اخبار داغ

"تقریبا هیچ"

گذری بر روزگار شاعران در پسابرجام/ از حاشیه نا امن برای شاعران جوان تا فیش حقوقی محمد علی بهمنی

گذری بر روزگار شاعران در پسابرجام/ از حاشیه نا امن برای شاعران جوان تا فیش حقوقی محمد علی بهمنی
شاعران در روزگار پسابرجام نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا شاعران هر جامعه ای همانند سایر قشرهای جامعه نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند، ایران نیز به واسطه فرهنگ و هنر همواره در جامعه جهانی مطرح بوده است و شاعران پر آوازه ایرانی همواره مورد توجه مردم جهان بوده اند و نام نامی شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و در سده های اخیر نیما،شهریار،مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، یدالله رؤیایی، نادر نادرپور در فرهنگ ایرانی درخشیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , موج رسا,  شاعران هر جامعه ای همانند سایر قشرهای جامعه نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند، ایران نیز به واسطه فرهنگ و هنر همواره در جامعه جهانی مطرح بوده است و شاعران پر آوازه ایرانی همواره مورد توجه مردم جهان بوده اند و نام نامی شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و در سده های اخیر نیما،شهریار،مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، یدالله رؤیایی، نادر نادرپور در فرهنگ ایرانی درخشیده است.,

در حال حاضر نیز شعرای نامی ایران نیز به طریقی راه گذشتگان را پیموده و آوازه شان در جهان پیچیده است و به قول بیابانکی مردم ایران را کشورهای جهان بیشتر با فرهنگ و ادبیات می شناسند که جای بسی خوشحالی دارد.

,

اما برای دانستن وضعیت کنونی شعر و بیشتر حال شاعران ایران زمین، مهراوه سوره فرصتی بود تا با چند تن از شاعران نامی این روزگار گفت و گویی داشته باشم.

,

شاعرانی که هر کدام با زبان خودشان حال و روز شعر را بیان کرده و دغدغه ها و مشکلات خود را مطرح کرده اند.

,

 

,

*فعالیت شاعران تنها در تهران دیده می شود

, *فعالیت شاعران تنها در تهران دیده می شود,

غلامرضا طریقی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا, اظهار داشت: جشنواره ها همواره تیغ دولبه هستند که می توانند منفی یا مثبت باشند.

, موج رسا,

وی با بیان اینکه جشنواره سوره چندین سال است که در کشور برگزار می شود و هر سال به کیفیت برگزاری جشنواره اضافه می شود، افزود: کمترین ویژگی  این جشنواره این است که هنرمندان شهرستان ها می توانند در این جشنواره ها دیده شوند.

,

داور جشنواره سوره ادامه داد: جشنواره سوره فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا مخاطبان بیشتری شعرهای شاعران جوان را گوش داده و شرایط بهتری برای ارائه کار شاعران جوان فراهم شود.

,

شاعر زنجانی با بیان اینکه متاسفانه شعر مثل همه هنرها تمرکز گرا است و تا زمانی که هنرمندان در تهران نباشند، به چشم نمی آیند، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب می شود که ناشران آثار آنها را چاپ نکنند.

,

طریقی گفت: ناشران تمایل بیشتری به انتشار آثار شاعران برجسته و نامی دارند و کمتر به سراغ شاعران جوان می آیند.

,

وی با بیان اینکه هر چه قدر شاعر خوبی باشی تا زمانی که در تهران فعالیت نکنی دیده نمی شوی، گفت: شاعران شهرستانی در انتشار اشعار خود با مشکلاتی مواجه هستند.

,

این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه اگر شعر اثری ویژه  و خوبی باشد با توجه به شرایط جامعه قطعا دیده می شود، افزود: فضای مجازی در این زمینه کمک کار شاعران جوان است.

,

وی وضعیت شعر در استان زنجان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:شاعران دهه 60 زنجان به نظرم فوق العاده هستند.

,

طریقی با بیان اینکه شعر شاعرانی همچون سعید توکلی، حسین طاهری، چراغی، رحمانی پر رنگ در عرصه شعر کشور است، گفت: باید این شاعران الگوی نسل جوان جامعه باشند.

,

وی با بیان اینکه امیدوارم شعر زنجان به آنچه که شایسته آن است، دیده شود، گفت: حمایت شاعران از یکدیگر به این موضوع کمک می کند.

,

این شاعر با اشاره به اینکه زنجان به عنوان شهر حسین منزوی باید در زمینه غزل چند گام جلوتر باشد، گفت: هنوز شعر زنجان جایگاه واقعی خود را نیافته است.

,

طریقی در خصوص فیش های حقوقی نیز اظهار داشت: فیش های نجومی مسئله دیروز و امروز نیست و ادامه دارد.

,

 

,

*شاعر امروز به هیچ عنوان در حاشیه امن حرکت نمی کند

, *شاعر امروز به هیچ عنوان در حاشیه امن حرکت نمی کند,

علیرضا بدیع نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا,  اظهار داشت: غزل از نظر کمی و کیفی نسبت به دهه 60 وضعیت مطلوبی داشته و آمار کیفی غزل افزایش یافته است.

, موج رسا,

وی با اشاره به اینکه جریان انحرافی که غزل قالب شعر امروزی نیست و سپید قالب است امروز کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: تجدید چاپ مجموعه های غزل این ادعا را اثبات می کند که روزگار شکوه غزل در سده هفتم و هشتم امروز نیز پا برجاست و این خورشید روز به روز درخشان تر می شود.

,

بیشتر به مذاق مخاطب خوش می آید پیشی گرفتن غزل از نظر کیفیت،درون مایه و بن مایه در مقایسه با سایر قالب ها است.

,

وی افزود: شاعر امروز به هیچ عنوان در حاشیه امن حرکت نمی کند و نگرانی و دلواپسی شاعران به ویژه شاعران جوان دارند.

,

شاعر، ترانه سرا و گوینده با اشاره به اینکه حتی بسیاری از موسپیدان و پیران شعر انقلاب نیز به خاطر سطحی ترین مسائل از جمله مسائل معیشتی مشکلاتی دارند، گفت: برگزیدگان جشنواره فجر و جوان سوره حتی قادر به امرار معاش خود نیستند.

,

بدیع خاطرنشان کرد: شاعربه عنوان سرمایه فرهنگی وقتش باید در کتابخانه و دانشگاه بگذرد نه اینکه مسافر کشی کند.

,

وی با اشاره به اینکه خیلی اوقات مسئولان فرهنگی در میزان و جایگاه افراد دچار اشتباه می شوند، تصریح کرد: فقدان بیمه و عدم حمایت از شاعران مشکلات این قشر را دو چندان کرده است.

,

این شاعر جوان با بیان اینکه جایگاهی مثل خانه شاعران در زمینه حمایت از شاعران بسیار فروگذار و کم کاری کرده اند، خاطرنشان کرد: بودجه های میلیاردی خانه شاعران در بین به نور چشمی ها تقسیم می شود و از بقیه شاعران هیچ حمایتی صورت نمی گیرد.

,

بدیع با اشاره به اینکه موسساتی همچون موسسات شهرستان ادب با انصاف و عدل با شاعران برخورد می کنند، گفت:  کفه ترازوی این موسسه نسبت به خانه شاعرانی که دهه ها است، فعالیت می کنند، سنگین تر است.

,

وی وضعیت انتشارات در حوزه شعر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با همه کاستی ها و پشت پرده ادبیات و شعر رویه چاپ شعر قابل قبول است.

,

این شاعر نیشابوری اقبال ناشران را از کتاب های شعر خوب عنوان کرد و افزود: عامه مردم نیز از شعر استقبال خوبی دارند.

,

وی گفت:شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین غرفه های نمایشگاه ها همواره غرفه های کتاب شعر است که این امر نشان می دهد وضعیت نشر خوب است و مشکل چندانی وجود ندارد.

,

 

,

*شعرهای شاعران شنیده نمی شود

, *شعرهای شاعران شنیده نمی شود,

محمد علی بهمنی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا,  اظهار داشت: شاعران زنجانی دوست داشتنی هستند و شاعران شهر زنجان می توانند الگوی فرزندان بسیاری از این دیار باشد.

, موج رسا,

وی با اشاره به اینکه با همه شوقم به زنجان آمده ام، گفت: به باور من شعر روزگار ما بسیار پیشرفته است اما شنیده نمی شود.

,

برترین غزلسرای ایران تصریح کرد: کارهایی که در رسانه ها شنیده می شود و مردم قضاوت می کنند ضعیف است.

,

شاعر و غزل‌سرای ایرانی با بیان اینکه بسیاری از شاعران داریم که آنقدر شعرهایش قوی است که در گوشه و کنار شنیده نمی شود، گفت: در شهرستان ها و استان های مختلف شاعرانی زندگی می کنند که هنوز دیده نشده اند.

,

بهمنی با اشاره به اینکه من بارها به زنجان سفر کرده ام، گفت: اسم حسین منزوی که بیاد خاطره همه شاعران زنده می شود.

,

وی در پاسخ به این سئوال که در خصوص فیش های حقوقی که در فضای مجازی دست به دست می شود، چه نظری دارید؛ خاطرنشان کرد: من فیش حقوقی ندارم و در این زمینه نظری ندارم.

,

 

,

*فضای مجازی شانس بزرگی برای شعرا است

, *فضای مجازی شانس بزرگی برای شعرا است,

سعید بیابانکی نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت:  کشور ایران با شعر در همه جای جهان شناخته شده است و مردم جهان ایرانی ها را به واسطه اشعار حافظ، سعدی، مولانا و فرودسی می شناسند که این افتخار بزرگی است که ایرانی ها را به فرهنگ، کلمه و اندیشه می شناسند.

, موج رسا,

وی وضعیت شعر را در حال حاضر خوب ارزیابی کرد و گفت: شعر تنها رسانه ای است که نیاز به ابزار و بودجه نداشته و دستگاه تکثیر آن خود مردم هستند.

,

این شاعر ادامه داد: با رشد جهان و فضای مجازی شعر طنز ابزاری برای انتشار سریع پیدا کرده است و این شانس بزرگی برای شاعران این عرصه است.

,

بیابانکی خاطرنشان کرد:در حال حاضر شعر با دیجیتال و مالتی مدیا در هم تنیده و در کشوری زندگی می کنیم با همه فشارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم تلاش می کنند شاد زندگی کنند و با همه چیز شوخی کنند که طنز به کارشان می آیند.

,

وی افزود: هر سوژه ای که در کشور اتفاق می افتد با طنز برخورد می شود و طنز در جبهه فرهنگی در خط مقدم است و کار خود را به خوبی انجام می دهد.

,

این شاعر اصفهان با بیان اینکه هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد، گفت: انرژی که از کتاب به انسان منتقل می شود هیچ رسانه ای نمی تواند این انرژی را تزریق کند.

,

بیابانکی یادآور شد: کتب شعر همواره دارای مشتری بوده و مردم علاقه مند به شعر هستند.

,

وی با بیان اینکه منزوی را چندین بار در اصفهان دیده بودم و خود منزوی معتقد بود که آنقدر که در اصفهان طرفدار دارم اما در زنجان ندارم، گفت:از شعرخوانی منزوی در اصفهان حمایت می شد و جمعیت زیادی برای گوش دادن به اشعارش در شب شعرها حضور می یافتند.

,

این شاعر معاصر خاطرنشان کرد: بهترین خاطره من از زنجان است که همواره به واسطه شعر به زنجان آمده از استقبال و شعر شناسی و نکته سنجی و اینکه برخی مردم اشعار مرا حفظ بودند خیلی خوشحال می کند.

,

 

,

*وضعیت نشر کتاب های شعر در آینده مشخص می شود

, *وضعیت نشر کتاب های شعر در آینده مشخص می شود,

ناصر فیض در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: برخی شهرهای کشور دارای جایگاه متفاوتی در کشور هستند که شهر زنجان نیز به دلیل قدمت تاریخ ادبیات به ویژه تاریخ ادبیات معاصر و حضور حسین منزوی برجسته است.

,

وی با بیان اینکه شعرای آیینی و مداحی زنجانی ها در کشور درخشیده اند و شعر و ادب با حضور این شعرا رونق گرفته است، تصریح کرد: زبان فارسی در دنیا خوش آهنگ است و شنیدن آن لذت بخش است و این امر موجب می شود تا مستشرقین به این زبان علاقه مند شده و برای یادگیری آن مراجعه کنند.

,

این شاعر با بیان اینکه شعر ثروت ملی است که باید بیش از این به شعر پرداخته شود، تصریح کرد: با وجود اینکه مولانا منتسب به کشور ترکیه نیست اما در رفتار، شعار و تیترهای رسانه های ترکیه مولانا می درخشد.

,

وی با بیان اینکه کتاب های نایاب سعدی حتی در مزار سعدی نیز دیده نمی شود و بیشتر فالوده سعدیه معروفتر از خود سعدی است.

,

این شاعر کشور با اشاره به اینکه به قدمت تاریخ فارسی شعر طنز نیز در ایران وجود داشته است، تصریح کرد: در اشعار فردوسی ادبیاتی نیز وجود دارد که طنز است و بسیاری از شعرا به طنز پرداخته اند.

,

وی جایگاه طنز را ویژه را عنوان کرد و گفت: دهخدا، عبید زاکانی و نسیم شمال در طنز کار کرده اند و زبان فارسی ظرفیت طنز را دارد و می توان با ایما و کنایه آمیز صحبت کرد.

,

فیض خاطرنشان کرد: وضعیت نشر در حال حاضر خوب است و برخی ناشران به صورت تخصصی دراین زمینه کار می کنند که این موجب رقابت در بین ناشران می شود.

,

وی با بیان اینکه این وضعیت در چند سال آینده مشخص تر می شود، ادامه داد: امیدواریم این وضعیت مطلوبتر باشد.

,

این شاعر کشور با اشاره به اینکه منزوی مرحوم بیشتر از اینها حقش است،گفت: منتقدان در اوج بی انصافی نیز نمی توانند نقش منزوی را در شعر معاصر نادیده بگیرند.

,

وی ادامه داد: نگاه حسین منزوی می تواند به عشق آسمانی نیز نباشد اما این موضوع آسیبی به شعر او وارد نمی کند چرا که صادقانه به این موضوع نگاه می کند.

,

این شاعر با بیان اینکه شعر منزوی قرن ها در ادبیات خواهند ماند و یکی از ویژگی های وی این است که تاثیرگذار بوده و شعر او قدرت و قوت داشته است، گفت: باید در جای جای شهر زنجان باید منزوی دیده شود در حالی که در حد شاعر معمولی نیز به منزوی توجه نشده است و اگر آشنایان منزوی نبودند آثارش از بین می رفت.

,

 

,

*حقوق های نجومی دستبرد به بیت المال است

, *حقوق های نجومی دستبرد به بیت المال است,

علیرضا قزوه در شب شعر ترمه و تغزل  به مناسبت بزرگداشت زنده یاد حسین منزوی اظهار داشت: افتخار انقلاب اسلامی شهید شهریاری است اگر آمریکا و انگلیس شهید شهریاری را داشتند روی سرشان می گذاشتند اگر چه ما نیز قدر دان این شهید بزرگوار هستیم.

,

وی با اشاره به اینکه اورانیوم 20 درصد کار شهید شهریاری است و نشان می دهد که زنجان علاوه بر شعر در نبوغ و علم و دانش نیز شهر زنده ای است.

,

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه شاعران کشور شعر در زمینه ماجراهای روز از جمله حقوق های نجومی و دستبرد به بیت المال نیز گفته اند، افزود: شاعران جو زده نباشیم که در محافل فقط شعر عاشقانه بخوانیم.

,

قزوه با اشاره به اینکه استان زنجان دارای شاعران بزرگی همچون طریقی است، افزود: این شاعر در حد شاعران بزرگ قلم می زند.

,

وی با بیان اینکه داشتن شاعران خوب برازنده زنجان بوده و افتخاری برای استان زنجان محسوب می شود، ادامه داد:شهر زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی دارای شعرای آیینی خوب و قدری است و شاعران زنجانی در کشور نیز خوش درخشیده اند.

,

این شاعر با اشاره به اینکه شهید شهریاری یکی از افتخارات شهر زنجان است، گفت: وی با علم خود توانست نام زنجان را در بین استان های کشور نامدار کند.

,

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری حضور استاد کلامی را مایه برکت برای شهر زنجان عنوان کرد و گفت: باید از از شهردار و صدا و سیمای مرکز زنجان برای برگزاری این شب شعر خوب تقدیر کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه