اخبار داغ

رئیس شبکه دامپزشکی گیلانغرب خبر داد:

طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارج از بدن دام

طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارج از بدن دام
رئیس شبکه دامپزشکی گیلانغرب گفت: در قالب طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارج از بدن دام و ناقلین بیماری پوستی دام و انسان از جمله لمپی اسکین ، سالک به تامین سم رایگان از اداره کل دامپزشکی استان وبه بافت روستاها و جایگاه های دامی و روستایی و عشایری نموده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حسین حیدری رئیس شبکه دامپزشکی گیلاتغرب در گفتگو با ریوار گفت: بیماری سالک؛ نوعی لیشمانیوز است که به شکل بیماری پوستی تظاهر می کند و از طریق گزش پشه خاکی به انسان منتقل می شود. بیماری سالک بیستر در فصول گرم سال و در مناطق گرمیسر کشور ، مشاهد  می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ریوار,

 

,

 وی با اشاره: ناقل  بیماری سالک ، حشره بسیار کوچکی به نام پشه خاکی است که روزها در پناهگاه های تاریک و گرم مرطوب مانند شکاف دیوارها، زیرزمین منازل ، پشت اشیای ثابت در منزل مثل کمد ها ، قاب عکس و داخل اصطبل ها ، اطراف توده های زباله ، کودهای حیوانی  زندگی  می کند . پشه خاکی شب ها تخم خود را در داخل زباله ، گودال های مرطوب قرار داده و نوزدان در مرحله کرمینه در همین محل رشد می یابند.

,

 

,

  وی در خصوص:  بیماری لمپی اسکین؛  یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است و خسارت های اقتصادی سنگینی به دلیل کاهش تولیدات دامی ، ایجاد ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی به وجود می آورد. این بیماری مختص دام است و قابل انتقال به انسان نیست.

,

انتقال ویروس بیماری علاوه بر تماس با گاو های بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس ، از طریق گزش حشرات به طور مکانیکی صورت می گیرد.

,

 

,

 وی در پایان افزود: شبکه دامپزشکی گیلانغرب در قالب طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارج از بدن دام ( کنه، مگس خوانخور، حشرات موذی و .....)  و ناقلین بیماری پوستی دام و انسان  از جمله لمپی اسکین ، سالک با کمک بخشداران مرکزی و گواور و شبکه بهداشت و تامین  سم رایگان  از اداره کل دامپزشکی استان به مقدار بیش از 800 لیتر اقدام  به سم پاشی بدن دام به تعداد بیش از 240000 راس دام و مقدار بیش از 290000 هزار متر مربع جایگاه دام و بافت  روستاها و جایگاه های دامی و روستایی و عشایری نموده است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه