اخبار داغ

استقبال از هیئت دولت در میان دوود و خاکستر

آتش بر پیکر جنگل‌های بلوط دنا/وقتی طلای سبز زاگرس به یغما می رود+تصاویر

آتش بر پیکر جنگل‌های بلوط دنا/وقتی طلای سبز زاگرس به یغما می رود+تصاویر
آتش گرفتن درختان کهنسال دنا در چند سال اخیر باعث شده که مرگی خاموش طبیعت بکر استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد را فرا بگیرد و باعث صدمات جبران ناپذیر به این منطقه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازبویرخبر،دامنه‌ها و ارتفاعات کوههای زاگرس، مأمن درختان کهنسال بلوطی است که جنگل‌های آن نمایی بس زیبا به طبیعت استان‌های زاگرس‌نشین داده و در این میان، استان کهگیلویه وبویراحمد نیز درختان بلوط را به‌عنوان بیشترین نوع درختان جنگلی خود می‌شناسد که با بیش از 822 هزار هکتار جنگل، یکی از استان‌های ممتاز ایران در این زمینه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر, بویرخبر, 822 ,

جنگل های دنا

, جنگل های دنا,

در عین حال بویراحمد به عنوان سردسیری ترین منطقه استان یکی از شهرستان‌های جنگلی کهگیلویه وبویراحمد محسوب شده که بیشترین حجم جنگل را نیزبه خود اختصاص داده و همین موضوع سبب پدید آمدن جاذبه‌های گردشگری و تفرجگاه‌های بسیاری در این منطقه شده است.

,

 

,

جنگل های بلوط زاگرس محدوده وسیعی در چند استان غربی تا جنوب کشور را شامل می شود که به عنوان منطقه زیست محیطی به شمار می رود.

,

 

,

در واقع استان های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و استان های همجوار شامل منطقه زاگرس جنوبی هستند.

,

 

,

مرگ خاموش درختان بلوط در سایه بی توجهی

, مرگ خاموش درختان بلوط در سایه بی توجهی, مرگ خاموش درختان بلوط در سایه بی توجهی,

 

,

سالیان سال است که این جنگل ها در این منطقه دارای حیات هستند اما در طول سال های اخیر، درختان بلوط این منطقه با یک بیماری مواجه شدند که بخش اعظمی از آن در حال از بین رفتن است.

,

 

,

جنگل های دنا

, جنگل های دنا,

متاسفانه یکی از این آفت ها مانند  آفت زغالی، قطع بی رویه درختان طلایی دنا به دلایل مختلف ساخت و ساز، احداث جاده ارتباطی، تعریض زمین های کشاورزی خانه سازی مهمتر از همه ایجاد سنگ شکن های کوهی در دل جنگل این منطقه بوده که همچون خوره  به جان درختان بلوط افتاده و این درختان کهنسال را رو به فنا برده است.

,

 

,

به چه می اندیشیم

, به چه می اندیشیم, به چه می اندیشیم,

نابودی سالانه تعداد زیادی از درختان بلوط به دلایل ذکر شده نمی تواند خبری خوبی برای استانی باشد که لقب استان چهار فصل را برای خود یدک می کشد و حیات آن وابسته به همین درختان کهنسال است.

,

 

,

توسعه ای که رویی خوش به طبیعت نشان نمی دهد

, توسعه ای که رویی خوش به طبیعت نشان نمی دهد, توسعه ای که رویی خوش به طبیعت نشان نمی دهد,

امروز توسعه مدرن شهر سازی آن هم در شهر جوان یاسوج باعث آسیبی شدید به بدنه طبیعت این شهر شده به گونه ای که در بیشتر مناطق کوه پایه ای این شهر، برخی سود جویان با قطع بی رویه درختان بلوط و احداث شبانه خانه در این مناطق اقدام به قطع این درختان کهنسال کرده اند.

,

 

,

جنگل های دنا

, جنگل های دنا,

موضوعی که در برخی از مواقع از زمین خواری و حتی کوه خواری گذشته و به جزء دست ساخته ای بی جان از بشر چیز دیگری را در شهری که به نام پایتخت طبیعت مزین شده را برای طبیعت دوستان نمایان نکرده است.

,

 

,

نابودی طلای سبز دنا به چه قیمتی؟!

, نابودی طلای سبز دنا به چه قیمتی؟!, نابودی طلای سبز دنا به چه قیمتی؟!,

از دیگر شواهد نابودی طلای سبز زاگرس، می توان به تخریب خود پارچه درختان کهنسال و بلوط دنا در پارک بزرگ جنگلی یاسوج اشاره کرد که به دلیل فقدان نداشتن  و معرفی نکردن فرهنگ صحیح استفاده از طبیعت، این درختان کهنسال به کلی به دست طبیعت گردان و مسافران برای آتش روشن کردن در حال نابودی بوده  و هر روز شاهد غم از دست رفتن این درختان در بام یاسوج هستیم.

,

 

,

جنگل های دنا

, جنگل های دنا,

از طرفی دیگر کوه خواری و تعرض به طبیعت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا این روزها به اندازه ای رواج پیدا کرده که می توان صدای خردشدن سنگ ها برای تولید شن و ماسه کوهی را در منطقه دلی بجک ، دره چنار، معصوم آباد کریک و سایر مناطق شنید.

, .,

 

,

کوه خواری که حتی با مجوز دولت صادر شده و باعث شده که بیشتر درختان کهنسال دنا رو به زوال ببرند و باعث شود که آتش به جان این سبز پوشان طبیعت بیفتد و حامل پیامی ناخوشایند برای استان چهار فصل طبیعت باشد.

,

 

,

خراوری از خاکستر که بر سر طبیعت دنا ریخته شد

, خراوری از خاکستر که بر سر طبیعت دنا ریخته شد, خراوری از خاکستر که بر سر طبیعت دنا ریخته شد,

و از طرف دیگر خروار خاکستری که از این ماشین های کوهی بر پیکر این درختان تنیده شده باعث از بین رفتن اکوسیستم طبیعی منطقه بکر دنا شده و باعث شده که بیشتر باغات پر ثمر و طلائی زاگرس مرگ نزدک خود را به نظاره بنشینند.

,

 

,

منطقه دلی بجک که از مناطق بکر شهرستان بویراحمد و در 35 کیلومتری این شهرستان واقع شده به دلیل برداشت بی رویه کارخانه های تولید شن و ماسه کوهی به منطقه ای کچل و فاقد پوشش گیاهی و جنگل شده است.

, .,

 

,

وقتی دیگر درختی نیست؟

, وقتی دیگر درختی نیست؟, وقتی دیگر درختی نیست؟,

مقایسه منطقه دلی بجک با قبل از احداث کارخانه ها دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می آورد و نبود مدیریت در کهگیلویه و بویراحمد را برای رهگذران و گردشگرانی که از جاده سپیدار می گذرند نمایان می کند.

, .,

 

,

جنگل های دنا

, جنگل های دنا,

کارخانه های تولید شن و ماسه کوهی در دلی بجک ، معصوم آباد کریک در 27 کیلومتری یاسوج و دره چنار در 30 کیلومتری این شهر حال خوشی برای تپه های سرسبز و پوشیده از جنگلی که زبانزد عام و خاص بوده اند نگذاشته است.

, .,

 

,

نبود بالگرد و آتشی که گُر گرفت

, نبود بالگرد و آتشی که گُر گرفت, نبود بالگرد و آتشی که گُر گرفت,

از طرف دیگر فقدان بالگرد اطفای حریق باعث شده آتشی که به جان جنگلهای استان کهگیلویه وبویراحمد چه به صوت غیرعمد و چه عمدی افتاده تا ساعتها ادامه یافته و یکی یکی درختان ارزشمند این منطقه بکر را نابود کند.

, .,

 

,

, ,

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از 52درصد جنگل های بلوط کشوربا داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای پی در پی جنگلهای آن با مشکلات و آفات زیادی رو به رو شده است.

, .,

 

,

این حریقها به واسطه اینکه در ارتفاعات به وقوع می پیوندند طبیعتا بدون داشتن بالگرد خاموش نخواهند شد و از این بابت دستگاه های ذی ربط دچار مشکل اساسی برای اطفای این آتش سوزیها خواهند بود.

, .,

 

,

خسارتی که جبرانش، جبران ناپذیر است

, خسارتی که جبرانش، جبران ناپذیر است, خسارتی که جبرانش، جبران ناپذیر است,

جنگلهای کهگیلویه وبویراحمد ازجمله عرصه های جنگلی ارزشمند کشور محسوب شده که در صورت حریق، استان را در این بخش دچار خسارتهای جدی و غیر قابل جبرانی خواهد کرد.

, .,

 

,

طی سالهای اخیر با شدت یافتن بحث ریزگردها و گرد و غبار در استانهای غربی و جنوبی کشور، اهمیت عرصه های جنگلی به عنوان سد محکمی برابر ریزگردها بیشتر مشخص شد، از این رو باید با حفاظت از این عرصه ها برای جلوگیری از تخریب جنگلهای استان اقدامات لازم را انجام داد.

,

 

,

جنگل های دنا

, جنگل های دنا,

جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد طی چند روز اخیر گرفتار آتش‌سوزی شده و در چندین نقطه از استان از جمله در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و همچنین شهرستان باشت آتش‌سوزی خسارت‌های زیادی به جنگل‌ها وارد کرده است.

,

 

,

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد طی چند روز اخیر در 7 نقطه استان جنگل‌ها طعمه حریق و آتش‌سوزی شده است.

,

 

,

عزت‌الله بهشتی‌فر گفت: برخی از این آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده بوده و برخی دیگر نیز در محدوده منابع طبیعی استان رخ داده که دلایل انسانی مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی به شمار می‌رود.

,

 

,

 

,

این مسؤول ابراز کرد: آتش‌سوزی ظرف چند روز اخیر در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی، تیراحمد پیراشکفت، دره‌عنا، دشت‌روم، مله‌باریک، دلی اولاد علی مؤمن رخ داده است.

,

 

,  ,

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد سهل انگاری مسافرین و محلی ها را یکی دیگر از دلایل آتش سوزی در جنگل های استان دانست و افزود:سهل‌انگاری چند جوان ماهیگیر در چند روز گذشته منجر به آتش‌سوزی ۱۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی دارشاهی شهرستان بویراحمد شده است.

,

 

,

محمد‌رحیم برزمند با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در استان افزود: متأسفانه بیشترین علت این آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی است که پس از ترک محل آتش را خاموش نمی‌کنند.

,

 

,

وی به آتش سوزی های اخیر در جنگل های استان اشاره داشت و ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ فقره آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان به وقوع پیوست که ۶۴۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع دچار خسارت شدند.

,

 

,

برزمند بیان کرد: در این آتش‌سوزی‌ها انواع و اقسام گونه‌های گیاهی و مرتعی و درختان از جمله درخت بلوط دچار آتش‌سوزی شد.

,

 

,

مبارزه با آتش با دستان خالی

, مبارزه با آتش با دستان خالی, مبارزه با آتش با دستان خالی,

فعالیت جنگلبان تفاوت چندانی با «جهاد» ندارد. «جنگل و مرتع» به‌عنوان «طلای سبز» جزو رسالت‌های انسانی و دینی محسوب می‌شود این مهم چنان اهمیتی دارد که 20 آیه در قران به جنگل و مرتع اشاره دارد.

,

 

,

حافظان معدن «طلای سبز» کهگیلویه و بویراحمد این روزها حال روز خوشی ندارند حتی اگر بگویند حالمان خوش است نباید باور کنیم. جنگلبانان دامنه‌های دنا از سلسله کوه‌های زاگرس که به حداقل‌ها راضی بوده 4 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

,

 

,

فقط زنده هستیم

, فقط زنده هستیم,

یکی از جنگل‌بابان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌ام و برای امرار و معاش از سوپرمارکت سر کوچه قرض گرفته‌ام و طولانی شدن پرداخت من را شرمنده کرده است.

,

 

,

وی عنوان کرد: شب و روز با دست و شکم خالی مشغول مهار آتش‌سوزی جنگل‌های این استان آن‌هم با شاخ و برگ درختان هستیم. باور کنید خوابیدن در کنار آتش را به رفتن به خانه با دست خالی که شرمنده‌ بچه‌ام نباشم، ترجیح می‌دهم.

,

 

,

این حافظ «طلای سبز» کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فعالیت شبانه‌روزی داریم ولی خبری از اضافه‌کاری و مأموریت نیست گفت: قرارداد جنگلبان استان از محل اعتبارات عمرانی منعقد شده که انتظار می‌رود مسئولان برای تبدیل این قراردادها به جاری اقدام کنند.

,

 

,

 4 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

,  4 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند,  4 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: 85 جنگلبان این استان چهار ماه و 76 نفر نیز 3 ماه حقوق دریافت نکرده‌‎اند که مجموعه مدیریت منابع طبیعی از این وضعیت نیز نگران هستند.

,

 

,

عزت‌الله بهشتی‌فر گفت: با توجه به اینکه حقوق این افراد از محل اعتبارات عمرانی تأمین می‌شود تاکنون اعتبارات لازم عمرانی به این اداره اختصاص داده نشده است که انتظار می‌رود در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

,

 

,

بنابر این گزارش، بیش از نیمی از مساحت کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از جنگل بوده که برای حفاظت از این «طلای سبز» کمتر از 100 جنگلبان وجود دارد که بسیار پایین‌تر ازنرم جهانی است. طبق استاندارد باید برای هر هفت هزار هکتار جنگل یک جنگلبان وجود داشته باشد و در حالی در کهگیلویه وبویراحمد برای هر 60 هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه