اخبار داغ

بررسی علل گسترش فالگیری های مدرن؛

نداشتن اوقات فراغت و نبودن مکانهای تفریحی عامل گرایش بانوان به فال و فالگیری/جاذبه آینده نگری مشوقی برای فالگیری و رواج آن در جامعه

نداشتن اوقات فراغت و نبودن مکانهای تفریحی عامل گرایش بانوان به فال و فالگیری/جاذبه آینده نگری مشوقی برای فالگیری و رواج آن در جامعه
نبودن مکان های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بانوان در استان عاملی برای گرایش آنها به فال و فالگیری است و همچنین وقتی افراد توانایی برآورده کردن نیازها و خواسته هایشان را از لحاظ فکری، اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی، نداشته باشند و نتوانند به خواسته هایی مثل ازدواج، کار مناسب، وضعیت مالی خوب دست پیدا کنند به خرافات روی می آورند و باید برای مقابله با پدیده فال و فالگیری باید فرهنگ سازی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بشاگرد نیوز ؛ زیبا بنی اسد کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و استاد دانشگاه در خصوص گرایش بانوان به فال و فالگیری گفت: پدیده هایی هم چون رمالی، دعانویسی، فال گیری، طالع بینی جزء موضوعاتی است که به اشکال مختلف ومتناسب با هرعصر و زمانی ظهور می یابد و علل افزایش این گونه پدیده ها در جامعه، به مقتضیات زمان متفاوت است و در عصر کنونی که مشکلات وگرفتاری های فردی، اجتماعی و اقتصادی گریبان گیر زندگی صنعتی بشر شده است، بیش از پیش نیاز به رفع موانع در مسائل موجود احساس می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از بشاگرد نیوز , بشاگرد نیوز, ؛ زیبا بنی اسد کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و استاد دانشگاه در خصوص گرایش بانوان به فال و فالگیری گفت: پدیده هایی هم چون رمالی، دعانویسی، فال گیری، طالع بینی جزء موضوعاتی است که به اشکال مختلف ومتناسب با هرعصر و زمانی ظهور می یابد و علل افزایش این گونه پدیده ها در جامعه، به مقتضیات زمان متفاوت است و در عصر کنونی که مشکلات وگرفتاری های فردی، اجتماعی و اقتصادی گریبان گیر زندگی صنعتی بشر شده است، بیش از پیش نیاز به رفع موانع در مسائل موجود احساس می شود.,

 

وی اظهار کرد: پدیده فال و فالگیری واقعیتی است، که مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه را مورد هدف قرار داده و علاوه بر خسارت های معنوی، هزینه های بسیاری را بر معتقدان به آن تحمیل می نماید. نگرانی های کاری، خانوادگی و اجتماعی و عدم اعتماد به نفس، فرد ضعیف را دچار اضطراب و استرس می نماید، به گونه ای که سعی می کند، جهت تسکین درد ها، نزد رمال یا فالگیر برود.

 

 

این استاد دانشگاه افزود: فالگیران شیاد تا حدودی موقعیت روان شناختی افراد را درک می کنند، از شرایط موجود سوء استفاده کرده و برای درماندگان نسخه می پیچند و پول های هنگفتی به جیب می زنند و در این میان گاه آن ها با سوءاستفاده از احساسات و عواطف مذهبی مردم، بر مرکب جهل آنان سوار می شوند وگاهی دشمنان خارجی نیز برای انحراف جامعه از مسیر درست، به بهره گیری از روش های نرم و خزنده روی می آورند.

 

 

زیبا بنی اسد ، رواج پدیده فالگیری را یک تهدید«نرم» دانست و بیان کرد: گرایش افراد به فال و فالگیری منجر به صدمات جبران نا پذیری در سطح جامعه می شود و حال سؤال اینجاست چرا علی رغم آثار مشهود از خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیرآن باز هم عده زیادی به دام چنین شیادانی می افتند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت راه منطقی و عقلایی در ظاهر کمی دشوار به نظر می رسد و در  جهت رفع مشکلات، ابتداء آید، لذا برای حل مسایل و معضلات زندگی به ساده ترین راه ممکن پناه می آورند، و از دکان رمالان و دعانویسان و طالع بینان سر در می آورند.

 

 

وی با اشاره به اینکه جاذبه های آینده بینی نیز مشوق به انحراف کشیده شدن به سمت چنین پدیده هایی می شود ؛ تصریح کرد: در کل رسانه ها و فرآیند های جهانی شدن و در عین حال وجود زمینه های فرهنگی بومی ونیاز های اجتماعی دست در دست هم می دهند و باعث شکل گیری نوع خاصی از رفتارهای فرهنگی و اجتماعی می شوند .

 

 

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی ؛ عمده ترین علل بروز این گونه جرائم بسترهای اجتماعی از جمله بی ثباتی در نظام اجتماعی، شرایط اقتصادی نامناسب، مهاجرت های بی رویه، حاشیه نشینی، اختلاط فرهنگ های ناهمگون، ضعف سرمایه اجتماعی، ضعف مهارت های زندگی، پائین بودن سطح فرهنگی خانواده عنوان کرد.

 

 

این استاد دانشگاه گفت: در تست شخصیتی که از مراجعه کنندگان به فالگیر گرفته شد نشان میداد که این افراد دارای اختالالت شخصیتی هستند و از روحیه ریسک پذیری بالایی برخوردارند و افرادی که به فالگیری روی میاورند ضعف در مهارت های زندگی در آنها مشهود است و مهارت و قدرت نه گفتن را ندارند.

 

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که به فالگیر مراجعه می کنند تحت تاثیر گروه همسالان و دوستان به فالگیران مراجعه می کنند و در دام آن می افتند؛ ادغان کرد: زمانی که از مراجعه کنندگان به فالگیر سوال می شد که چرا به اینجا آمده اید یا چه کسی شما را معرفی کرد می گویند دوستان  و همچنین در تحقیقاتی که انجام داده ایم بیشتر کسانی که به فالگیر مراجعه می کردند از خانواده سالمی برخوردار نبودند و دارای خانواده های آشفته و از هم گسیخته ای بودند اما متاسفانه افرادی که به فالگیران مراجعه میکنند از تمام اقشار جامعه هستند.

 

 

زیبا بنی اسد خاطر نشان کرد: فالگیری انواع مختلفی دارد و گروه های سنی مختلف بر اساس شرایط فرهنگی و خانوادگی و اقتصادی به نوع خاصی از آن گرایش دارند. فال قهوه که نوع مدرن و به قول خودشان باکلاس است بیشتر دانشجویان و زنان تمایل دارند اما روی آوردن آقایان هم به فالگیری زنگ خطری است که باید به آن توجه شود.

 

 

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی؛ نبودن مکان های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بانوان در استان عاملی برای گرایش آنها به فال و فالگیری دانست و افزود: عامل دیگر گرایش به فالگیری درک و فهم نادرست از اوقات فراغت است، به قول خود می گویند می رویم فال می گیریم و دور هم می خندیم ولی بعد درگیر آن می شوند .

 

 

وی ادامه داد: فالگیران بر اساس سلایق مختلف فال های متفاوتی ارائه می دهند و در بین مراجعه کنندگان به فالگیر ما حتی قشر مذهبی جامعه را داریم که به فالگیری تحت عنوان استخاره روی می آورند و افراد سودجویی که عالم دینی نیستند تحت عنوان استخاره و باز کردن کتاب از آنها هزینه های گزاف و سنگینی می گیرند و  بیشتر کسانی که به فالگیر مراجعه می کردند قشر دانشجو بودند یا خانم هایی که از زندگی زناشویی خود رضایت نداشتند و زمانی که از آنها سوال کردیم چرا به مشاور و روانشناس مراجعه نمی کنید تمایل نداشتند یا افراد محدودی که مراجعه کرده بودند به دلیل مشاوره های غیر تخصصی رضایت نداشتند .

 

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در حوزه فقر و بیکاری هم از افرادی که از نظر اقتصادی در سطح پایین بودند سوال کردیم چرا مراجعه کرده اید می گفتند خوب است که بدانیم آیا در آینده هم همین شرایط را داریم یا شرایمان بهتر می شود. افرادی که در زندگی دچار مشکلات و معضلات خاصی می شوند به سمت این مسائل گرایش پیدا می کنند مثال وقتی سن ازدواج شان بالا می رود و امکان تشکیل خانواده را ندارند، به سراغ رمال و دعانویس و فالگیر می روند تا محبت دیگران را نسبت به خود جلب و ازدواج کنند. و یا در زندگی خود به اختلافات لاینحلی برخورد می کنند که هر یک از زن یا شوهر با آسان ترین راه، یعنی مراجعه به دعانویس یا فالگیر به دنبال ریشه یابی مسایل و حل آن می روند.

 

 

زیبا بنی اسد با بیان اینکه جای نگرانی دارد که حدود 5 درصد از طلاق ها با موضوع رمالی، فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد؛ افزود: در برخی موارد سوء ظن به همسر مثل زن دوم یاگمان به ارتباط با بیگانه، این مراجعه را تشدید می کند. البته اختلافات زناشویی نیز عامل بسیار مهمی است که افراد به جای فراگیری و آموزش مسائل زندگی و زناشویی به افراد ضعیف لانفسی که خود در حل مسائل اولیه زندگی خود عاجزند مراجعه، و راه محبت به همسر را از آن ها مطالبه می نمایند .

 

 

وی یکی دیگر از علل گرایش به رمالی، احساس تنهایی عنوان کرد و بیان کرد:  این گرایش گریبان گیر قسمت عمده ای از مردم شده است و همچنین ناراحتی های روحی و روانی و عدم توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران و در نهایت ناامیدی از رسیدن به خواست ها و آرزوها، انسان را وادارمی کند تا به خرافه رو بیاورد و از نیروهایی نامعلوم کمک بگیرند. زمانی که فرد به دلایل مختلف از لحاظ عاطفی و روانی دچار یک خلاء یا کاستی میشود رفته رفته امید خود را از دست میدهد و یأس جای آن را میگیرد در آن زمان است که بدون توجه به هیچ چیز فقط و فقط سعی در رها کردن خود از آن خلاء روحی دارد.

 

 

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، ادامه داد: این نوع کشش و میل به خرافه در همه قشرهای جامعه به چشم میخورد و البته این میل در میان هسته ها و گروه هایی پررنگ تر است که قشر وابسته تر و متکی تر جامعه را تشکیل میدهند به همین دلیل است که ما خرافه را در میان زنان و دختران دم بخت بیشتر میبینیم و این هم به دلیل نداشتن استقلال فکری و مالی، و ضعف اعتماد به نفس آنها است.

 

 

وی اضافه کرد: وقتی افراد توانایی برآورده کردن نیازها و خواسته هایشان را از لحاظ فکری، اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی، نداشته باشند و نتوانند به خواسته هایی مثل ازدواج، کار مناسب، وضعیت مالی خوب دست پیدا کنند به خرافات روی می آورند.

 

 

زیبا بنی اسد اظهار کرد: از جنبه دیگری که بررسی کردیم خیلی از این فالگیران خودسرپرست بودند و مشکلات اقتصادی زیادی داشتند و نتوانسته بودند در سطح جامعه منبع درآمدی داشته باشند. و این باعث شده بود که فالگیر شوند از خود آنها که سوال کردیم گفتند چون مراجعه کنندگان ما همه خانم بودند ما فالگیری را انتخاب کردیم و در فرصت زمانی یک ماهه فالگیر شدیم فالگیری یک راه امرار معاش برای آنهاست و اگر به آنها بر اساس توانمندیشان مهارت هایی آموزش داده شود گرایشی به فالگیری ندارند.

 

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه به فالگیری نگاه آسیب شناسانه نمی شود؛ خاطر نشان کرد: عدم توجه مسئولین به موضوع رمالی و فال و طالع بینی به عنوان معضل و آسیب اجتماعی موضوع فالگیری در منظر محققان اجتماعی کمتر دیده می شود، اما یکی از واقعیت های جامعه امروزماست و درباره فالگیری فقط می شنویم ولی متاسفانه از حجم پرونده هایی که در مراجع قضایی است کسی اطلاع ندارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با پدیده فال و فالگیری  باید فرهنگ سازی شود،تصریح کرد:  باید آگاهی مردم بالا برده شود و در قالب مستندهایی تبعات فالگیری و آسیب های آن را نشان دهیم. بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای دستگیری مجرمانی هم چون رمالان کلاهبردار، خلا قانونی وجود دارد و باید از آن ها شاکی خصوصی باشد تا برخورد مناسب صورت پذیرد.

 

 

انتهای پیام/

,

 

,

وی اظهار کرد: پدیده فال و فالگیری واقعیتی است، که مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه را مورد هدف قرار داده و علاوه بر خسارت های معنوی، هزینه های بسیاری را بر معتقدان به آن تحمیل می نماید. نگرانی های کاری، خانوادگی و اجتماعی و عدم اعتماد به نفس، فرد ضعیف را دچار اضطراب و استرس می نماید، به گونه ای که سعی می کند، جهت تسکین درد ها، نزد رمال یا فالگیر برود.

,

 

,

 

,

این استاد دانشگاه افزود: فالگیران شیاد تا حدودی موقعیت روان شناختی افراد را درک می کنند، از شرایط موجود سوء استفاده کرده و برای درماندگان نسخه می پیچند و پول های هنگفتی به جیب می زنند و در این میان گاه آن ها با سوءاستفاده از احساسات و عواطف مذهبی مردم، بر مرکب جهل آنان سوار می شوند وگاهی دشمنان خارجی نیز برای انحراف جامعه از مسیر درست، به بهره گیری از روش های نرم و خزنده روی می آورند.

,

 

,

 

,

زیبا بنی اسد ، رواج پدیده فالگیری را یک تهدید«نرم» دانست و بیان کرد: گرایش افراد به فال و فالگیری منجر به صدمات جبران نا پذیری در سطح جامعه می شود و حال سؤال اینجاست چرا علی رغم آثار مشهود از خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیرآن باز هم عده زیادی به دام چنین شیادانی می افتند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت راه منطقی و عقلایی در ظاهر کمی دشوار به نظر می رسد و در  جهت رفع مشکلات، ابتداء آید، لذا برای حل مسایل و معضلات زندگی به ساده ترین راه ممکن پناه می آورند، و از دکان رمالان و دعانویسان و طالع بینان سر در می آورند.

,

 

,

 

,

وی با اشاره به اینکه جاذبه های آینده بینی نیز مشوق به انحراف کشیده شدن به سمت چنین پدیده هایی می شود ؛ تصریح کرد: در کل رسانه ها و فرآیند های جهانی شدن و در عین حال وجود زمینه های فرهنگی بومی ونیاز های اجتماعی دست در دست هم می دهند و باعث شکل گیری نوع خاصی از رفتارهای فرهنگی و اجتماعی می شوند .

,

 

,

 

,

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی ؛ عمده ترین علل بروز این گونه جرائم بسترهای اجتماعی از جمله بی ثباتی در نظام اجتماعی، شرایط اقتصادی نامناسب، مهاجرت های بی رویه، حاشیه نشینی، اختلاط فرهنگ های ناهمگون، ضعف سرمایه اجتماعی، ضعف مهارت های زندگی، پائین بودن سطح فرهنگی خانواده عنوان کرد.

,

 

,

 

,

این استاد دانشگاه گفت: در تست شخصیتی که از مراجعه کنندگان به فالگیر گرفته شد نشان میداد که این افراد دارای اختالالت شخصیتی هستند و از روحیه ریسک پذیری بالایی برخوردارند و افرادی که به فالگیری روی میاورند ضعف در مهارت های زندگی در آنها مشهود است و مهارت و قدرت نه گفتن را ندارند.

,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که به فالگیر مراجعه می کنند تحت تاثیر گروه همسالان و دوستان به فالگیران مراجعه می کنند و در دام آن می افتند؛ ادغان کرد: زمانی که از مراجعه کنندگان به فالگیر سوال می شد که چرا به اینجا آمده اید یا چه کسی شما را معرفی کرد می گویند دوستان  و همچنین در تحقیقاتی که انجام داده ایم بیشتر کسانی که به فالگیر مراجعه می کردند از خانواده سالمی برخوردار نبودند و دارای خانواده های آشفته و از هم گسیخته ای بودند اما متاسفانه افرادی که به فالگیران مراجعه میکنند از تمام اقشار جامعه هستند.

,

 

,

 

,

زیبا بنی اسد خاطر نشان کرد: فالگیری انواع مختلفی دارد و گروه های سنی مختلف بر اساس شرایط فرهنگی و خانوادگی و اقتصادی به نوع خاصی از آن گرایش دارند. فال قهوه که نوع مدرن و به قول خودشان باکلاس است بیشتر دانشجویان و زنان تمایل دارند اما روی آوردن آقایان هم به فالگیری زنگ خطری است که باید به آن توجه شود.

,

 

,

 

,

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی؛ نبودن مکان های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بانوان در استان عاملی برای گرایش آنها به فال و فالگیری دانست و افزود: عامل دیگر گرایش به فالگیری درک و فهم نادرست از اوقات فراغت است، به قول خود می گویند می رویم فال می گیریم و دور هم می خندیم ولی بعد درگیر آن می شوند .

,

 

,

 

,

وی ادامه داد: فالگیران بر اساس سلایق مختلف فال های متفاوتی ارائه می دهند و در بین مراجعه کنندگان به فالگیر ما حتی قشر مذهبی جامعه را داریم که به فالگیری تحت عنوان استخاره روی می آورند و افراد سودجویی که عالم دینی نیستند تحت عنوان استخاره و باز کردن کتاب از آنها هزینه های گزاف و سنگینی می گیرند و  بیشتر کسانی که به فالگیر مراجعه می کردند قشر دانشجو بودند یا خانم هایی که از زندگی زناشویی خود رضایت نداشتند و زمانی که از آنها سوال کردیم چرا به مشاور و روانشناس مراجعه نمی کنید تمایل نداشتند یا افراد محدودی که مراجعه کرده بودند به دلیل مشاوره های غیر تخصصی رضایت نداشتند .

,

 

,

 

,

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در حوزه فقر و بیکاری هم از افرادی که از نظر اقتصادی در سطح پایین بودند سوال کردیم چرا مراجعه کرده اید می گفتند خوب است که بدانیم آیا در آینده هم همین شرایط را داریم یا شرایمان بهتر می شود. افرادی که در زندگی دچار مشکلات و معضلات خاصی می شوند به سمت این مسائل گرایش پیدا می کنند مثال وقتی سن ازدواج شان بالا می رود و امکان تشکیل خانواده را ندارند، به سراغ رمال و دعانویس و فالگیر می روند تا محبت دیگران را نسبت به خود جلب و ازدواج کنند. و یا در زندگی خود به اختلافات لاینحلی برخورد می کنند که هر یک از زن یا شوهر با آسان ترین راه، یعنی مراجعه به دعانویس یا فالگیر به دنبال ریشه یابی مسایل و حل آن می روند.

,

 

,

 

,

زیبا بنی اسد با بیان اینکه جای نگرانی دارد که حدود 5 درصد از طلاق ها با موضوع رمالی، فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد؛ افزود: در برخی موارد سوء ظن به همسر مثل زن دوم یاگمان به ارتباط با بیگانه، این مراجعه را تشدید می کند. البته اختلافات زناشویی نیز عامل بسیار مهمی است که افراد به جای فراگیری و آموزش مسائل زندگی و زناشویی به افراد ضعیف لانفسی که خود در حل مسائل اولیه زندگی خود عاجزند مراجعه، و راه محبت به همسر را از آن ها مطالبه می نمایند .

,

 

,

 

,

وی یکی دیگر از علل گرایش به رمالی، احساس تنهایی عنوان کرد و بیان کرد:  این گرایش گریبان گیر قسمت عمده ای از مردم شده است و همچنین ناراحتی های روحی و روانی و عدم توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران و در نهایت ناامیدی از رسیدن به خواست ها و آرزوها، انسان را وادارمی کند تا به خرافه رو بیاورد و از نیروهایی نامعلوم کمک بگیرند. زمانی که فرد به دلایل مختلف از لحاظ عاطفی و روانی دچار یک خلاء یا کاستی میشود رفته رفته امید خود را از دست میدهد و یأس جای آن را میگیرد در آن زمان است که بدون توجه به هیچ چیز فقط و فقط سعی در رها کردن خود از آن خلاء روحی دارد.

,

 

,

 

,

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، ادامه داد: این نوع کشش و میل به خرافه در همه قشرهای جامعه به چشم میخورد و البته این میل در میان هسته ها و گروه هایی پررنگ تر است که قشر وابسته تر و متکی تر جامعه را تشکیل میدهند به همین دلیل است که ما خرافه را در میان زنان و دختران دم بخت بیشتر میبینیم و این هم به دلیل نداشتن استقلال فکری و مالی، و ضعف اعتماد به نفس آنها است.

,

 

,

 

,

وی اضافه کرد: وقتی افراد توانایی برآورده کردن نیازها و خواسته هایشان را از لحاظ فکری، اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی، نداشته باشند و نتوانند به خواسته هایی مثل ازدواج، کار مناسب، وضعیت مالی خوب دست پیدا کنند به خرافات روی می آورند.

,

 

,

 

,

زیبا بنی اسد اظهار کرد: از جنبه دیگری که بررسی کردیم خیلی از این فالگیران خودسرپرست بودند و مشکلات اقتصادی زیادی داشتند و نتوانسته بودند در سطح جامعه منبع درآمدی داشته باشند. و این باعث شده بود که فالگیر شوند از خود آنها که سوال کردیم گفتند چون مراجعه کنندگان ما همه خانم بودند ما فالگیری را انتخاب کردیم و در فرصت زمانی یک ماهه فالگیر شدیم فالگیری یک راه امرار معاش برای آنهاست و اگر به آنها بر اساس توانمندیشان مهارت هایی آموزش داده شود گرایشی به فالگیری ندارند.

,

 

,

 

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه به فالگیری نگاه آسیب شناسانه نمی شود؛ خاطر نشان کرد: عدم توجه مسئولین به موضوع رمالی و فال و طالع بینی به عنوان معضل و آسیب اجتماعی موضوع فالگیری در منظر محققان اجتماعی کمتر دیده می شود، اما یکی از واقعیت های جامعه امروزماست و درباره فالگیری فقط می شنویم ولی متاسفانه از حجم پرونده هایی که در مراجع قضایی است کسی اطلاع ندارد.

,

 

,

 

,

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با پدیده فال و فالگیری  باید فرهنگ سازی شود،تصریح کرد:  باید آگاهی مردم بالا برده شود و در قالب مستندهایی تبعات فالگیری و آسیب های آن را نشان دهیم. بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای دستگیری مجرمانی هم چون رمالان کلاهبردار، خلا قانونی وجود دارد و باید از آن ها شاکی خصوصی باشد تا برخورد مناسب صورت پذیرد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه