اخبار داغ

گفتگو با مخترع مریوانی؛

دستگاهی که همچنان پشت نوبت ثبت اختراع خاک می خورد!+تصاویر

دستگاهی که همچنان پشت نوبت ثبت اختراع خاک می خورد!+تصاویر
روستای سر نژمار در 17 کیلومتری شهر مریوان، مقصد ما به سمت و سوی پسر 23 ساله ای است که علاقه ی فراوانی به رشته ی فنی حرفه ای داشت اما با اصرار پدر به رشته ی انسانی می رود و با دیپلم ناقص زندگیش را ادامه می دهد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، روستای سر نژمار در 17 کیلومتری شهر مریوان، مقصد ما به سمت و سوی پسر 23 ساله ای است که علاقه ی فراوانی به رشته ی فنی حرفه ای داشت اما با اصرار پدر به رشته ی انسانی می رود و با دیپلم ناقص زندگیش را ادامه می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


سر زمین کشاورزی که بود به کارگران زیادی برای شخم زدن زمین های دیمی خود نیاز داشتند اما اکثر آنها در سر کارهای دیگری مشغول بودند و بلال یزدانی هم به تصادفی و ناگهان به فکر اختراع دستگاهی می افتد که کار شخم زدن سواری زمین را با وزنی بسیار کم و سوخت پایین انجام دهد.

,
,

 

,


شاید باور نکنید که در عصر امروز که اختراعات و اکتشافات به صورت مداوم در حال وقوع هستند، برای به سرانجام رسیدن برخی از آنها سالیان متمادی زمان صرف شده است. اگرچه برطرف کردن موانع پیش رو گاه به زمانی به اندازه طول عمر انسان نیازمند است، اما برای ذهن‌های کنجکاو هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد!

,
,

, ,


بلال یزدانی مخترع کردستانی است که می گوید حدود 4 سال با هزینه ی خودم و بدون اینکه کسی کوچکترین کمکی را برایم انجام دهد با هزینه 3 میلیون تومان این دستگاه را اختراع کردم زیرا بعد از گذراندن دوره هراهنمایی علاقه ی زیادی به رشته های فنی و سروکار داشتن با مکانیکی و جوشکاری داشتم اما پدرم اصرار زیادی داشت تا در رشته ی انسانی مشغول به تحصل شوم و به دلیل اینکه این علاقه را در این رشته نداشتم متاسفانه نتوانستم ادامه دهم و در همان سال آخر دبیرستان درسم نیمه تمام ماند.

,
,

 

,


وی درباره اختراعش می گوید؛ همیشه من و پدرم بر روی زمین های دیمی که داشتیم مشغول به کار بودیم و برای شخم زدن آن نیاز به کارگر زیادی داشتیم اما متاسفانه هم هزینه ی آنها و هم تعداد نیروی انسانی زیادی برای این کار لازم بود و آنچنان که باید برای ما سودی نداشت لذا اختراع این دستگاه به ذهنم رسید و خوشبختانه هر چند سازمان علمی و پژوهشی ثبت اختراعات اجازه ثبت آن را ندادند اما برای ما بسیار به صرفه بود.

,
,

 

,


این مخترع کردستانی اعتقاددارد؛ این دستگاه برای شخم‌زنی در تپه‌ها یا زمین‌های ناهموار که بسیاری از دستگاه‌ها از شخم‌زدن این زمین‌ها ناتوان هستند، کاربرد داردو  با شیوه جدید شخم‌زنی که به صورت سواری است در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی می‌کند و با این شیوه خود از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

,
,

, ,


یزدانی با گلایه از سازمان پژوهش ها برای ثبت نکردن اختراعش افزود: فرد مخترع باید به اثبات برساند که ایده وی قابلیت ساخت و پیاده سازی را داراست و وقتی این دستگاه شخم زن توانسته است با سوخت و هزینه کم کار چندین نفر را راحت کند چرا باید پشت نوبت اختراع خاک بخورد و پذیرفته نشود!!!

,
,

 

,


وی اظهار کرد: چون سوخت تراکتورها گازوئیل است و گوگرد زیادی را وارد هوا می‌کند، این موضوع باعث آلودگی هوا می‌شود. اما این سیستم شخم‌زنی با روش خود این گوگرد را از بین می‌برد و از آلودگی جلوگیری می‌کند و از دیگر قابلیت‌های این سیستم کاهش مصرف سوخت و نیز بهره‌برداری از زمین کشاورزی را زیاد می‌کند.

,
,

, ,


وی از مشکلاتی که در مسیر کارش وجود داشته است گفت؛ مشکلاتی که مد نظر من است مشکل جامعه است، در ایران مسائل علمی جایگاه خوبی ندارد و آنقدر که باید به ارزش آن پی برده شود،نشده است با توجه به این که بارها حضرت آقا در این باره تاکید می کنند باز هم نخبه های ما در ایران تنها هستند که این نکته خود باعث فرار مغزها می شود و بیشترین خاطراتی که ما داریم در زمینه اختراعات، تلخ است. و خودم بارها دل سرد شده ام اما همچنان بیشترین کار را انجام خواهم داد تا روزی دستگاهم به ثبت برسد.

,
,

 

,


وی درباره انتظاراتش از مسئولین گفت که ؛ ما جوانان ایرانی انتظار داریم مسئولین ما را از نظر معنوی حمایت کنندو خیلی وقت ها رفتار مسئولین بد است، مسئولین اگر حمایت نمی کنند دلسرد هم نکنند.

,
,

, ,

 

,

امروز این جوان موفق به ما یادآوری کرد که می توان با تلاش و کوشش می توان کشور را در زمنینه های مختلف خود کفا ساخت و همچنین نشان داد که با کمترین امکانات می توان بزرگترین وسایل را طراحی و ساخت …

,


 فراموش نکنید برخی از آن‌ها حاصل شانس و تصادف هستند. هرچند در پشت پرده بعضی دیگر، اتفاق دیگری رخ داده است. شاید مخترعین کشفیات قابل توجه در دنیا، در پی اختراع چیزهای دیگری بودند اما در نهایت به آن‌ها رسیده‌اند.

,
,


گفتگو از مهوش رحیمی

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه