اخبار داغ

کارکردن دامداران و خوردن دلالان!

کارکردن دامداران و خوردن دلالان!
وجود دلالان و سود بالای تسهیلات بانکی از موانع راه فعالیت‌های دامپروری در شهرستان فامنین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس یکی از ظرفیت‌های استان همدان که می‌تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی استان را به اهداف مد نظر تعریف شده در این سیاست‌ها یاری رساند، توجه به دامپروری در ابعاد مختلف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به دلیل جمعیت بالای روستایی در شهرستان‌های مختلف همدان، بسیاری از روستاییان به دامداری سنتی پرداخته و عده‌ای نیز در حوزه دامداری صنعتی وارد شدند که توانستند توفیقاتی را نیز به دست آورند.  

,

البته رکود و سکون اقتصاد و بازار نیز بر این واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای صنعتی‌ تأثیر گذاشته و برخی از آنان به ورطه تعطیلی افتاده و یا با همه ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند.

,

کارشناسان معتقدند که توجه به ظرفیت‌های دامی استان و ایجاد فرهنگسازی لازم بین شهروندان برای مصرف بیشتر محصولات لبنی می‌تواند باعث رونق این بخش و البته تأمین سلامت جامعه شود.

,

در شهرستان فامنین نیز اعمال دو سیاست فوق می‌تواند بر رفع دغدغه‌های شغلی و البته کم آبی در بخش کشاورزی کمک کند.

,

این شهرستان با وسعت کمی که نسبت به سایر نقاط استان دارد، توانسته در حوزه دامپروری فعالیت‌های خوبی را آغاز کند و ادامه دهد که استمرار آن نیاز به حمایت بیشتر مسؤولان بالادستی دارد.

,

,

, ,

57 هزار هکتار مراتع شهرستان فامنین

, 57 هزار هکتار مراتع شهرستان فامنین, 57 هزار هکتار مراتع شهرستان فامنین,

کارشناس مسؤول بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه شهرستان فامنین با وسعت 128 هزار و 700 هکتار، 6.6 درصد از وسعت استان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: این شهرستان دارای 57 هزار هکتار مرتع و 53 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 5.7 درصد از اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

,

جعفر کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه از جمعیت حدود 44 هزار نفری این شهرستان، 66 درصد ساکن روستا هستند، افزود: از همین رو این شهرستان دارای ظرفیت‌های مختلف دامپروری بوده که نیازمند حمایت است.

,

وی تصریح کرد: شهرستان فامنین دارای 154 هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و 13 هزار و 131 رأس دام سنگین  شامل گاو و گوساله است.

,

22 واحد صنعتی دام و طیور در فامنین غیر فعال است

,

کارشناس مسئول بهبود تولیدات دامی شهرستان فامنین با بیان اینکه در این شهرستان سالانه یک‌هزار و 926 تن گوشت قرمز، 38 تن عسل  و 17 هزار و 938 تن شیر تولید می‌شود، ادامه داد: فامنین از قطب‌های تولید علوفه به خصوص یونجه و ذرت است.

,

وی با تأکید بر اینکه  این شهرستان 71 واحد صنعتی دام و طیور دارد، خاطرنشان کرد: 49 واحد صنعتی دام و طیور فعال و 22 واحد غیر فعال است.

,

کاویانی‌دلشاد بیان کرد: این واحدهای صنعتی شامل 25 واحد با ظرفیت 4 هزار و 545 رأس پرورش گاو شیری، 13 واحد گوساله‌پرواری با ظرفیت یک‌هزار و 920 رأس و  6 واحد با ظرفیت 5 هزار و 60 رأس گوسفند می‌شود.

,

وی افزود: چهار واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت 650 قطعه، سه میدان دام با ظرفیت یک‌هزار و 100 رأس دام، دو کارخانه شیر با ظرفیت 7 هزار و 900  تن در سال و یک کشتارگاه صنعتی دام بوده که دارای واحد تولید پودر گوشت فعال است، دیگر واحدهای صنعتی فامنین را تشکیل می‌دهد.

,

کشتارگاه نیمه فعال

, کشتارگاه نیمه فعال, کشتارگاه نیمه فعال,

کارشناس مسؤول بهبود تولیدات دامی شهرستان فامنین با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی دام فامنین به علت تعداد کم کشتار نیمه فعال است، اظهار کرد: در صورت اتصال این واحدهای تولیدی و ایجاد زنجیره‌های تولیدی یکپارچه شیر و گوشت قرمز می‌توان از امکانات موجود برای هم‌افزایی تولیدکنندگان و کاهش حاشیه بازار و بالا بردن حداکثر سود برای تولیدکنندگان استفاده کرد.

,

وی افزود: طی سال‌های 1393 و 1394 با راه‌اندازی واحد‌های صنعتی گاوداری یک سوم به جمعیت دام شهرستان اضافه شد که باعث افزایش شاخص دام این شهرستان شد.

,

کاویانی‌دلشاد با اشاره به اینکه فامنین از مناطق کم آب استان و کشور است، تصریح کرد: با این وجود در زمینه پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی عملکرد خوبی با توجه به ارائه آموزش‌های لازم پرورش ماهی و طبخ ماهی در شهرستان در سال‌های اخیر داشته است.

,

,

, ,

تولید 270 تن گوشت ماهی در فامنین

, تولید 270 تن گوشت ماهی در فامنین, تولید 270 تن گوشت ماهی در فامنین,

وی با اشاره به وجود 5 هزار قطعه پرورش ماهی قزل‌آلا در شهرستان در سال 89، ادامه داد:  در سه ماهه نخست سال جاری تعداد 300 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در 28 باب استخر ذخیره آب رهاسازی شده است.

,

کارشناس مسؤول بهبود تولیدات دامی شهرستان فامنین گفت: پیش‌بینی می‌شود مقدار 270 تن گوشت ماهی در شهرستان تولید شود که این مقدار تولید معادل دو برابر میزان پیش‎بینی شده در برنامه پنجم توسعه طی یک سال است.

,

وی پایین بودن قیمت محصولات دامی و هزینه بالا تولید را از جمله مشکلات فعالان این بخش دانست و اظهار کرد: به طور مثال قیمت شیر خام یک‎هزار و 150 تومان است در حالی که هزینه تولید آن بیشتر می‌شود.

,

دلالی شیره جان دامداران را نیز مکید

,

کاویانی‌دلشاد عدم وجود بازار فروش مناسب محصولات از یک سو و فعالیت دلال و واسطه زیاد را از سوی دیگر از عوامل پایین بودن سود فعالان و تولیدکنندگان اصلی عنوان کرد.

,

وی افزود: بالا بودن سود تسهیلات بانکی، کم بودن مدت زمان باز پرداخت اقساط ، تأمین تضامین بانکی برای دامداران از جمله موانع بر سر راه فعالیت‌های دامی در شهرستان است.

,

کارشناس مسؤول بهبود تولیدات دامی شهرستان فامنین با بیان اینکه پایین بودن سطح اطلاعات و دانش دامداران به خصوص  دامداران سنتی نیز مانعی در راه ارتقای این فعالیت‌ها در شهرستان نقش دارد، تصریح کرد: نبود اطلاع به روز و علمی باعث شده که تولیدات از نظر کیفی با افت رو به رو شوند.

,

وی عدم اطلاع و کاربرد یافته‌های نوین علمی را نیز از مشکلات بخش دام فامنین دانست و ادامه داد: بالا رفتن هزینه‌های تولید مثل سوخت، کارگر، برق، آب، گاز، عدم تغییر قیمت فروش محصولات و پایین بودن کیفیت مواد تولیدی از موانع  و مشکلات این بخش در فامنین است.

,

 کاویانی‌دلشاد  خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات دولتی مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان وام برای واحد بره‎پرواری 2 هزار رأسی اختصاص یافته و 350 تن خوراک بلوک آماده با یارانه 70 میلیون تومان بین دامداران سنتی و صنعتی شهرستان توزیع شده است.

,

وی با بیان اینکه ماهانه 130 تن سهمیه سبوس یارانه‌ای بین دامداران توزیع می‌شود، گفت: همزمان‎سازی فحلی سالانه به تعداد حدود 2 هزار راس و اصلاح نژاد دام سنگین سالانه حداقل 500 رأس دام مولد نیز انجام شده است.

,

,

, ,

تسهیلات بسیج سازندگی برای اصلاح نژاد گوسفند در فامنین

, تسهیلات بسیج سازندگی برای اصلاح نژاد گوسفند در فامنین, تسهیلات بسیج سازندگی برای اصلاح نژاد گوسفند در فامنین,

وی با اشاره به اینکه 15 نفر از دامداران برای اخذ تسهیلات اصلاح نژاد گوسفند از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی معرفی شدند، اظهار کرد: 25 نفر از دامداران نیز برای دریافت تسهیلات با چهار درصد کارمزد به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند.

,

کارشناس مسؤول بهبود تولیدات دامی فامنین از برگزاری 700 نفرروز کلاس‌ آموزشی در حوزه دام، طیور و زنبور عسل در شهرستان خبر داد و گفت: بهسازی و نوسازی 24 هزار متر مربع از دامداری‌های غیر بهداشتی که معادل پنج برابر میزان در نظر گرفته شده در سال اول برنامه پنجم توسعه است، نیز صورت گرفته است.

,

 

,

انتهای پیام/ت

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه