اخبار داغ

گردشگری در پاسارگاد بیش از پیش فعال می شود؛

کاروانسرای تاریخی قوام آباد در پاسارگاد جان دوباره گرفت+تصاویر

کاروانسرای تاریخی قوام آباد در پاسارگاد جان دوباره گرفت+تصاویر
کاروانسرای قاجاری قوام‌آباد در پاسارگاد با معماری ارزشمندی است که سالهای سال به باد فراموشی سپرده شده و به ویرانه ای تبدیل شده بود، این روزها در حال مرمت و بهسازی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طنین پاسارگاد، درحالی که مردم کشورمون، شهرستان پاسارگاد را تنها به‌ واسطه مجموعه میراث‌جهانی  پاسارگاد می‌شناسند اما در واقع این شهرستان گنجینه‌ای از میراث پیش از اسلام تا دوران اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین پاسارگاد،,

شهرستان پاسارگاد دارای 135 اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی است. یکی از این اثار فاخر کاروانسرای قاجاری قوام‌آباد با معماری ارزشمندی است که سالهای سال به باد فراموشی سپرده شده و به ویرانه ای تبدیل شده بود، این روزها در حال مرمت و بهسازی است.

,

کاروانسرای قوام آباد به‌شماره 3065 در تاریخ 1379/12/25 یکی از آثار اوائل دوره قاجار(حدودا 200 سال) به‌شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی هم اضافه شده است.

,

محمد نصیری حقیقت رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری پاسارگاد گفت: کاروانسرای قوام‌آباد به وسعت 4038 متر مربع و از آثار به جای مانده دوره قاجار در 20 کیلومتری جنوب سعادت‌شهر و از جمله آثار تاریخی مهم شهرستان پاسارگاد محسوب می‌شود.

,

نصیری افزود: مصالح این کاروانسرا از سنگ، ‌ساروج و آجر تشکیل شده است با این‌حال کاروانسرا دارای یک در ورودی بزرگ با چهار چوبی سنگی به ارتفاع چهار متر و دو سنگ بزرگ در دو سوی دروازه، به عنوان سکو به ارتفاع 120 سانتی متر و عرض یک متر و طول سه متر است.

,

وی ادامه داد: کاروانسرا دارای سه شاه نشین با طاق های ضربی و کاشی کاری و معماری قدیمی و دو حیاط ، معروف به خلوت هشت ضلعی با معماری قدیم است.

,

حالا این بنای تاریخی، فرهنگی از طریق صندوق حفظ و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شده است.

,

 کار مرمت این اثر تاریخی از سه ماه پیش آغاز شده و  قرار است تا پایان سال 96 به پایان برسد. کاروانسرای قوام آباد بعد از مرمت به یک محل اقامتی گردشگری تبدیل خواهد شد.

,

کار مرمت و به سازی کاروانسرای تاریخی قوام اباد باعث رضایت و خوشحالی مردم منطقه هم شده است.

,

وسعت کاروانسرای قوام اباد و موقعیت جغرافیایی آن  با توجه به اینکه این اثر تاریخی در مجاورت جاده شیراز-اصفهان قرار گرفته از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنای تاریخی است.

,

راه اندازی دوباره کاروانسرای قوام اباد می تواند بیش از پیش فرصت ها و پتانسیل گردشگری در شهرستان پاسارگاد را بیشتر کند که البته ابن فرصت های گردشگری زمانی برای جامعه محلی مثمر ثمر است که باعث رونق اقتصادی منطقه پاسارگاد شود.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه