اخبار داغ

پروانه نشدن کرم هایی که سودآور می شوند؛

احیاء صنعت نوغان داری توسط 3 بانوی کردستانی بعد از 25 سال

احیاء صنعت نوغان داری توسط 3 بانوی کردستانی بعد از 25 سال
اقتصاد روستاییان چور و ننه استان کردستان با پروانه نشدن کرم ها شکوفا می شود، صنعت نوغان داری که این بار بعد از 25 سال توسط چند بانوی کردستانی احیا و به زندگی تنوع و رونق داد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، روستا، محل کار و تلاش و زندگی باعزت است، علاوه بر فعالیت هایی مانند کشت گندم ، یونجه، جو ، حبوبات و نگهداری گاو، گوسفند ، مرغ و خروس و ... می توان کارهای دیگری هم انجام داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


 انجام فعالیت های جدید ، هم به زندگی ما تنوع و رونق می دهد، هم متوجه می شویم که می توانیم از راه های دیگری نیز درآمد خودمان را زیاد کنیم.

,
,

 

,

, ,


یکی از این کارها، پرورش کرم ابریشم است. نگهداری و پرورش کرم ابریشم کم زحمت بوده و سرمایه زیادی هم نمی خواهد. از سوی دیگر با انجام این فعالیت، شغل و کار برای افراد خانواده و یا دیگران ایجاد می شود. همچنین به علت اینکه برای تغذیه کرم ابریشم به برگ توت نیاز است، با ایجاد توتستان ها و گسترش فضای سبز، کمک بزرگی به سرسبزی روستا و محیط زیست خودمان می کنیم.

,
,

 

,


صنعت نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم  صنعتی که پس از قریب به 25 سال با دستان توانمند سه بانو در روستای چور و ننه مریوان در حال احیا شدن است، توانستند در چهار گوشه ای کوچک گام بزرگی را بردارند.

,
,

 

,

, ,

یکی از بانوان نوغاندار مریوانی  از علاقه ی فراوانش به این رشته می گوید و اظهار کرد: به دلیل علاقه ی فراوانی که به این کار  داشتم با مشورت دیگر دوستان و با همکاری دو بانوی دیگر در این روستا جای کوچکی را راه اندازی کردیم و کارمان را به پایه رساندیم.

,

 

,


وی گفت: محصول اصلی پرورش کرم ابریشم نخ ابریشمی است که در ایران بیش از 95 درصد آن در تولید فرش به کار می رود.

,
,

 

,

, ,


وی با بیان اینکه باتوسعه توتستان های ویژه برای تغذیه کرمها میتوان این صنعت رادر استان پرورش داد افزود: اگر شرایط ویژه از جمله اختصاص زمینی مناسب به پرورش کرم ابریشم  فراهم باشد، می توان در یک دوره ی سالانه بالغ بر 20 میلیون تومان درآمد داشته باشد.

,
,


یکی دیگر از این بانوان می گوید؛ پایین بودن نرخ خرید پیله تولیدی در زمان برداشت و از طرفی هزینه های بالا در طول دوره پرورش باعث شده تا نوغان داران رغبتی به آن نداشته باشند.

,
,

 

,


وی ادامه داد: برای برداشتن قدم های بزرگتر و احیاء صنعت پرورش کرم ابریشم نیازمند یاری مسئولان برای قرار دادن مکانی بزرگتر در راستای رسیدن به اهدافی بزرگتر و شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.

,
,

 

,

, ,


هر دانه پیله تر در حدود یک‌هزار و 200 متر ابریشم دارد و از هر 5 کیلو پیله تر 2 متر نخ به دست می‌آید، کرم ابریشم پس از حدود 60 روز به دور خود پیله می‌تند، پیله تر قبل از آنکه کرم داخل آن به پروانه تبدیل شود در کارگاه ها و کارخانه‌های پیله خشک کنی، خشک و سپس نخ کشی می‌شود.

,
,

 

,


نوغان داری یا پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده های ابریشمی از جمله فعالیتهایی جانبی است که در کنار فعالیتهای اصلی کشاورزان هر منطقه می تواند طی یک دوره کوتاه مدت ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و بکارگیری بخشی از نیروی کار روستا، درآمد نسبتاً مناسبی را برای روستانشینان فراهم نماید.

,
,

 

,


ترویج مشاغلی نظیر پرورش کرم ابریشم در کنار باغداری و کشاورزی یکی از راه های برون رفت از تنگناهای اقتصادی برای خانواده های روستایی است.

,
,

, ,


افزایش روز افزون مصرف فرآورده های ابریشمی در جهان و کاهش یا توقف فعالیت نوغان داری در کشورهای توسعه یافته به سبب محدودیت زمین برای احداث توتستان، آب مورد نیاز برای آبیاری، انرژی گران و… فرصت مناسبی برای کشورهای درحال توسعه فراهم کرده است تا با توجه به داشتن نیروی انسانی، انرژی ارزان، آب و خاک فراوان، فعالیتهای نوغانداری و تولید ابریشم را درکشور خود گسترش دهند.

,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه