اخبار داغ

وقتی مدعی حقوق بشر در کنوانسیون‌های حقوق بشر عضو نیست!

توحش مدرن از نوع حقوق بشر آمریکایی/ نقض نظام‌مند حقوق بشر توسط آمریکا

توحش مدرن از نوع حقوق بشر آمریکایی/ نقض نظام‌مند حقوق بشر توسط آمریکا
در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه، مساله نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا، روندی نظام‌مند توصیف شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، بر اساس گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل، آمریکا در میان پنج کشور ناقض حقوق بشر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرده است که کشورهای چین، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا دارای بیشترین آمار اعدام هستند.

چین و عربستان کشورهایی هستند که به نقض آشکار حقوق بشر مشهورند اما ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر است و علی‌رغم این ادعا، حتی آمار رسمی اعدام در این کشور بالاست.

عدم عضویت آمریکا در کنوانسیون‌های حقوق بشر

آمریکا، کشوری که مدعی پیشبرد اهداف سازمان ملل متحد و رعایت حقوق انسانی است، هنوز به مهم‌ترین کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق بشر نپیوسته و به بهانه‌های متعدد از الحاق به معاهدات حقوق بشری خودداری کرده است.

آمریکا تاکنون به عضویت کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پروتکل اختیاری کنوانسیون منع شکنجه، کنوانسیون بین‌المللی حمایت از افراد در برابر ناپدید شدن اجباری، کنوانسیون رم در خصوص اساسنامه دیوان کیفر بین‌المللی، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق بشر بین‌المللی درنیامده است.

همچنین براساس اعلام کمیسیون حقوق بشر، آمریکا در هیچ‌کدام از اسناد حقوق بشری منطقه‌ای عضو نشده است. در مواردی هم که در کنوانسیونی وارد شده، قراردادهای حقوق بشری این کشور در کنگره تصویب نمی‌شود.

شیوه سازماندهی دولت آمریکا به نحوی است که تعهدات بین‌المللی این کشور تنها توسط دولت فدرال اجرا می‌شود، و دولت ایالات متحده مقاومتی سیستماتیک در برابر پذیرش تعهدات بین‌المللی در رعایت حقوق بشر دارد.

در این کشور هیچ نهاد مستقلی وجود ندارد که بر رعایت حقوق بشر در هر سه سطح فدرال، ایالتی و محلی نظارت کند و آمریکا همواره از نظارت بین‌المللی در این خصوص امتناع می‌کند.

آمریکا در کنوانسیون‌هایی مانند منع شکنجه، میثاق حقوقی، مدنی، سیاسی و بین‌المللی عضو نشده و اساسا آنها را قبول ندارد، در حالی که این کشور بیشترین ادعای رعایت حقوق بشر در جهان را دارد، اما در سطح جهان کمترین عضویت در نهادهای حقوق بشری را داراست.

ملت‌های جهان متوجه لفاظی‌های آمریکا در مسئله حقوق بشر شده‌اند

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با اشاره به آغاز هفته حقوق بشر آمریکایی در کشور، گفت: به طور حتم ایالات متحده خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر محسوب می‌شود، زیرا سالیان اخیر این کشور اقدام به کشتار مردم در مناطق مختلف از جمله افغانستان، عراق و بسیاری دیگری از کشورها کرده است.

وی افزود: در شرایط کنونی، حقوق بشر در عراق و سوریه از سوی گروه تروریستی داعش نقض می‌شود که این گروه تنها از سوی آمریکا به عنوان مدعی بزرگ مبارزه با تروریسم حمایت می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حقوق بشر تنها بهانه‌ای برای تشدید فشار آمریکا بر ایران است و شاهد هستیم که بعد از توافق هسته‌ای نیز آمریکا بهانه‌های دیگری را آغاز کرده است.

نانواکناری با بیان اینکه ملت‌های جهان در شرایط کنونی متوجه لفاظی‌های آمریکا در مسئله حقوق بشر شده‌اند، خاطرنشان کرد: نام‌گذاری یک هفته با عنوان حقوق بشر آمریکایی می‌تواند بیش از پیش مردم جهان را نسبت به سیاست‌های دو گانه آمریکا آگاه کند.

وی ادامه داد: بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیرماه سال 60، بمباران شیمیایی سردشت توسط هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق در هشتم تیرماه سال 66، به شهادت رساندن آیت‌الله صدوقی نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه یزد در 11 تیرماه 61، شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی وینسنس در 12 تیرماه 67 بخشی از اقدامات آمریکا علیه ملت ایران است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در پایان با بیان اینکه شکنجه زندانیان در زندان‌های آمریکایی به یک رسوایی برای حقوق بشر آمریکایی تبدیل شده است، اظهار کرد: آمریکا که خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در جهان است، باید جوابگوی جنایاتی باشد که علیه مردم بی گناه مرتکب می‌شود.

ناقض نظام‌مند حقوق بشر

در گزارش Manfred Nowak گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه، مساله نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا، روندی نظام‌مند توصیف شده است. نواک در گزارش خود، از نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا از جمله شکنجه زندانیان، خشونت پلیس، تبعیض نژادی و تضییع حقوق اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان، ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس آمار زندانیان ثبت شده، در آمریکا 2 میلیون و 200 هزار نفر در زندان به سر می‌برند و 750 هزار نفر زندانبان برای نگهبانی از آنان در این کشور وجود دارد.

در آمریکا به دلیل وجود زندان‌های مخفی و ثبت نشده، این شک وجود دارد که آمار دولتی بسیار کمتر از تعداد واقعی اعدام‌ها باشد.

البته گزارش حقوق بشر سازمان ملل، صرفا به تعداد اعدام‌ها توسط دستگاه‌های قضایی کشورها می‌نگرد و آمار کشتار مردم بی دفاع در جنگ‌ها را در بر نمی‌گیرد؛ وگرنه آمار 1 میلیون و 800 هزار کشته و 6 میلیون آواره در جنگ عراق به تنهایی برای بیان گوشه‌ای از پرونده حقوق بشر آمریکا کافی است.
,
,
,
,
,
, عدم عضویت آمریکا در کنوانسیون‌های حقوق بشر, عدم عضویت آمریکا در کنوانسیون‌های حقوق بشر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ملت‌های جهان متوجه لفاظی‌های آمریکا در مسئله حقوق بشر شده‌اند, ملت‌های جهان متوجه لفاظی‌های آمریکا در مسئله حقوق بشر شده‌اند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ناقض نظام‌مند حقوق بشر, ناقض نظام‌مند حقوق بشر,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/رض
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه