اخبار داغ

پایان نمایش شش ساله اردوغان؛

ترک اجلاس داووس تلاشی برای حفظ "پرستیژ منطقه‌ای" بود

ترک اجلاس داووس تلاشی برای حفظ "پرستیژ منطقه‌ای" بود
بعد از تنش‌هایی که به ظاهر در سطح روابط سیاسی ترکیه و رژیم صهیونیستی رخ داده بود به یک‌باره خبر عادی سازی روابط دو کشور و همچنین عذرخواهی اردوغان از مسکو به دلیل کشته شدن خلبان روس با هم و در یک روز منتشر شده که به نظر می‌رسد این تقارن اتفاقی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، حدود شش سال پیش بود که با موضعی که اردوغان آن زمان در مقام نخست وزیری ترکیه در مقابل شیمون پرز گرفت به یک‌باره سطح روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی تحت الشعاع قرار گرفت؛ تا پیش از آن روابط دو کشور چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی سطح مطلوبی داشت و البته این موضوع همیشه مورد نقد ملت‌های آزادی‌خواه قرار می‌گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

چرا ترکیه باید با رژیم صهیونیستی ارتباط تنگاتنگی برقرار نماید؟ چرا خط لوله باکو تفلیس جیهان به فاصله اندکی به بندر "اشکلون" اسرائیل وصل می‌شود و بخش اعظمی از نفت مورد نیاز اسرائیل از طریق خاک ترکیه ترانزیت می‌گردد؟

,

سوال‌های بسیاری که شاید باعث می‌شد تا اردوغان به این نتیجه برسد که برای آرمان‌های بلندی که در سر دارد باید قید دوستی با اسرائیل را ولو به صورت سوری به هم بزند.

,

این اتفاق در اجلاس داووس افتاد؛ اردوغان با عتاب تندی شیمون پرز را مخاطب قرار داد و گفت: "شما رژیم کودک کش هستید و کشتار را خوب بلدید.غزه به زندان بزرگی تبدیل شده است که شما نگهبانی از آن را بر عهده دارید."

,

آن زمان سخنان اردوغان و ترک جلسه وی، اجلاس را تحت تاثیر قرار داد و برخی در این فکر بودند که ترکیه به یک دشمن بزرگ اسرائیل تبدیل خواهد شد. بعدها منابع امنیتی فاش کردند که این یک نمایش بود و اردوغان بلافاصله بعد از اجلاس داووس با پرز صحبت کرده و گفته است که برای حفظ "پرستیژ منطقه‌ای" خود این کار را کرده است و برای آن که حسن نیت خود را نسبت به تلاویو ثابت کند به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور کمک خواهد کرد. این ادعاها آن زمان اثبات نشد اما امروز شواهدی هست که نشان می دهد ادعای وفاداری اردوغان به صهیونیست ها دروغ نبوده است!

,

سکانس دوم نمایشنامه ترکی اسرائیلی

,

موضوع بحران روابط آنکارا تلاویو به همان جا ختم نشد. حمله اسرائیل به کاروان آزادی در تاریخ 31 مه 2010 توسط ارتش اسرائیل که حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان "ناوگان آزادی" به باریکهٔ غزه بود باعث کشته شدن 10 فعال ترکیه ای شد. این حمله در آب‌های آزاد و در شرایطی انجام شد که این کشتی قصد شکستن محاصره دریایی نوار غزه و رساندن کمک‌های بشردوستانه را داشتند.

,

این موضوع در رسانه های ترکیه به فاجعه کشتی مرمره معروف شد و اردوغان بعد از آن در یک مصاحبه دیگر اعلام کرد که تا وقتی در سر قدرت باشد اجازه نخواهد داد تا ترکیه با اسرائیل رابطه برقرار کند. شعار اردوغان در این زمان فقط معطوف به شکست محاصره غزه بود و می گفت تا روزی که غزه در محاصره باشد به عادی سازی روابط با اسرائیل فکر نخواهیم کرد.

,

این موضوع امروز قابل اثبات است که این ها فقط سکانس هایی از یک نمایشنامه ی ترکی اسرائیلی بود که نقش اول آن را اردوغان بر عهده داشت.

,

نتیجه افول ظاهری روابط سیاسی آنکارا تلاویو

,

در زمان به اصطلاح افول روابط سیاسی دو کشور، نه تنها سطح روابط اقتصادی پایین نیامده است بلکه طبق آمارهای موجود از دو میلیارد دلار در سال 2010 به بیش از 4.5 میلیارد دلار در سال 2016 رسیده است.

,

شاید همین افزایش چشمگیر سطح روابط اقتصادی موجب شده است تا رژیم صهیونیستی بپذیرد که ژست اجلاس داووس فقط یک شوی تبلیغاتی بوده و بهتر است این نمایشنامه پایان پذیرد تا بیش از پیش از سفره ترک ها متنعم شود.

,

بالاخره بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در نشست خبری از توافق اسرائیل و ترکیه برای عادی سازی روابط میان دو طرف خبر داد و گفت روابط اسرائیل و ترکیه دوباره به حالت عادی بازخواهد گشت و دو طرف سفیر مبادله خواهند کرد.

,

آقای نخست وزیر گفت که ترکیه اولین کشتی کمک های بشر دوستانه را به غزه ارسال خواهد کرد و اسرائیل هم به قربانیان حادثه کشتی مرمره غرامت خواهد پرداخت.

,

در هر حال این توافق طبق اعلام قبلی امروز به امضا خواهد رسید اما سوال اینجاست که چرا در این شرایط که وجهه بین المللی اردوغان بیش از همیشه مورد تمسخر واقع شده است این اقدام صورت گرفت؟

,

به نظر می رسد شرایطی که ترکیه گرفتار آن شده است باعث گردیده تا در این شرایط به فکر عادی سازی روابط خود با کشورهای منطقه بیافتد.

,

"صفر کردن تنش با همسایگان" ایده ای بود که داووداوغلو داده بود و معتقد بود که ترکیه باید تنش با همسایگان دور و نزدیک خود را به صفر برساند.امروز آنکارا به این نتیجه رسیده است که تمام داشته های خود را در منطقه رفته رفته از دست می دهد و اگر بر همین منوال ادامه دهد طی سال های آینده دیگر حرفی برای گفتن- البته به لحاظ گفتمان سیاسی  و ایدئولوژیکی – نخواهد داشت.

,

علت تقارن دو اتفاق مهم در حوزه سیاست خارجی ترکیه

,

اما با اعلام عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل پایان غم انگیزی برای نمایشنامه شش ساله اردوغان رقم می خورد و افکار عمومی چه در داخل ترکیه و چه بیرون از آن، این موضوع را نمی پذیرفتند بنابراین یک اقدام دیگر هم در حوزه سیاست خارجی ترکیه لازم بود تا ازتبعات این عادی سازی بکاهد.

,

بهترین گزینه در این زمان اعلام عذرخواهی اردوغان از روسیه بود. مردم ترکیه و بخش های عمده‌ای از حوزه کشاورزی در این کشور تحت تاثیر تحریم هایی قرار گرفته اند که روسیه بعد از ساقط شدن جنگنده خود توسط ترک ها علیه این کشور برقرار نمود و اعلام کرده که باید اردوغان عذرخواهی کند و غرامت بپردازد.

,

روز گذشته همزمان با اعلام خبر عادی سازی روابط آنکارا تلاویو خبر دیگری هم از مسکو مخابره شد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که اردوغان طی یک نامه رسمی به کرملین از پوتین بابت اسقاط جنگنده این کشور عذرخواهی کرده است و از خانواده خلبان کشته شده روس نیز دلجویی می کند.

,

به نظر می رسد اردوغان به زیرکی سعی کرده است تا با اعلام همزمان عذرخواهی از مسکو و عادی سازی روابط با اسرائیل از تبعات هر دو خبر بکاهد و در واقع این دو خبر همدیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

,

در هر حال طی روزهای آینده باید منتظر ماند و برخورد افکار عمومی ترکیه در برابر این دو تغییر در حوزه سیاست خارجی را رصد کرد. احتمال داده می‌شود ترکیه حتما برای روزهای آینده خبر دیگری را هم تدارک خواهد دید که احتمالا مرتبط با سوریه خواهد بود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه