اخبار داغ

حقوق بشری از جنس USA

رضایت آمریکا معیار حمایت یا نقص حقوق بشر در جهان

رضایت آمریکا معیار حمایت یا نقص حقوق بشر در جهان
جهان امروز متاسفانه اگر کشوری در تیم آمریکا باشد در آن کشور حقوق بشر رعایت می شود و در غیر این صورت آن کشور به نقض حقوق بشر متهم شده و در لیست تحریم ها قرار خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نسل فردا ؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا ,

818900 - Copy

, 818900 - Copy, 818900 - Copy,

آمریکا کشوری که با نابودی حقوق بشر به وجود آمد پس از گذشت ۳ قرن تبدیل به بزرگترین مدعی حقوق بشر گشته است.
در کتاب آمریکا ستیزی چرا ؟ روژه گارودی آمده است:« آنچه که امروزه «دنیای جدید» نامیده می شود با ورود کریستف کلمب به قسمت جنوبی قاره آمریکا و نابودی تمدنهای چندین ‌هزارساله ی آن ظهور پیدا کرد.». پایگاه خبری-تحلیلی "نایت‌اسلنترن" نوشته است:« بالغ بر ۱۲۰ میلیون سرخپوست جان خود را از دست دادند تا آنچه امروز آمریکا خوانده می‌شود، بنیاد نهاده شود»

,
,


کشوری که با نابودی بومیان و سرخ پوستان به وجود آمده بود با برده داری سیاه پوستان،مسیرش را ادامه داد.

,
,


توجیه برده داران برای ادامه کار خود این بوده است که؛ «مشیت الهی بر این بوده است که بردگان سیاه در این سرزمین کارکنند. چرا که سیاهان بیش از سفید پوستان به کارکردن در آب و هوای گرم عادت دارند».

,
,


هرچند با روی کار آمدن آبراهام لینکن در آمریکا برده داری لغو شد. اما لقمه هایی چرب تر از چند برده سیاه پوست جلوی چشمان ایالات متحده را گرفته بود. حال وقت آن بود تا به جای چند برده کل جهان زیر سلطه در آیند . جنگ جهانی اول شروع شد. آمریکا هر چند در ابتدای جنگ بی طرف بود اما در ادامه به کمک متفقین شتافت تا آلمان را شکست دهد. شاید این نخستین شاگردی آمریکا در پیش روباه پیر بریتانیای کبیر بود. هر چند ظاهرا آمریکا در آن دوران بعد از جنگ جهانی اول منزوی شده بود اما طولی نکشید که اوضاع عوض شد.

,
,


«جنگ جهانی اول پایان برتری سیاسی و اقتصادی دولتهای اروپائی را اعلام می دارد. نظام پیش از جنگ ناپدید می شود و نظامی جدید متولد شد ؛ نظام استعماری و سلطه اروپا بر سرزمینهای دیگر فرو می پاشد و مرکز سیاست جهان از اروپا خارج می شود.»( کتاب دگرگونی نظام بین المللی نوشته بهرام مستقیمی چاپ وزارت خارجه)

,
,


با آغاز جنگ جهانی دوم و حمله آلمان به لهستان، مداخلات آمریکا وارد فاز جدیدی شد.« در اوایل سال ۱۹۴۱ ، کنگره برنامه قرض رهن را تصویب کرد که پرزیدنت روزولت را قادر ساخت تا تسلیحات و تجهیزات را به هر کشورى ( اساسأ انگلیس، شوروى و چین)که تشخیص داده شده بود که براى دفاع از آمریکا حیاتى است، انتقال دهد . مجموعه کمک مالى این برنامه تا اتمام جنگ به ۵۰ هزار میلیون دلار رسید.» (کتاب مروری بر تاریخ آمریکا)

,
,


«در سال ۱۹۴۵ آمریکا نخستین حرکت وحشیانه خود را رغم زد. بمباران هیروشیما و ناکازاکی. بمبارانی که طی آن صد ها هزار نفر از مردم هیروشیما و ناکازاکی در لحظه ای به خاکستر تبدیل شدند. هر چند این بمباران منجر به پایان جنگ و تسلیم ژاپن شد اما چهره کریه آمریکا را به همگان نشان داد.

,
,


« ۶ نفر از ۷ ژنرال و دریاسالار پنج ستاره آمریکایی که ستاره پنجم خود را طی این جنگ دریافت کردند، اعلام کرده‌اند که بمب‌های اتمی نه از نظر نظامی، ضروری و نه از نظر اخلاقی، قابل دفاع بوده است. هیچ نتیجه دیگری نمی‌توان گرفت جز این‌که بمباران ژاپن غیرضروری بوده است و حمله شوروی می‌توانست جنگ را پایان دهد. حمله آمریکا قرار نبود تا قبل از ۱ نوامبر صورت گیرد. وقتی قرار نیست تا سه ماه دیگر، حمله آغاز شود، چرا از بمب اتمی استفاده می‌شود؟ دلیلش این است که آمریکا "تمایل داشت" که از این بمب‌ها استفاده کند.»(سایت مشرق نیوز)

,
,

درست در همین سال بود که نمایندگان ۵۰ کشور در سانفرانسیسکو کالیفرنیا جمع شدند تا چهارچوب های سازمان ملل را طرح ریزی کنند.« سناى آمریکا با سرعت منشور سازمان ملل را با رأى ۸۹ به ۲ به تصویب رساند. این عمل پایان روحیه انزواگرى را بعنوان عامل موثر خط مشى خارجى آمریکا تایید کرد و به دنیا نشان داد که ایالات متحده قصد ایفاى نقش مهمى در اموربین المللى دارد.»(کتاب مروری بر تاریخ آمریکا)

,


حال دیگر تمام اتفاقات دنیا به آمریکا مربوط می شد. اگر در کودتا های قبلی در کشور های مختلف مثل کودتای ۱۲۹۹ شمسی ایران رد پای انگلیس دیده می شد اما دیگر نیازی به دخالت انگلیس نبود. چرا که شاگرد جای استاد را گرفته بود. به همین دلیل در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران و سایر کودتا ها در جهان بیش تر از نقش انگلیس، نقش آمریکا دیده می شد. سازمان ملل اهرم مناسبی را برای آمریکا برای دخالت در کشور های دیگر فراهم می کرد. حال آمریکا برای جنگ با هر کشوری کافی بود از شورایی که خود تاسیس کرده مجوز بگیرد و بعد وارد جنگ با آن کشور شود.

,
,


سایر کشور ها نیز یاد گرفته بودند که کافی است تا دم کدخدا را ببینند آن وقت می توانند به هر کشوری که خواستند لشگر کشی کنند. که نمونه این امر را در تجاوز نظامی عربستان به یمن می بینیم . جایی که دبیر کل سازمان ملل اسم عربستان را از لیست تروریستها خارج می کند و آن را به عنوان یکی از دردناک ترین و دشوار ترین تصمیم ها بیان می کند. حال رضایت آمریکا معیاری برای حقوق بشر می شود.

,
,


آری در جهان امروز متاسفانه اگر کشوری در تیم آمریکا باشد در آن کشور حقوق بشر رعایت می شود و در غیر این صورت آن کشور به نقض حقوق بشر متهم شده و در لیست تحریم ها قرار خواهد گرفت.

,
,

محمد علی نظیری

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه