اخبار داغ

نمی توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد

نمی توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد ۵ درصدی قیمت مسکن در چند ماه گذشته پایین تر از نرخ تورم بوده است گفت: اعتقادی نداریم که می توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد و بتوانیم تک تک قراردادها را مشاهده کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به بررسی بازار رهن و اجاره پس از کاهش سود نرخ بانکی پرداخت در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا کاهش سود بانکی باعث تغییرات در قیمت مسکن و اجاره می شود گفت: کسانی که پول های خود را در بانک برای پس انداز گذاشته بودند اکنون با کاهش نرخ سود بانکی به فکر سرمایه گذاری در حوزه های دیگر شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به این که از آثار کاهش نرخ سود بانکی می توان به افزایش معاملات مسکن اشاره کرد و افزود: قیمت مسکن نسبت به چند ماه قبل از افزایش 5 درصدی برخوردار بوده است اما همین افزایش 5 درصدی قیمت مسکن پایین تر از نرخ تورم است.

,

مظاهریان با اشاره به این که قیمت مسکن نسبت به 3 سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است خاطر نشان کرد:بعد از سه ماه رشد در معاملات مسکن می توانیم با اطمینان بگوییم که در مرز خروج از رکود و آماده ورود به رونق در بخش مسکن هستیم .

,

*نرخ احتساب یک میلیون تومان معادل 30 هزار تومان در بازار اجاره بها نیز باید تعدیل شود

, *نرخ احتساب یک میلیون تومان معادل 30 هزار تومان در بازار اجاره بها نیز باید تعدیل شود,

مظاهریان در پاره دیگر از اظهارات خود درباره این که آیا احتساب 1 میلیون معادل 30 هزار تومان در حوزه اجاره بها را قابل دفاع می داند یا خیر نیز عنوان داشت: با توجه به این که نرخ سود بانکی و تسهیلات کاهش پیدا کرده نرخ احتساب یک میلیون تومان معادل 30 هزار تومان در بازار اجاره بها نیز باید تعدیل شود و این ظرفیت وجود دارد که این میزان به 1 میلیون معادل 20 هزار تومان کاهش پیدا کند.

,

وی در ادامه به سیاست های وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی ما در وزارت مسکن گسترش بازار رهن است و مبنا این است که کسی که می خواهد خانه دار شود و شغلی دارد باید بتوانیم به او جواب دهیم که چگونه می تواند صاحبخانه شود.

,

مظاهریان ادامه داد: در 3 سال گذشته حداکثر میزانی که بانک ها برای خرید خانه وام می دادند 30 میلیون تومان بود که این رقم هم اکنون به 160 میلیون تومان در تهران، 120 میلیون برای مراکز استان ها و 80 میلیون نیز برای سایر شهرها افزایش پیدا کرده است.

,

وی اضافه کرد: برای طرف عرضه نیز بانک برای ساخت و ساز هر واحد مسکونی حدود 130 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کند.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان ساخت: سیاست وزارت خانه در بازار گسترش رهن این بود که اولاً ابزارهای مالی گسترش پیدا کنند و دوم این که میزان وام بتواند حداقل 50 درصد قیمت خرید مسکن را بپوشاند.

,

وی با بیان این که هم اکنون مطابق با آمار بانک مسکن ظرف 1 هفته گذشته مردم در صندوق پس انداز یکم 40 درصد بیشتر سپرده گذاری کرده اند یادآور شد: در فروردین ماه سال جاری 18 و نیم درصد و در اردیبهشت ماه 8.2 دهم درصد و در خرداد ماه 4 و نیم درصد شاهد افزایش مبادلات در بازار مسکن بودیم و طبق آمار خرید و فروش در 3 ماه متوالی افزایش پیدا کرده است.

,

*با کاهش نرخ سود مسکن به تدریج و بدون این که شوک ناگهانی به بازار وارد شود رونق پیدا خواهد کرد

, *با کاهش نرخ سود مسکن به تدریج و بدون این که شوک ناگهانی به بازار وارد شود رونق پیدا خواهد کرد ,

مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در بخش دیگری از این برنامه خاطر نشان کرد: همه نشانه ها و شاخص ها نشان می دهد که با کاهش نرخ سود و کاهش نرخ تورم این بازارها به حرکت واداشته خواهد شد و بخش مسکن نیز خیلی به تدریج و بدون این که شوک ناگهانی به بازار وارد شود رونق پیدا خواهد کرد و در سال 95 شاهد رشد خروج از رکود بازار مسکن خواهیم بود.

,

*اعتقادی نداریم که می توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد

, *اعتقادی نداریم که می توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد ,

مظاهریان همچنین در خصوص احتساب یک میلیون معادل 30 هزار تومان در موضوع اجاره بها نیز گفت: اعتقادی نداریم که می توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد و بتوانیم تک تک قراردادها را مشاهده کنیم و کاهش احتساب نرخ اجاره بها بر اساس یک میلیون معادل 30 هزار تومان زمانی می تواند اتفاق بیفتد که مستاجرین این نرخ را به رسمیت نشناسند.

,
 
,
منبع: فارس
, فارس]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه