اخبار داغ

عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا در کردستان شرایط فعلی/آیا دولت توان کنترل قاچاق کالا در مناطق آزاد را دارد؟

عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا در کردستان شرایط فعلی/آیا دولت توان کنترل قاچاق کالا در مناطق آزاد را دارد؟
آمارهای ارائه شده از سوی کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان کردستان که در رسانه های استان منتشر شده نشان از افزایش کشفیات کالاهای قاچاق از مرزهای استان دارد، آماری نگران کننده که نشان می دهد دولت در چند سال اخیر برنامه‌ای مدون برای کنترل و مهار قاچاق کالا در کردستان نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نوای آبیدر، آمارهای ارائه شده از سوی کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان کردستان که در رسانه های استان منتشر شده نشان از افزایش کشفیات کالاهای قاچاق از مرزهای استان دارد، آماری نگران کننده که نشان می دهد دولت در چند سال اخیر برنامه‌ای مدون برای کنترل و مهار قاچاق کالا در کردستان نداشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نوای آبیدر,

 

,

استانداری کردستان که ریاست و دبیری کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان را بر عهده دارد و هر ماه به صورت مستمر جلساتی در این ارتباط را تشکیل می‌دهد نتوانسته آنچنان که باید در زمینه قاچاق کالا و ارز اقداماتی که منجر به کاهش شود اجرا کند؛ به عبارت دیگر نبود برنامه و راهبرد مشخص در این حوزه منجر به افزایش میزان کشف کالاهای قاچاق در استان شده است.

,

 

,

اکنون و در شرایط موجود که دولت توان 100درصدی کنترل و کاهش ورود کالاهای قاچاق به استان را ندارد این سوال در میان اذهان مردم کردستان شکل می گیرد که با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان آیا دولت می تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد یا قاچاق کالا شدت می گیرد؟

,

 

,

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پشتوانه رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. ایشان طی فرمان خود آورده بودند: "گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه ‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می ‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند."

,

 

,

اما به نظر می رسد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کردستان موفقیت چشمگیری نداشته است و افزایش قاچاق کالا به ویژه در مورد کالاهایی که در کشور تولید می شود موید این مسئله است.

,

 

,

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز کردستان در آخرین نشست این کمیسیون که در استانداری برگزار شد خبر از افزایش قاچاق در رابطه با کالاهای مختلف  داد که از جمله شامل قاچاق برنج با هزار و 180 درصد، دستگاه های صوتی و تصویری با 376 درصد، لوازم آرایشی با 834 درصد، چای با 548 درصد و البسه با 86 درصد از مواردی بوده است که شاهد افزایش قاچاق در آنها بوده ایم.

,

 

,

برخی از این اقلام که شاهد افزایش قاچاق در آنها به شکلی بسیار زیاد هستیم از جمله کالاهایی است که در کشور نیز تولید می شود و این می تواند به تولیدات داخلی و در نتیجه به میزان اشتغال ضربه بزند.

,

 

,

میرزایی دبیر کمیسیون در این نشست از عدم گزارش دستگاه های عضو انتقاد کرده بود و گفته بود تنها سه دستگاه به این کمیسیون گزارش عملکرد خود را ارائه داده اند که این نشان از سستی و بی برنامگی این کمیسیون دارد.

,

 

,

این کمیسیون - که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان برگزار می‌شود - در اینکه حتی نتوانسته دستگاه‌ها را به ارائه گزارش مجاب کند نشان می دهد که پتانسیل ناکام ماندن در کنترل و کاهش قاچاق را نیز دارد.

,

 

,

در چنین شرایطی و در حالی که مسئولین نتوانسته اند مشکلات مرز باشماق را حل کنند و مدیریتی یکسان به وجود آورند، با عجله و در مراسمی نمایشی که دولت به فکر معیشت مردم است مرزی دیگر را در بانه بازگشایی کردند.

,

 

,

آشناگر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در همین نشست در مورد مرز سیرانبد بانه گفت: باید چارت تشکیلاتی این مرز را تکمیل کنند و مرز باشماق الگو قرار گیرد تا مشکلات آن مرز در بانه نیز تکرار نشود.

,

 

,

باید پرسید وقتی چارت تشکیلاتی مرز تکمیل نشده و بسیاری از مشکلات جدی مرز باشماق پابرجاست چگونه مرز سیرانبند رسما بازگشایی می شود؟

,

 

,

آشناگر در این نشست حتی پیشتر رفت و بازگشایی مرز سیرانبند را برای توجیه ایجاد منطقه آزاد در بانه مهم دانست.

,

 

,

وقتی مرز باشماق نتوانسته آنگونه که انتظار می رود در معیشت مردم نقش داشته باشد و به گفته خود آشناگر شهر بانه نیز در حال اشباع شدن از کالاهای تقلبی است، ایجاد یک مرز دیگر و سپس ایجاد مناطق آزاد چگونه می تواند به معیشت مردم کمک کند.

,

 

,

از سوی دیگر مسئولینی که نتوانسته اند مانع رشد سرسام آور قاچاق کالا از یک مرز کوچک در باشماق مریوان شوند چگونه می توانند مانع رشد قاچاق کالا در مرز سیرانبند و تحت شرایط یک منطقه آزاد شوند، شرایطی که راه‎های قاچاق را به راحتی افزایش می دهد.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه