اخبار داغ

برجام فرصتی برای غرب، تهدیدی برای ایران؛

سیاستهای پوسیده یِ دولت در پسا برجام/ تولید همچنان در حاشیه

سیاستهای پوسیده یِ دولت در پسا برجام/ تولید همچنان در حاشیه
هرچند برجام آنگونه که باید توسط طرف غربی اجرایی نشده است، ولی اندک بارقه هایی هم که از غرب دیده می شود تنها در راستای تبدیل ایران به یک بازار مصرف بزرگ و سود آور و وابسته کردن بیش از گذشته اقتصاد و صنعت کشور به غرب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، در حالی که بیش از یک سال از زمان اجرایی شدن برجام را سپری می کنیم، هیچ اتفاق آنچنانی در این مدت سپری شده برای صنعت و اقتصاد کشور نیافتاده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

دولتمردان از سرازیر شدن تجار غربی و خارجی به کشور خبر می دهند و بر همین اساس برجام را یک فرصت برای اقتصاد کشور معرفی می کنند. فرصتی که با گذشت بیش از یک سال، تولید کشور را بیش از پیش فلج کرده است.

,

آنچه که امروز از حضور خارجی ها به نوعی در اقتصاد و بازار ایران شاهد هستیم، بیشتر استفاده از این بازار بزرگ برای به فروش رساندن کالاهای خود است. تاسیس فروشگاههای بزرگ و دایر کردن شعبات در شهرهای مختلف کشور، مهمترین حضور خارجی ها در کشور است. موضوعی که به نوعی تولید کشور را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده و موجب شده در دوران پسا برجام تقریبا هیچ اتفاق مهمی برای تولیدکنندگان ورشکسته و بنگاههای تعطیل شده نیافتد.

,

هرچند معدود قراردادهایی هم در این مدت با غربی ها به امضا رسیده است، اما این قرارداد ها بیش از آنکه در راستای تقویت تولید کشور باشد، به نوعی تنها تبدیل کردن ایران به یک بازار برای عرضه محصولات دلخواه غرب بوده است.. 

,

در یکی از جدیدترین توافق نامه ها در همین راستا، شرکت سایپا با سیتروئن فرانسه قرارداد همکاری امضا کرد. بر اساس این توافق نامه قرار است محصولات سیتروئن جایگزین تولید پرفروش‌ترین خودروی ایرانی  در کارخانه سایپای کاشان شود.

,

وزیر صنعت این قرارداد را یک فرصت برای خودروسازی کشور معرفی کرده است. البته باید گفت این فرصت پیش از این هم در اختیار صنعت خودوروسازی کشور قرار گرفته بود اما نه تنها منتج به نتیجه نشد، بلکه دست آوردش این بود که در برابر پیشرفت صنعت خودروسازی در کشور مانع بزرگی ایجاد شود.

,

فرانسوی ها پیش از این هم در ایام قبل از تحریم ها با ایران قرارداد همکاری امضا کرده بودند که کارنامه چندان قابل دفاعی را در این رابطه ندارند، گذشته از قرارداد با کارخانه پژو، ایران با همین شرکت سیتروئن هم سابقه ثبت قرارداد دارد. زانتیا خودرویی بود که در طول همکاری ایران با سیتروئن به تولید رسید، خودرویی که فرانسوی ها هیچگاه فناوری ساخت قطعات مهم آن را در اختیار ایران قرار ندادند. به طوری که موتور، گریبکس، چرخ‌ها، اکسل و حتی لاستیک این خودرو از طریق واردات تأمین می شد و تنها قطعاتی مثل باتری و صندلی به تولید داخل رسید.

,

فرانسوی ها برخلاف توافقشان در آغاز تحریم ها یکی از اولین کشورهایی بودند که بدعهدی کردند و زیر تمامی توافق ها با ایران زدند، ولی با تمامی این اتفاقات بازهم دولت به این شریک بد عهد اعتماد کرده است و راه بهبود شرایط صنعت خودروسازی را در مسیر وابسته کردن به غرب به خصوص فرانسه دانسته است. موضوعی که به جای محیا کردن شرایط برای پیشرفت صنایع مختلف، موجب درجا زدن صنعت در کشور و در نتیجه فاصله گرفتن بیش از پیش با تکنولوژی های روز دنیا خواهد شد.

,

هرچند برجام آنگونه که باید توسط طرف غربی اجرایی نشده است، ولی اندک بارقه هایی هم که از غرب دیده می شود تنها در راستای تبدیل ایران به یک بازار مصرف بزرگ و سود آور و وابسته کردن بیش از گذشته اقتصاد و صنعت کشور به غرب است.

,

آنچه مسلم است نباید گلوگاه های اقتصاد و صنعت کشور را به غربی هایی که نشان داده اند در آن واحد بد عهدی می کنند سپرد. دولت برنامه آنچنانی برای بهبود شرایط تولید در کشور ندارد. موضوع مهمی که اقتصاد کشور را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه