اخبار داغ

گاهشمار حملات تروریستی مرگبار در ترکیه

گاهشمار حملات تروریستی مرگبار در ترکیه
ترکیه که درگیر تنش‌های داخلی و منطقه‌ای است، در سال‌های اخیر هدف حملات تروریستی از سوی گروه‌های مختلف قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ترکیه که درگیر تنش‌های داخلی و منطقه‌ای است، در سال‌های اخیر هدف حملات تروریستی از سوی گروه‌های مختلف قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش ایسنا، شبکه خبری یورو نیوز در پی وقوع حمله مسلحانه و بمب‌گذاری اخیر در فرودگاه آتاتورک استانبول به مرور برخی از حملات تروریستی در ترکیه طی سال‌های گذشته پرداخته است.

,

۷ ژوئن ۲۰۱۶ - در جریان انفجار در نزدیکی یک ایستگاه مترو در حوالی یکی از مکان‌های تاریخی و توریستی در شهر استانبول، ۱۱ نفر کشته و ۳۶ تن مجروح شدند. عامل این انفجار، بمب کنترل از راه دور بوده که در یک خودرو کار گذاشته شده بود و احتمال می‌رفت که خودروی ماموران پلیس هدف بمب‌گذاران بوده باشد.

,

۱۳ مارس ۲۰۱۶ - انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز شهر آنکارا که به گفته مقام‌های رسمی ۳۷ کشته برجا گذاشت و ۵۷ نفر نیز مجروح شدند.

,

۱۸ فوریه ۲۰۱۶ - اصابت یک راکت به یک کاروان نظامی در نزدیکی شهر دیاربکر مرگ شش نیروی نظامی را در پی داشت و یک نظامی نیز به شدت مجروح شد.

,

۱۷ فوریه ۲۰۱۶ - یک خودرو مجهز به مواد منفجره در نزدیکی یک اتوبوس حامل نظامیان در شهر آنکارا منفجر شد. در پی این انفجار ۲۸ نفر کشته شدند که ۲۷ تن از آنها نظامیان ارتش بودند.

,

۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ - انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یکی از تقاطع‌های شلوغ شهر آنکارا و در پانصد متری پارلمان و دیگر ساختمان‌های دولتی این کشور، ۲۸ کشته (شامل ۲۷ سرباز و یک غیرنظامی) و ۶۱ مجروح بر جای گذاشت. انفجار بمب در مسیر کاروان نظامیان روی داد.

,

۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ - دو بمب‌گذار انتحاری جلیقه‌های خود را میان گروهی از طرفداران کردها که در حال راهپیمایی در آنکارا بودند، منفجر کردند. در این حادثه که مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بود، ۱۰۳ نفر کشته و ۲۴۸ نفر زخمی شدند.

,

۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ - بر اثر انفجار یک بمب در محل تجمع جوانان عضو سازمان‌های چپ‌گرا در شهر سوروچ، ۳۳ نفر کشته و ۱۰۴ نفر مجروح شدند. این سازمان‌ها برای سفر جوانان به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه و شرکت در بازسازی این شهر برنامه‌ریزی کرده بودند. در آن زمان کوبانی به تازگی از دست داعش آزاد شده بود و داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

,

۶ ژانویه ۲۰۱۵ - یک بمب‌گذار انتحاری در نزدیکی منطقه گردشگری مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه استانبول کمربند انفجاری خود را فعال کرد. بر اثر این حادثه به جز بمب‌گذار، یک مأمور پلیس کشته و مأمور دیگری مجروح شد. بمب‌گذار زنی اهل داغستان و تبعه چچن و روسیه به نام دیانا رمضانووا بود. او در هنگام حمله باردار بود.

,

۱۱ مه ۲۰۱۳ - دو خودرو بمب‌گذاری شده در شهر ریحانلی در پنج کیلومتری مرز سوریه منفجر شدند. انفجار این دو خودرو ۵۱ کشته و ۱۴۰ مجروح بر جای گذاشت. هیچ کس مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفت.

,

۱۱ فوریه ۲۰۱۳ - یک خودرو ون در گذرگاه مرزی باب الهوا در خاک ترکیه منفجر شد. این انفجار ۱۳ کشته و ۲۸ مجروح بر جای گذاشت.

,

۲۰ اوت ۲۰۱۲ - با انفجار بمب در شهر غازیان تپه در جریان مراسم عید فطر ۱۰ نفر کشته و بیش از ۶۴ نفر مجروح شدند. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

,

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ - یک خودرو بمب‌گذاری شده در خیابانی در آنکارا و در نزدیکی ساختمان‌های دولتی منفجر شد. چهار نفر در این انفجار کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه «شاهین‌های آزاد کردستان» که با پ.ک.ک. در ارتباط است، اعلام کرد که عامل این حمله بوده است.

,

۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ - یک بمب‌گذار انتحاری در میدان تقسیم استانبول ۳۲ تن، از جمله ۱۵ مأمور پلیس را به کام مرگ کشاند.

,

۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸ - دست‌کم ۱۷ نفر بر اثر دو انفجار در منطقه تجاری گوگورن استانبول کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند. این حادثه نیز در شمار حوادث تروریستی قلمداد شده است.

,

۹ ژوئیه ۲۰۰۸ - سه مأمور پلیس و سه مرد مسلح در حمله به ورودی کنسولگری آمریکا در استانبول کشته شدند. سفیر آمریکا در ترکیه ضمن محکوم کردن این حادثه، آن را یک «اقدام تروریستی آشکار» علیه کشورش خواند.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه