اخبار داغ

رنج نامه مردم روستای پاطاوه :

نماد محرومیت کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار وعده های مسئولان

نماد محرومیت کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار وعده های مسئولان
یکسال گذشت و پاطاوه روستایی محروم با جاده ای خاکی و باریک در بخش مرکزی شهرستان لنده هنوز چشم انتظار وعده های مسئولان است تا شاید بعد از37سال از انقلاب اسلامی از نعمت راه روستایی مناسب برخوردار شود مردم این روستا همچنان چشم به راه وعده ها هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی خبرلنده، شاید خیلی از جامعه شناسان مهمترین عوامل موثر در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها را نبود زیرساخت های اصلی برای تدوام حیات در روستاها بدانند چرا که ارائه امکانات و خدمات مناسب از قبیل جاده دسترسی مناسب، آب، برق، گاز و بهداشت مهمترین شاخص برای تجدید حیات در روستاها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی خبرلنده,

وقتی تمام این شاخص ها به صورت یکجا در روستاهایی که به عنوان قشر مولد در تأمین گوشت قرمز، لبنیات و پوست و پشم وجود داشته باشد عملاٌ جلوی مهاجرت روستائیان به شهر ها گرفته می شود روستائیان همانند گذشته با تولیدات خود بیشترین سهم را در تحقق اقتصاد مقاومتی خواهند داشت.

,

یکی از مهمترین و اصلی ترین خدماتی که دولت می بایست در روستاها انجام دهد بحث جاده دسترسی مناسب به روستاها است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات در این سالها نه تنها کاری صورت نگرفته بلکه تنها عملیات راهداری ساده البته اصولی و کارشناسی شده صورت نگرفت تا در زمستان گذشته شاهد تخریب جاده و قطع راه های ارتباطی روستاها نباشیم.

,

جاده هموراه باعث توسعه و پیشرفت یکی منطقه روستایی است چرا که وقتی جاده مناسب باشد کار نقل و انتقال بیماران، انتقال کالا و بار به راحتی صورت می گیرد و هدر روی وقت نیز در جایی دیگر هزینه می شود.

,

یک سال از آخرین سفر مسئولان شهرستان لنده به روستای پاطاوه در بخش مرکزی شهرستان لنده می گذرد که مردم این روستا با بیش از40 خانوار و جمعیتی حدود 85نفر همچنان چشم انتظارند که پس از 20سال تنها یکبار عملیات بازسازی و بازگشایی جاده در آن صورت گرفته است و در زمستان گذشته چیزی قریب به 10روز با دنیای بیرون هیچگونه ارتباطی نداشتند.

,

جاده روستای پاطاوه به واسطه خاکی بودن و آبرفتگی بیش ازحد آن تا کنون منجر به تصادف چندین تن از ساکنین این روستا شده است که بازهم به واسطه کمبود امکانات در روستا، مجروحان را به ناچار محلی درمان می کنیم چرا که جاده مناسب برای انتقال بیماران و یا مجروحان حوادث طبیعی و غیر طبیعی نداریم.

,

یکی دیگر از مهمترین مشکلات این روستا 85 نفری، بحث نبود پوشش شبکه های موبایل و تلفن ثابت در این روستا است.

,

نبود شبکه دسترسی به موبایل جهت حوادث و بلایا و یا کارهای ضروری ساکنین این روستا باعث شده است که برخی از اهالی به کوه مُشرف بر روستا جهت برقرای تماس با فرزندان، جهت کارها و نیازمندی های خود بروند که باز هم مخاطرات خاص خود را در پی خواهد داشت که باتوجه به گسترش اپراتورهای همراه و وجود نسل های مختلف ارتباطی در نوع خود قابل تامل است.

,

به دلیل کمبود امکانات و نبود جاده دسترسی خیلی از ساکنین این روستا به شهر لنده و روستاهای اطراف مهاجرت کرده اند تا بلکه بی تدبیری مسئولان در ارائه خدمات رفاهی را اینگونه پاسخ دهند و روستاها را برای همیشه ترک کنند.

,

روستای پاطاوه امروز نمادی است از عمق محرومیت این روستا در شهرستان و استان که چشم انتظار وعده های یکسال پیش مسئولان برای بهبود وضعیت جاده این روستا است که در پرتو کلام نورانی مقام معظم رهبری با اقدام و عمل خویش امسال با تخصیص اعتبارات کافی جهت بهسازی و زیرسازی و آسفالت جاده های روستایی همت گمارند و با اقدام و عمل خویش کلام رهبرمان را تحقق بخشند.

,

به هرحال مردم چشم انتظار وعده های مسئولانی هستند که باحضور در جمع صمیمی مردم روستا از بازگشایی و بهسازی جاده روستا سخن به میان آورده اند و اکنون باگذشت یکسال هیچ آثاری در تحقق وعده ها ندیده اند و هموراه با زبان ساده روستایی خویش می گویند: مسئولان وعده داده و خلف وعده نخواهند کرد.

,

روستای پاطاوه دارای28خانوار و 85 نفر جمعیت در فاصله  26کیلومتری شهرلنده واقع شده است.

,

گزارش: سید اسماعیل میری

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه