اخبار داغ

دست دولت در جیب ذرت کاران خوزستانی

دست دولت در جیب ذرت کاران خوزستانی
قرار نبود کشاورزان هزینه‌های دولتی را پرداخت کنند اما اکنون شاهد هستیم که بخشی از پول‌هایی که باید به کشاورزان جهت فروش رفتن ذرت به آن‌ها پرداخت شود، به عنوان هزینه‌های دولتی مانند ارزش افزوده و ... از طلب کشاورزان کم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز:حال کشاورزان خوزستانی این روزها ناخوش است چراکه از طرفی عده‌ای با عدم دریافت خسارات وارده از بلای طبیعی مواجه شده‌اند و عده‌ای نیز حاصل زحمت خود را با وعده قیمت تضمینی فروخته ولی با خلف وعده روبرو هستند.

خوزستان با وجود دشت‌های حاصلخیز و شرایط اقلیمی مناسب یکی از مراکز و قطب‌های کشاورزی ایران محسوب می‌شود. همچنین این استان قطب تولید ذرت و دارنده جایگاه نخست در کشور به لحاظ تولید مرغوب این محصول است.

ذرت از نظر میزان تولید در جهان پس از گندم و برنج، در رده سوم قرار دارد و از محصولات مهم جهانی بشمار می‌رود. به گفته مسئولان کشاورزی خوزستان، این استان ۳۵ درصد ذرت کشور را تولید می‌کند.

اما با توجه به عدم پرداخت کامل وجوه ذرت کاران خوزستانی توسط دولت، یخ انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول در حال آب شدن است.

طی سال‌های اخیر مشکلاتی در فرآیند خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص در نحوه پرداخت به کشاورزان وجود داشته است؛ به خصوص که در برخی اوقات به دلیل دیرکرد در پرداخت‌های دولت، مشکلاتی برای این قشر به وجود می‌آمد؛ به همین دلیل بجای خرید تضمینی، فروش محصول از طریق بورس در دستور کار قرار گرفت و خوزستان در این زمینه «پایلوت» شد.

خبری که شاید ذرت کاران خوزستانی را خوشحال کرد چراکه قرار بود دیرکردی در پرداخت‌های دولتی صورت نگیرد. اما بعد از فروش ذرت توسط کشاورزان خوزستانی این بار آنها با مشکل دیگری روبرو شدند و آن کسری پرداخت مطالبات از سوی دولت بود.

علی رغم اینکه مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان در خصوص مطالبات ذرتکاران استان گفته بود تمام مطالبات کشاورزان بر اساس فرمول‌ها و جدول محاسباتی پرداخت شده و هیچ گونه کسری در پرداخت مطالبات کشاورزان وجود نداشته است اما رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول می‌گوید دولت در پرداخت مطالبات ذرتکاران برخلاف تعهدات خود عمل کرده و علاوه بر پرداخت با تأخیر این مطالبات، بخشی از پول را به دلایل مختلف به کشاورزان نداده است.

ناصر نظرزاده اظهار کرد: بخشی از مطالبات ذرتکاران پس از فروش ذرت در بورس با تأخیر ۶ ماهه به آن‌ها پرداخت شد اما حدود ۳۰ درصد باقی مانده مطالبات پرداخت نشد که این وجوه با پیگیری‌های فراوان اخیراً به کشاورزان پرداخت شد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول تصریح کرد: طبق قراردادها دولت باید همه پول کشاورزان را پس به فروش رسیدن ذرت در بورس به آن‌ها پرداخت می‌کرد اما بخشی از مبلغ و بهای ذرت را به عناوین مختلفی کم کرده است که کشاورزان از این مساله گلایه دارند.

وی ادامه داد: قرار نبود کشاورزان هزینه‌های دولتی را پرداخت کنند اما اکنون شاهد هستیم که بخشی از پول‌هایی که باید به کشاورزان جهت فروش رفتن ذرت به آن‌ها پرداخت شود، به عنوان هزینه‌های دولتی مانند ارزش افزوده و ... از طلب کشاورزان کم شده است.

این اما و اگرها گویا موفقیت اجرای طرح حمایت از ذرت کاران خوزستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

هرچند به گفته مسئولان از مزایای این طرح حذف واسطه‌های اضافی مسیر تولید تا توزیع و افزایش امنیت تولید و توزیع و کاهش هزینه‌های دولت بود اما این بار نیز کشاورزان خوزستانی از خلف وعده دولت در پرداخت مطالبات گلایه مند هستند.

در خوزستان 6 هزار 782 ذرتکار وجود دارد و شهرستان‌های شوش، دزفول، اندیمشک، بهبهان و شوش‌تر از شهرستان‌های عمده کشت ذرت در استان به شمار می‌روند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه