اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبر داد

کشف و ضبط 280 قطعه سکه 5 دوره حکومتی در زنجان/کم یابترین سکه دوره تیموری در میان سکه های کشف شده

کشف و ضبط 280 قطعه سکه 5 دوره حکومتی در زنجان/کم یابترین سکه دوره تیموری در میان سکه های کشف شده
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بیش از 280 قطعه سکه متعلق به حکومت های ساسانی، اموی، عباسی، ایلخانی و تیموری در زنجان کشف و ضبط شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: طی یک فقره عملیات اطلاعاتی و معامله صوری، ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی این اداره کل با نفوذ در شبکه خرید، فروش و نگهداری غیرمجاز اشیای تاریخی موفق به کشف و ضبط بیش از 280 قطعه سکه و اشیای تاریخی متعلق به دوره ساسانی،اموی، عباسی، ایلخانی و تیموری شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا ,

وی افزود: در این ماموریت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان یک نفر قاچاقچی در شهر زنجان دستگیر کردند.

,

رحمتی با بیان اینکه تعداد 12 عدد سکه نقره مربوط به دروه ساسانی و منقوش به خط پهلوی است، افزود: یکی از سکه های نقره موجود نیز مربوط به دوره تیموری(قرن نهم) و از کم یابترین سکه های تاریخی می باشد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد: در این محموله قاچاق، تعداد 259 عدد سکه مربوط به دوره اموی عباسی(قرن اول تا سوم هـ ق) "مربوط به دوره خلافت ابوالعباس سفاح – مقدر عباسی و معتضد عباسی" و یک عدد سکه نقره ایلخانی از جنس نقره(قرن هشتم) کشف شد.

,

رحمتی با اشاره به اینکه از این فرد قاچاقچی، یک عدد نشان لباس دایره ای شکل با تصویر شیر بالدار برجسته و از جنس طلا مربوط دوره ساسانی همراه با سکه عدد سکه طلا مربوط به دوره عباسی با خط کوفی نیز به دست آمده است، تصریح کرد: یک عدد ظرف بیضی شکل از جنس نقره با روکش طلا نیز به دست آمده است.

,

وی اظهار داشت:دوعدد سنجاق سر از جنس نقره و با روکش طلا مربوط به دوره ساسانی که در انتهای یکی از این سنجاقها پیکره انسان وجود دارد نیز، کشف و ضبط شده است.

,

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان؛ این اشیای تاریخی ارزش فرهنگی بسیار زیادی داشته و فرد بازداشت شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

,

رحمتی، ضمن قدردانی از فرماندهی و پرسنل یگان حفاظت اداره کل، از عموم هموطنان خواست تا در صورت اطلاع از هرگونه اخبار مربوط به حفاری، خرید و فروش غیرمجاز آثار تاریخی، مراتب را با شماره تلفنهای 33323028-33785010 و یا سامانه پیام کوتاه 300073241 به این اداره کل اطلاع دهند.

,

وی گفت: سکه های مکشوفه برای انجام مطالعات کارشناسی به میراث فرهنگی استان تحویل شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه