اخبار داغ

عضو مجلس خبرگان رهبری:

توسعه مرزهای جغرافیایی جهان اسلام در گرو تحقق وحدت و همگرایی در جامعه اسلامی است/ استکبارستیزی شناسه بیداری اسلامی در جهان است

توسعه مرزهای جغرافیایی جهان اسلام در گرو تحقق وحدت و همگرایی در جامعه اسلامی است/ استکبارستیزی شناسه بیداری اسلامی در جهان است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مرزهای جغرافیایی جهان اسلام با دارا بودن روابط سیاسی مشترک تنها در صورتی توسعه می‎یابد که وحدت و همگرایی در جهان اسلام محقق شده باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، آیت‌الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری در سلسله جلسات تخصصی «آینده‌پژوهی عالم تشیع و جایگاه آن در جهان معاصر» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به موضوع «جغرافیای سیاسی جهان اسلام» پرداخت و بیان کرد: ژئوپلیتیک شاخه‌ای از جغرافیای سیاسی است و به آن بخش از معرفت بشری اطلاق می‌شود که به معلومات ناشی از ارتباط میان جغرافیا و سیاست می‌پردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, صبح توس,

وی با اشاره به دیگر معانی این اصطلاح ابراز کرد: جغرافیای سیاسی جهان اسلام به معنای روابط میان قدرت‌های سیاسی در درون جغرافیای سیاسی مشخص بوده که مرزهای جغرافیایی جهان اسلام با دارا بودن روابط سیاسی مشترک تلاش دارند تا در تحقق وحدت و همگرایی در جهان اسلام گام بردارند و ایفای نقش کنند.

,

حیدری اظهار کرد: عوامل گوناگونی همانند تفکر، فرهنگ و جمعیت در روابط سیاسی میان کشورهای جهان اسلام نقش بنیادین دارند که در این میان قدرت و اقتصاد در گسترش جغرافیای سیاسی جهان اسلام نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کند.

,

وی در ادامه با اشاره به معنای تشیع خاطرنشان کرد: «شیعه» در لغت به معنای پیرو است و به دسته یا گروه همدل نیز اطلاق می‌شود که در قرآن نیز با همین معنا به‌ کار رفته است.

,

حیدری به فرقه‌های مختلف ایجادشده در مذهب تشیع اشاره و بیان کرد: فرقه «واقفیه» و «اسماعیلیه» از جمله فرقه‌هایی است که در اسلام توسط گروه‌های مختلف ایجاد شده و با گذشت زمان طرفدارانی برای خود یافته است.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرقه «واقفیه» گفت: واقفیه نام گروهی از شیعیان است که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کرده و از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زده‌اند. گروهی از آنان بر این باورند که امام موسی کاظم(ع)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد.‎

,

امام‌جمعه موقت اهواز اظهار کرد: «اسماعیلیان» گروهی از شیعیان هستند که امامت را به اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق(ع) ختم کرده و او را امام هفتم می‌دانند. آنان هم‌زمان با روزگار سامانیان سر برآوردند و در دوره‌های طولانی با توان بسیار به پراکندن اندیشه خود در جهان تشیع پرداختند.

,

وی گفت: آمریکا و دیگر کشورهای غربی پژوهش‌های فراوانی بر روی مذهب تشیع داشته‌اند تا تأثیر عوامل گوناگون را بر روی روابط سیاسی میان حکومت‌‌های شیعی و جغرافیای سیاسی جهان اسلام مورد بررسی قرار دهند.

,

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران بوده است. هم‌اکنون این انقلاب با رشد فراگیر خود توانسته موجی از بیداری و مبارزه‌طلبی با دشمنان را در جهان ایجاد کند.

,

امام‌جمعه موقت اهواز ادامه داد: نظام سیاسی اسلام برگرفته از سیره اهل‌بیت(ع) است و سران جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که انقلاب اسلامی ایران تأثیر جهانی دارد.

,

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از معابر اصلی و مهمی به شمار می‌آید که در خاورمیانه و در جهان اسلام دارای جایگاه ارزشمند و قابل قبولی است و افزون بر این دارای موقعیت استراتژیکی است که این امر موجب شده تا کشورهای غربی نیز با نگاه ژرف به آن چشم بدوزند و به دنبال نابودی موج بیداری در جهان اسلام باشند.

,

وی ادامه داد: امروز بیداری اسلامی در جهان امری فراگیر شده و بسیاری از شیعیان آفریقا و خاورمیانه تلاش دارند تا اعتقادات و تعالیم والای الهی ازجمله مبارزه‌طلبی با دشمنان را با گسترش بیداری اسلامی در جهان پایه‌گذاری کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه