اخبار داغ

وقتی متولی اصلی نظارت بر ناوگان سکوت می‌کند؛

بی‌تفاوتی وزارت راه در قبال سانحه اتوبوس سربازان

بی‌تفاوتی وزارت راه در قبال سانحه اتوبوس سربازان
۶ روز از وقوع حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان پادگان ۰۵ کرمان به دره می‌گذرد، وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد حاکمیتی ناظر بر عملکرد و کیفیت ناوگان اتوبوسرانی بین‌شهری، تاکنون واکنش خاصی نسبت به این سانحه نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خبرِ روز‌ دوم تیرماه امسال برای مردم، ناخوشایند بود و احساسات میلیون‌‌ها ایرانی نوع‌‌دوست را برانگیخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خبر به سرعت در رسانه‌‌ها و شبکه‌‌های مجازی ‌منتشر شد؛ «سقوط اتوبوس حامل سربازان آموزشی پادگان 05 کرمان در دره لای‌رز نی‌ریز و کشته‌ شدن 20 سرنشین اتوبوس».

,

ساعت یک بامداد روز دوم تیرماه، ‌یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از کرمان به سمت شیراز در حرکت بود،‌ در گردنه «لای رز» شهرستان نی‌ریز استان فارس به دره سقوط کرد، این اتوبوس حامل سربازان ترخیص شده از دوره آموزشی پادگان «05» کرمان بود. ‌

,

علت اولیه بروز این حادثه که متأسفانه موجب جان باختن 20 تن از مسافران و زخمی شدن حدود 30 نفر دیگر شد، ‌انحراف از جاده و ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس‌‌ ‌اعلام شده است‌.

,

در این اتوبوسِ حادثه دیده با ظرفیت 44 مسافر، ظاهراً 57 سرنشین جای داده شده بودند.

,

‌حدود دو ساعت پس از وقوع این حادثه، اتوبوسی دیگر در کیلومتر 65 محور سروستان – شیراز واژگون شد که این واژگونی نیز موجب مجروح شدن مسافران آن شد؛ مسافران این اتوبوس نیز سربازان ترخیص شده از دوره آموزشی پادگان 05 کرمان بودند.

,

این دو دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت تعاونی حمل و نقل عمومی بین شهری (تعاونی 4) بوده است که برخی سربازان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند.

,

با بررسی علت وقوع حادثه‌ برای این دو اتوبوس که یکی سقوط به دره و دیگری واژگونی عامل بروز سانحه بوده است، مشخص می‌شود که در هر دو حادثه، راننده و وسیله نقلیه هر کدام به نوعی دخیل بوده‌اند و این نشان از مشکلات نظارتی بر خدمات و کیفیت ناوگان دارد؛ حتی بنا به گفته فرمانده ارتش، راننده اتوبوس حادثه نی‌ریز، کهولت سنی داشته و توانایی کنترل اتوبوس را نداشته است.

,

امیر پوردستان این را هم گفته بود که ‌اقامه دعوا هم در مرجع قضایی علیه تعاونی میهن‌تور که اتوبوس حادثه دیده متعلق به آن است، مطرح شده‌ تا بتوانیم مطالبات و حق سربازان مجروح و حادثه دیده و سربازانی را که فوت کرده‌اند و همچنین خانواده‌های آنها را استیفاء کنیم.

,

بنا به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش‌ در اتوبوس مسیر کرمان-شیراز که به دره لای‌رز نی‌ریز سقوط کرد عمدتاً سربازان استان فارس از شهرهایی مانند مرودشت، کازرون و قیرکارزین و نقاط دیگر حضور داشتند؛‌ راننده پس از پلیس‌راه سیرجان مرتکب تخلف می‌شود و تعدادی اتباع غیر مجاز بیگانه (‌افاغنه)‌‌ را هنگامی که سربازان خواب بودند، سوار خودرو می‌کند و حتی در قسمت بار خودرو نیز آنها را جای می‌دهد؛ این اتوبوس‌ اجناس‌ قاچاق‌ را نیز با خود حمل می‌کرد.

,

وی این را هم گفت که طبق اعلام پلیس‌راه، راننده به علت سرعت غیر مجاز و عدم تسلط‌ به رانندگی،‌ در گردنه «لای ‌رز نی‌ریز» نمی‌تواند اتوبوس را کنترل کند و خودرو به داخل دره سقوط می‌کند.

,

بنابراین گزارش، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هنوز وزیر راه و شهرسازی به عنوان رأس هرم مدیریتی نهاد حاکمیت صنعت حمل و نقل عمومی جاده‌ای هیچ موضع‌گیری درباره این حادثه جان‌سوز نداشته است.

,

این در حالی است که طی چند روز اخیر ‌مسئولان‌ وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور بر بالین سربازان مصدوم از آنها دلجویی کردند، خادمان حرم حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) نیز از سربازان سانحه دیده تصادف اتوبوس عیادت کردند، اما انگار وزیر راه و شهرسازی که نهاد ناظر ناوگان جاده‌ای است، تلاش می‌کند، با بی‌تفاوتی نسبت به این حادثه، عمق فاجعه را برای مردم پنهان کند.

,

بنابراین گزارش، وزارت راه و شهرسازی و در زیرمجموعه آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مسئولیت نظارت بر عملکرد ناوگان عمومی بین‌شهری، نحوه ارائه خدمات، کیفیت خدمات ارائه شده و ایمنی سیر را بر عهده دارند.

,

به هر حال از وظایف اصلی حاکمیت در صنعت حمل و نقل عمومی جاده‌ای، نظارت بر عملکرد ناوگان، سطح کیفیت خدمات ارائه شده و ایمنی سیر است و در صورت بروز اتفاق، رسیدگی دقیق را می‌طلبد که منجر به بروز حوادث بعدی نشود، اما‌ وزارت راه و شهرسازی‌ پس از وقوع این حادثه تا امروز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی دقیق و جامعی در باره روند بررسی این حادثه نداشته است؛ ‌گویا بروز این حادثه بزرگ در حوزه عملکردی این وزارتخانه نیست.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه