اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

زمانی نیلی و نوبخت اصرار می‌کردند نرخ سود بانکی افزایش یابد/ به جَهنم که با کاهش نرخ سود بانک‌ها ورشکست می‌شوند

زمانی نیلی و نوبخت اصرار می‌کردند نرخ سود بانکی افزایش یابد/ به جَهنم که با کاهش نرخ سود بانک‌ها ورشکست می‌شوند
عضو شورای رقابت گفت: عده‌ای می‌گویند اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد بانک‌ها ضرر می‌کنند، خب به جهنم که لطمه می‌بینند، قرار نیست که همواره سود کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آناج با اشاره به مولفه‌های لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی، اظهار داشت: با افزایش میزان تولید می‌توان به رشد اقتصادی رسید و برای این امر نیز سرمایه ریالی، ارزی و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن نیاز است، آیا مسئولین ما با رعایت اصل شایسته سالاری از نیروی کار متخصص استفاده‌ کرده‌اند که حال انتظار رشد اقتصادی داریم؟ آیا کارخانه‌های سطح کشور دارای خط تولید و تکنولوژی جدید هستند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: یکی از موانع رشد اقتصادی عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا استفاده غیر بهینه است که منجر به افزایش قیمت تولید و کاهش ضریب رقابتی در بازار می‌شود.

,

استاد دانشگاه تهران وضع تحریم‌های ضدایرانی را در نبود تکنولوژی موثر دانست و خاطرنشان کرد: ما در دوران تحریم کمبود سرمایه داشتیم و از طرفی نیز نتوانستیم تجهیزات مدنظر خودمان را با قیمت مناسب تهیه کنیم، در چنین شرایطی تولید کاهش می‌یابد و درصد رشد اقتصادی به جای صعود، روند نزولی به خود می‌گیرد.

,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی، چرخه‌ی تولید احیاء می‌شود یا خیر، گفت: در ابتدای امر باید علت کاهش و افزایش نرخ سود بانکی واکاوی شود، در سال 87 آقایان نیلی و نوبخت اصرار داشتند نرخ سود بانکی افزایش یابد تا مردم با خرید دلار، مسکن و طلا عامل نوسانات نشوند؛ آنان عقیده داشتند باید پول‌ها در بانک جمع آوری شده و از این طریق به سمت تولید هدایت گردد.

,

کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه در زمان افزایش نرخ سود بانکی برخی‌ها با سوت و کف‌زنی از آن به عنوان سیاستی فوق العاده یاد می‌کردند، عنوان کرد: به تبع این سیاست‌ها بانک‌ها برای خودشان بنگاه اقتصادی باز کردند و پول‌ها را نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار ندادند؛ کسی که به دنبال تولید بود تسهیلات را با نرخ سود بانکی بالا دریافت می‌کرد و همین امر موجب افزایش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش رقابت می‌شد.

,

وی توضیح داد: در حال حاضر مسئولین باید مشخص کنند که علت کاهش نرخ سود بانکی چیست، آیا به علت تک رقمی شدن نرخ تورم کاهش می‌دهیم تا مردم بیش از تورم گیرشان نیاید یا اینکه می‌خواهیم سرمایه ملی را به سمت تولید هدایت کنیم؟ اگر واقعا هم دولت چنین قصدی داشته باشد بانک‌ها با هزاران ترفند سودهای بانکی را بالا خواهند برد.

,

عضو شورای رقابت کاهش واقعی نرخ سود بانکی را به نفع اقتصاد ایران دانست و بیان داشت: آقایان از این نگران هستند که با کاهش یک‌باره سودها مردم پول‌هایشان را از بانک‌ها بیرون بکشند و به سمت خرید و فروش مسکن، ارز و طلا بروند؛ در صورت محقق شدن این پیش‌بینی نیز بانک‌ها لطمه بخوردند و دچار ورشکستگی شوند.

,

وی افزود: در پاسخ به این استدلال باید گفت به جهنم که بانک‌ها ورشکست می‌شوند، تاکنون سود کرده‌اند کمی هم ضرر کنند؛ قرار نیست هر کسی یک موسسه مالی باز کند و از جیب مردم صاحب قدرت اقتصادی شود.

,

بغزیان در پایان از نبود همکاری بین صنعت و دانشگاه انتقاد کرد و اذعان داشت: در ایران ما نیروی کار متخصص داریم و جوانانی هستند که می‌توانند کار کنند اما بخش صنعتی از ایده‌ی آنان استفاده نمی‌کند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه