اخبار داغ

گزارشی از آتش سوزی جنگلهای چگنی؛

نبود هماهنگی و کمبود امکانات دستگاه ها 2 عامل نابودی جنگل های چگنی/نفس جنگل های شهرستان به شماره افتاده است

نبود هماهنگی و کمبود امکانات دستگاه ها 2 عامل نابودی جنگل های چگنی/نفس جنگل های شهرستان به شماره افتاده است
هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما جنگل ها و مراتع شهرستان چگنی طعمه حریق شده و یکی پس از دیگری از بین می روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبر چگنی؛ شهرستان چگنی با داشتن بیش از 119 هزار هکتار پوشش جنگلی که بالغ بر 70 درصد مساحت این شهرستان را در بر می گیرد دارای طبیعتی زیبا و منحصر به فرد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبر چگنی,

 

,

طبیعتی که کوه و جنگل در آن در هم ادغام شده و مناظر زیبایی را به نمایش می گذارند.

,

 

,

در گرمای تابستان هنگامی که به کوهستان‌های جنگلی شهرستان چگنی می‌رویم با هوایی دلنشین و معتدل روبرو می‌شویم که دارای هوایی پاک و سالم و بدور از دود آلاینده ها است.

,

 

,

اکثر جنگل‌های این شهرستان متشکل از  درختان بلوط است که برخی از آنها صدها سال از عمرشان می‌گذرد و این درختان نسلهای مختلف را پشت سر گذاشته اند.

,

 

,

درختانی که با شروع فصل بهار زیبایی خاصی را به این منطقه می دهند و در میان آنها حیات وحش بسیاری به حیات خود ادامه می دهند.

,

 

,

حیات بسیاری از جانوران در این منطقه به وجود همین جنگلها وابسته است و در صورت از بین رفتن درختان و نابودی جنگلها، این حیوانات نیز نمی توانند به حیات خود ادامه دهند و آنها نیز از بین می روند.

,

 

,

چند سالی است که حریق بلای جان جنگلهای شهرستان چگنی شده و جنگلهای زیبای این شهرستان را یکی پس از دیگری سوزانده و از بین می برد.

,

 

,

درختانی که صدها سال از عمر آنها می گذرد و تا کنون سالم باقی مانده اند به سرعت در آتش سوخته و از بین می روند.

,

 

,

هر ساله در فصول گرم سال درختان جنگلی در شهرستان چگنی باید منتظر آتش سوزی و نابودی خود باشند تا قرعه به نام کدام منطقه از این شهرستان بیفتد.

,

 

,

با این روند آتش سوزی جنگل ها تا چند سال آینده دیگر جنگلی در این شهرستان باقی نخواهد ماند تا نسل های آینده نیز از داشتن آن بهره مند شوند و آنها باید فقط تصاویری از گذشته این شهرستان و طبیعت زیبای آن‌ را ببینند.

,

 

,

شهرستانی که با داشتن طبیعتی زیبا، زیارتگاه‌ها و آثار تاریخی، سالیانه گردشگران و مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند.

,

 

,

, ,

 

,

حال این سوال مطرح می شود که آیا تجهیزات اطفا حریق در شهرستانی که بیش از 70 درصد مساحت آنرا جنگل‌ها تشکیل می دهد کافی است؟

,

 

,

آیا نیروهای اطفا حریق لازم و کافی در این شهرستان وجود دارد؟

,

 

,

اطلاع رسانی در مورد حریق به چه صورت است و چقدر زمان می برد تا ماموران اطفا حریق از آتش سوزی جنگلها مطلع شوند؟

,

 

,

همیشه می گوییم پیشگیری بهتر از درمان است، پس برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی جنگل‌های دوره چگنی چه کارهایی تا کنون انجام شده است؟

,

 

,

اگر بتوان برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها تصمیماتی گرفته شود دیگر نیاز به اطفا حریق نیست و شاهد از بین رفتن جنگل ها نخواهیم بود.

,

 

,

میلاد فاضلی فعال رسانه ای در گفتگو با خبر چگنی؛ درباره آتش سوزی جنگل های چگنی می گوید: هرسال با شروع فصل گرما شاهد آتش سوزی هایی در جنگل های چگنی هستیم که هرساله نیز تکرار می شود. در طول سال دستگاه هایی که در رابطه با اطفا حریق  جنگل ها و مراتع فعالیت دارند با صرف هزینه زیاد مانورهایی برای مقابله با آتش سوزی برگزار می کنند، ولی در برخورد با حریق جنگل ها شاهدیم، هماهنگی، تجهیزات و نیروی لازم وجود ندارد و این خود باعث می شود که نتوانیم به سرعت از گسترش آتش سوزی جلوگیری کنیم و خسارات بسیاری به جنگل‌ها وارد می شود.

, خبر چگنی,

 

,

وی تاکید می کند: مسئولین باید هماهنگی های بیشتری بین دستگاه های اجرایی و انجمن های مردم نهاد ایجاد کنند و همچنین با تأمین تجهیزات و نیروی انسانی و اطلاع رسانی به موقع از همان لحظات اولیه حریق گسترش حریق در جنگل ها جلوگیری کنند.

,

 

,

فاضلی عنوان می‌کند: در حوزه کار خبری چند سال قبل برای پوشش خبر آتش سوزی به منطقه "کلدر" خرم‌آباد رفتیم و پس از آن که آتش درختان را از بین برده  بعد از چندین ساعت که آتش به طور کامل اطفاء شد، یکی از دستگاه هایی که در این زمینه دارای مسئولیت بود، برای اطفا حریق به منطقه آمد که این تأخیر در اطفا حریق بر نجات طبیعت منطقه بی‌تاثیر بود و عکس العمل فرماندار وقت خرم‌آباد را نیز در پی داشت.

,

 

,

این فعال رسانه‌ای به ایجاد یک سامانه اطلاع رسانی برای دستگاه‌ها و نیروهایی که در زمینه اطفا حریق فعالیت دارند اشاره می کند و می‌گوید: با ایجاد یک سامانه اطلاع رسانی و ارسال پیامک به افرادی که در زمینه اطفاء حریق فعالیت دارند می توان در اطفا حریق هر چه سریعتر عمل کرد.

,

 

,

وی وظیفه مردم منطقه را حفاظت از طبیعت این شهرستان دانست و  افزود: با فرهنگ سازی در جهت پرهیز از روشن کردن آتش در طبیعت، صدمه نزدن به درختان برای ذغال و .... می توان در حفظ و حراست درختان کوشا باشیم.

,

 

,

پیش تر به سراغ مظفر افشار پدر بلوط ایران رفتیم تا بتوانیم از تجربیات این مرد کهنه کار عرصه حفظ جنگل های بلوط ایران بهره مند شویم.

,

 

,

مظفر افشار پدر بلوط ایران در گفتگو با خبر چگنی؛ به عامل آتش سوزی جنگل ها اشاره می کند و می گوید: طبق آمار تشکل های مردمی(NGO) نود و هشت درصد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع عمدی ایجاد می شود و رضا آریایی مدیر کل ستاد بحران استان لرستان نیز 95 درصد آتش سوزی ها را عمدی اعلام کرده است.

, خبر چگنی,

 

,

او تبدیل عرصه های جنگلی به کشاورزی و یا تبدیل آنها به ذغال را از دلایل ایجاد حریق در جنگل ها می داند.

,

 

,

پدر بلوط ایران با تاکید بر اینکه تخریب انسانی  بالاتر از آتش سوزی و زوال جنگل های بلوط است می گوید: طی سال‌های اخیر شاهد زوال بلوط در منطقه مله شبانان، دامنه کوه یافته و دامنه سفیدکوه تا کوه سماق بوده ایم که بسیار پایین تر از تخریب انسانی درختان جنگلی این مناطق بوده است.

,

 

,

افشار در ادامه می گوید: امیدوارم مسئولین اداره کل منابع طبیعی استان بیشتر توجه به تخریب جنگل ها توسط عامل انسانی داشته باشند.

,

 

,

این فعال زیست محیطی به کشت زمین هایی با شیب 60 تا 70 درجه اشاره می کند و ادامه می دهد: طی سه سال گذشته زمین هایی که هزاران سال شخم زده نشده طبق عکس ها و مستندات موجود برای کشت محصولات کشاورزی شخم زده شده است.

,

 

,

پدر بلوط ایران جولان بی رویه دام ها را از دیگر عوامل تخریب جنگل های و مراتع می داند و می گوید: دام ها با چرا بی رویه در جنگل ها و مراتع، اجازه احیاء را به آن‌ها نمی دهند.

,

 

,

او می گوید: از را ه های نجات جنگل در ارتباط با دام، تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی است که مسئولین می توانند با انجام این کار کمک بسزایی در پیشگیری از تخریب جنگل ها کنند.

,

 

,

افشار به ارزش درختان بلوط اشاره می کند و می گوید: قیمت جهانی هر درخت 50 ساله به بالای درخت بلوط در سال 1394 مبلغ 750 میلیون تومان برآورد شده زیرا این درخت 2 هزار سال عمر می کند و 60 درصد اکسیژن کره زمین توسط درختان تامین می شود و حدود 2 سوم بارندگی ها در مناطق جنگلی را نیز درختان توسط ریشه جذب و به زمین منتقل می کنند.

,

 

,

پدر بلوط ایران به درختان جنگلی دیگر که عمر بالایی دارند اشاره می کند و ادامه می دهد: درختان گیرچ(زالزالک وحشی)، مرو(گلابی)، قلنگ (بنه یا پسته وحشی) و تاوی یا تاک(داغان) از درختانی هستند که طول عمرشان یک هزار و 600 تا یک هزار و 800 سال است و این‌گونه درختان هم در سفیدکوه و هم در بخش پاپی بخصوص غار کوگان در لرستان موجود است.

,

 

,

این فعال زیست محیطی درختان را سرمایه عظیمی برای استان لرستان و کشور می داند و می گوید: رشته کوه زاگرس از شهر پیرانشهر آذربایجان غربی آغاز شده و در مسیر استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، قسمتی از خوزستان و استان فارس قرار دارد. این رشته کوه حدود یک هزار و 300 کیلومتر و عرض 200 کیلومتر 45 درصد آب شیرین کشور را تامین می کندکه 2 سوم این 45 درصد توسط درختان و جنگل ها تامین می شود و زاگرس به عنوان ریه کشور تلقی می شود و عزم ملی جهت حفظ آن نیاز است.

,

 

,

او عنوان می کند: دو ماه پیش جلسه ای با معاون عمرانی استانداری، مدیر کل منابع طبیعی و محیط زیست لرستان برگزار شد که در این جلسه تصمیم گرفته شد برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل ها و مراتع با اعتبار 700 میلیون تومان آتش بر در اطراف جنگل ها و مراتع ایجاد شود و اولین بار آتش بر در لرستان در کوه‌های شمال شهر کوهدشت استفاده شده است.

,

 

,

افشار درباره اطفا حریق در مناطقی که صعب العبور هستند اظهار کرد: در مناطق جنگلی که صعب العبور است در صورت بروز حریق با بکار گرفتن نیروی انسانی می توان در اطفا حریق کمک گرفت.

,

 

,

پدر بلوط ایران تاکید کرد: برای اطفا هر چه سریعتر و بهتر حریق فرمانداران و بخشداران می توانند دهیاران را از لحاط هزینه بنزین موتورسیکلت برای رساندن نیرو به محل حریق و همچنین تهیه کفش و لباس نیروها را تامین کنند زیرا این نیروها محلی بوده و دسترسی فوری به محل حریق دارند.

,

 

,

این فعال زیست محیطی  در رابطه با کاشت نهال در مناطق جنگلی شهرستان چگنی که طعمه حریق شده اند می گوید: متاسفانه تاکنون نهالی در مناطقی در شهرستان دوره چگنی که طعمه حریق شده اند کاشت نشده است.

,

 

,

به گزارش خبر چگنی؛ از مطالبات عمومی مردم شهرستان چگنی این است که مسئولین استانی با اتخاذ تصمیمات به موقع چه در جهت پیشگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و چه در جهت اطفاء به موقع آنها، در جهت حفظ این سرمایه های ملی گام های موثری بردارند زیرا که جنگل‌ها و مراتع سرمایه‌هایی هستند که از نسل های گذشته به ما رسیده و ما نیز وظیفه داریم آن‌را به نسل های آینده تحویل دهیم. همان‌طور که ما نیاز به زیبایی های طبیعت و هوای سالم داریم نسل‌های آینده نیز به آن نیاز خواهند داشت.

, خبر چگنی,

 

,

گزارش از: محمد ملکی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه