اخبار داغ

وظایف روزه داران در شب های قدر

وظایف روزه داران در شب های قدر
احیا و شب زنده داری احیاء و لیالی قدر از مستحبات موکده دانسته شده، خصوصا شب های ۲۱ و ۲۳ چون احتمال زیاد و شواهدی قدی بر اختصاص شب قدر، به شب ۲۳ بیش از قرائن و شواهد سایر شب ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روشن خبر، شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, روشن خبر,

از جمله وظایف مهم در این شب ها:

,

۱- دعا و راز و نیاز با پروردگار و توبه و استغفار

,

۲- تجدید عهد با ولی امر حضرت بقیه اله و خواندن دعای فرج . زیرا شب قدر به آن حضرت تعلق دارد و در آن ملائکه بر آن بزرگوار نازل می شوند.

,

علی بن حمزه از امام موسی کاظم (ع) نقل می کند: شنیدم که آن حضرت فرمود: هیچ فرشته ای را خداوند در امری نازل نمی کند مگر بر امام نازل می شود و خود را و با آنچه از طرف حق آورده به امام عرضه می دارد و به راستی فرشتگان نزد پروردگار بزرگ بسوی صاحب الامر ولی عصر مشرف می شوند.

,

۳- احیا و شب زنده داری احیاء و لیالی قدر از مستحبات موکده دانسته شده، خصوصا شب های ۲۱ و ۲۳ چون احتمال زیاد و شواهدی قدی بر اختصاص شب قدر، به شب ۲۳ بیش از قرائن و شواهد سایر شب ها است.

,

در روایت آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر چهره های خاندانش آب می پاشید و نمی گذاشت شب ۲۳ ماه رمضان را بخوابند؛ همین طور حضرت زهرا سلام الله علیها هیچ یک از اهل خانه خود را نمی گذاشت در آن شب بخوابند و برای اینکه خوابشان نبرد غذای کمتری به آنان می داد و از روز، خود را برای شب زنده داری آماده می کرد و می فرمود: محروم است کسی که از خیر این شب بی بهره بماند.

,

این عمل معصومین علیهم السلام دلیل عظمت احیا بوده و اینکه بیداری در این شب با بیداری سایر شب ها متفاوت است. در این شب اگر مومنی احیا بگیرد مورد توجه خدای متعال و تقرب به او می شود به اندازه ای که یک شب، هزار شب محسوب می شود. اما احیا در شب های دیگر از همان سال، یک شب حساب می شود نه هزار شب.

,

امام صادق علیه السلام می فرماید: زیارت خانه خدا نوشته می شود در شب قدر، و پیش آمدها و بلایا و ارزاق و آنچه نظیر آن است تا شب قدر سال آینده تقدیر و تثبیت می گردد. (وسائل الشیعه، ج۷، ص۲۵۹)

,

امام باقر علیه السلام می فرماید: لیله القدر از ما ائمه پوشیده نیست و به تحقیق ملائکه در شب قدر به ما نازل می گردند و در محور ما خانواده طواف می نمایند.

,

امام صادق علیه السلام می فرماید: برآورد اعمال در شب نوزدهم؛  تصویب آن در شب بیست و یکم و تنفیذ آن در شب بیست و سوم انجام می گیرد.

,

یعنی روزه یک مسمای واقعی از حفظ شکم از کل خوردنی ها و نوشیدنی ها و مبطلات دیگر و خلاصه‏ای از اجتناب از گناهان و معصیت‏ خداوند می‏باشد، زیرا روزه‏ دار بدون پرهیز از تمامی محرمات روزه واقعی را در خویش تحقق نبخشیده است.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه