اخبار داغ

مرغ ازقفس نه، از سبد خانوار پر کشید

مرغ ازقفس نه، از سبد خانوار پر کشید
افزایش قابل توجه قیمت مرغ در حالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر خانوارهای ایرانی به ویژه خانواده هایی که توان خرید گوشت قرمز را ندارند، تا حدودی پروتئین مورد نیاز خود را از مرغ تامین می‌کنند. با این حال در چند ماه اخیر افزایش بی سابقه قیمت مرغ سبد غذایی خانوار را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری شازند ما،افزایش قیمت کالاهای اساسی می توان گفت به موضوعی روتین و تکراری در زندگی مردم طی چند سال گذشته تبدیل شده و می توان این موضوع را به وضوح از صحبتهای آنان فهمید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شازند ما, شازند ما,


یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار مرغ است که افزایش قابل توجه قیمت مرغ در حالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر خانوارهای ایرانی به ویژه خانواده هایی که توان خرید گوشت قرمز را ندارند، تا حدودی پروتئین مورد نیاز خود را از مرغ تامین می‌کنند. با این حال در چند ماه اخیر افزایش بی سابقه قیمت مرغ سبد غذایی خانوار را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.

,
,

, ,


به اذعان فروشندگان مرغ در سطح شهر شازند، قیمت مرغ طی ۵ ماه اخیر نزدیک به ۴ هزار تومان افزایش داشته و از قیمت ۴۵۰۰ تومان در حال حاضر به ۸۵۰۰ تومان رسیده و افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و فعالان بازار معتقدند در صورت تداوم روند کنونی میزان افزایش قیمت بیش از این ارقام خواهد بود.

با افزایش قیمت مرغ به نظر می‌رسد هر خانواده‌ای نتواند از این ماده غذایی ارزشمند در سبد غذایی خود استفاده کند و با این اوصاف و به اعتقاد متخصصان تغذیه ادامه روند فعلی می‌توانند سبب بروز کمبود پروتئین در خانوارهایی که در دهک‌های پایین‌تر درآمدی قرار دارند شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به واسطه گرانی بسیاری از کالاهای اساسی و مهم نظیر گوشت قرمز، لبنیات، حبوبات و گوشت مرغ، سهم مصرف این کالاها در سفره خانوار کاهش یافته و کالاهایی با قابلیت سیرکنندگی بیشتر و قیمت ارزان‌تر جایگزین آن شده‌اند.

یکی از شهروندان شازندی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: چند روز پیش از روبروی مغازه مرغ فروشی رد می شدم قیمت مرغ ۵ یا ۶ هزار تومان بود ولی امروز به یکباره با نگاه به قیمت مرغ که ۸۵۰۰ تومان شده شوکه شدم.

وی افزود: متاسفانه امروز نتوانستم مرغ برای خانه خریداری کنم چون واقعا قیمت آن بالاست و در مخارج و هزینه های دیگر خواهم ماند.

دیگر شهروند شازندی بیان کرد: مرغ محصولی ارزشمند در سبد خانوار است ولی متاسفانه دولت هیچ تدبیری برای ساماندهی به قیمت این کالای پر اهمیت ندارد و طی چند ماه اخیر قیمت آن چند برابر شده است و بسیاری از مردم با درآمدهای کم توان خرید آن را ندارند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,


اردشیر نصراللهی رئیس اتاق اصناف شهرستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: البته قیمت فعلی مرغ بی سابقه نبوده است و ما قیمت های ۹ و ۱۰ هزار تومان هم داشتیم ولی به هر حال این افزایش قیمت مرغ طی چند ماه اخیر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

وی افزود: بالا بودن قیمت نهاده ها، بالا بودن هزینه ها و تعطیلی برخی مرغداری ها به دلیل نداشتن نقدینگی و توان اداره مرغداری می تواند از جمله دلایل افزایش قیمت مرغ باشد.

به نظر می‌رسد داستان افزایش قیمت مرغ که تقریبا هر سال تکرار می‌شود و در حال حاضر حتی هفتگی و روزانه شده و ضرر و زیان آن نیز متوجه مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان بوده نیازمند توجه اساسی مسئولان است که با تدابیر خود امید را به سبد خانوار برگردانند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه