دولت در زمینه توسعه کشور و رفع محرومیت‌ها کمک کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,

میرهادی قره سید در گفتگو با خبرنگار آناج با بیان اینکه انصراف از یارانه باعث می‌ شود تا با پول آن گام‌های اساسی برای پیشرفت و آبادانی کشور برداشته شود، افزود: انصراف از یارانه باید فرهنگ سازی شود، چراکه اگر مردم واقعا یقین داشته باشند که با این پول می توان کارهای بزرگی برای کشور انجام داد، حتما آنهایی که تمکن مالی دارند انصراف می دهند.

وی با تاکید بر اینکه اگر اهداف سیاست‌ها به طور واضح بیان شود، در زمینه فرهنگ ‌سازی نیز کمک بسیار زیادی خواهد شد، افزود: ملت در صورتی با دولت همراهی می کنند که از نتیجه سیاست های اقتصادی آگاه شوند و در زمینه فرهنگ ‌سازی نیز اقدامات لازم انجام شود.

قره سید همچنین با اشاره به اینکه منابع حاصل از حذف و انصراف یارانه برخی خانوار‌های پردرآمد صرف دیگر هموطنان کم درآمد، توسعه امکانات بهداشتی و درمانی و نیز پیشرفت و آبادانی کشور می شود، ادامه داد: تحقق اهداف دولت در بهبود اقتصادی رضایت عمومی را در پی دارد، پس برای همین مجلس نیز به دنبال همکاری و کمک به دولت برای تحقق این اهداف است.

انصراف از یارانه اولین گام در تعامل مردم با مسئولان برای رشد اقتصادی کشور است

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار آناج گفت: انصراف خانواده های پر درآمد از دریافت یارانه اولین گام برای رشد اقتصادی در سال جدید و کمک به دولت در این خصوص است.

محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به ضرورت اجرای دقیق برنامه های دولت برای سال جدید در بهبود وضعیت اقتصادی و پویایی و رشد آن گفت: هم دولت و هم مردم باید شرایط کشور را درک کنند و اولین قدم همکاری بین مردم و مسئولان نیز می تواند همین انصراف از دریافت یارانه ها باشد.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

وی در خصوص نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال " فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی " افزود: شعار و نامگذاری امسال نیز بسیار هوشمندانه و دقیق از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد که باید به صورت دقیق و کامل منویات ایشان سرلوحه کارها و فعالیت ها قرار گیرد.

سعیدی در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز گفت: برای تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید همه احساس مسئولیت کرده و به میدان بیایند که نیاز به یک عزم ملی و حرکت جهادی است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت های رو به جلو در اقتصاد باید ابتدا از سوی مسئولان انجام شود، گفت: مردم اگر این فعالیت ها و برنامه ها را ببینند به طور حتم هر کسی با هر سلیقه سیاسی وارد صحنه می شود و به رشد اقتصاد کشورش کمک می کند.

سخن آخر

با همه ی این اوصاف و با وجود مشکلات و نواقصات متعدد حالا نوبت یک حماسه و همدلی دیگر در عرصه اقتصادی فرا رسیده و امید است تا با اجرای صحیح و کامل فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی کشور حل شده و در کنار آن، شعار اقتصادی سال نیز محقق شود.

تا چند روز آینده یعنی به طور دقیق از 20 فروردین، ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه شروع می شود و باز به احتمال زیاد صف های زیادی در جلوی کافی نت ها درست می شود ولی امید است تا آنهایی که واقعا نیازی به این مبلغ اندک ندارند از دریافت آن صرفنظر کنند و به حل برخی مشکلات اقتصادی کشور کمک کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
,
,
,
نویسنده: محمدرضا علی اشرفی
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه