اخبار داغ

سرطان بیکاری؛

بیماری لاعلاجی که همچنان در شازند ریشه می دواند

بیماری لاعلاجی که همچنان در شازند ریشه می دواند
متاسفانه علی رغم وجود پتانسیل های فراوان در تمام زمینه ها از جمله صنعتی، گردشگری، اقتصادی و... شهرستان شازند از نظر بیکاری مدتهاست رتبه اول را در استان مرکزی داراست که این موضوع در باور کسانی که اسم شازند را با وجود پتانسیلهایش شنیده اند نمی گنجد که چنین شهرستانی بخواهد در بیکاری رتبه دار باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری شازند ما، شاید سخن گفتن از معضل بیکاری در منطقه غنی و پر استعداد و ظرفیت شازند دیگر برای مردم منطقه امری عادی و روزمره شده باشد که تقریباً می توان گفت این معضل جزئی از زندگی مردم شده و کمتر پدری و مادری هست که با غصه فرزند تحصیل کرده بیکار خود، شبها سر بر بالین نگذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شازند ما, شازند ما,

شهرستان شازند در استان مرکزی و در ۳۰ کیلومتری شهر اراک(مرکز استان) قرار دارد که بعد از اراک و ساوه بزرگترین شهرستان از نظر وسعت و همچنین وجود صنایع خرد و کلان است که از آن جمله می توان به وجود سه غول صنعت کشور پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی اشاره کرد.

,

اما متاسفانه علی رغم وجود پتانسیل های فراوان در تمام زمینه ها از جمله صنعتی، گردشگری، اقتصادی و... این شهرستان از نظر بیکاری مدتهاست رتبه اول را در استان مرکزی داراست که این موضوع در باور کسانی که اسم شازند را با وجود پتانسیلهایش شنیده اند نمی گنجد که چنین شهرستانی بخواهد رتبه دار در بیکاری باشد.

,

در شهرستان شازند وقتی حرف از بیکاری می شود ناخودآگاه همه توجهات به سمت صنایع غول پیکری که در چند قدمی شازند هستند معطوف می شود که در بکارگیری نیروهای بومی شهرستان در حق این منطقه اجحاف کرده اند و گاه گاهی اورهال(تعمیرات اساسی) چند روزه دارند که آن هم برای جوانان منطقه یک مُسَکّن موقت است هرجند در بکارگیری نیرو در اورهال ها هم در حق بسیاری از جوانان شازندی ظلم شده و از نیروهای غیر بومی استفاده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

از طرف دیگر برخی جوانان هم که چشم از اشتغال در صنایع فروبسته اند به دنبال کارآفرینی و ایجاد بنگاه های زود بازده می روند ولی به گفته خود جوانان بعضاً آنجا هم گرفتار پیچ و خم بانکها و کاغذ بازی و بروکراسی اداری شده که نهایتاً از انجام کار منصرف می شوند.

,

حسنی از کارکنان سابق کارخانه قند به خبرنگار ما می گوید: نزدیک به ۱۵ سال سابقه کار در کارخانه قند داشتم و از طریق آن امرار معاش می کردم ولی به یکباره کارخانه با مشکل مواجه شد و ما هم اخراج شدیم و الان با کار کردن در آژانس به گذران زندگی می پردازم.

,

یکی از کارگران میدانی هم گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته وضعیت کار در مملکت بسیار به هم ریخته و به ویژه در شهرستان شازند خانواده های بسیاری را سراغ دارم که حداقل یک یا دو جوان بیکار تحصیل کرده در خانه دارند.

,

وی ادامه داد: من هم متاهل هستم و پیش از این در صنایع زیرنظر پیمانکار کار می کردم اما متاسفانه با اتمام کار من هم بیکار شدم و حالا در خرج زن و فرزند و هزاران خرج دیگر مانده ام و از روی اجبار دور میدان آمده ام بلکه فرجی شود.

,

دیگر جوان شازندی پارتی را حلّال معضل بیکاری عنوان کرد و گفت: در این برهه زمانی به گونه ای شده که اگر پارتی نداشته باشی کلاهت پس معرکه است؛ پس داشتن پارتی از اوجب واجبات برای بیکار نماندن است ولی آیا همه مردم برگ برنده ای همچون پارتی را دارند؟!مسلماً جواب منفی است.

,

وی افزود: از طرف دیگر به نظر من، بیکاری مادر بسیاری از فسادهاست که از آن جمله می توان به افسردگی، طلاق، مشاجرات خانوادگی، مواد مخدر و... اشاره کرد.

,

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس نیز به خبرنگار ما گفت: همچنان منتظر یک اقدام موثر و مفید از سوی صنایع شهرستان در جهت رفع معضل بیکاری هستیم چرا که نه در بحث خرید از شهرستان که باعث گردش مالی شود و نه در بحث اشتغال( به جز فراخوانی که اخیراً پتروشیمی برای جذب نیرو  داشته است) هیچ اقدام قابل توجهی از طرف صنایع مشاهده نشده و همه در حد مذاکره یوده است.

,

وی افزود: همه مسئولان شهرستانی و استانی در کنار هم به دنبال این هستیم که صنایع موجود در شهرستان را مجاب به جذب نیروی بومی کنیم چرا که واقعاً این حق شازند نیست که با استقرار صنایع و مزیتهای و پتانسیل های موجود درصد بیکاری به این اندازه بالا باشد.

,

به هر حال در حوزه اشتغال و رفع بیکاری در شهرستان شازند تاکنون اقدام چشم گیر و قابل توجهی انجام نشده چراکه چند سالی هست که شازند از نظر بیکاری رتبه اول استان را داراست پس در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقدام و عمل معرفی شده باید مسئولان پابه عرصه عمل گذاشته و تدبیری برای امیدهای آینده این منطقه بیندیشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه