اخبار داغ

رئیس مجمع عالی بسیج حقوقدانان مطرح کرد؛

شورای نگهبان بهترین ضامن سلامت انتخابات است/ وجود دادگاه قضائی و نهادهای نظارتی مشابه شورای نگهبان در کشورهای دیگر

شورای نگهبان بهترین ضامن سلامت انتخابات است/ وجود دادگاه قضائی و نهادهای نظارتی مشابه شورای نگهبان در کشورهای دیگر
رئیس مجمع عالی بسیج حقوقدانان گفت: در نظام‌های حقوقی دیگر کشورها نیز سازوکاری مانند شورای نگهبان ما وجود دارد، در بعضی از کشورها این سازوکار در قالب هیات عالی نظارت است مثلا در آمریکا، هیات عالی قضائی وجود دارد. در مصر هم هیات عالی قضائی، انتخابات را تایید می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گروه سیاسی کافه حقوق: رئیس مجمع عالی بسیج حقوقدانان با بیان اینکه در نظام‌های حقوقی دیگر کشورها نیز سازوکاری مانند شورای نگهبان ما وجود دارد، در بعضی از کشورها این سازوکار در قالب هیات عالی نظارت است مثلا در آمریکا، هیات عالی قضائی وجود دارد در مصر هم هیات عالی قضائی، انتخابات را تایید می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق,

1605451 (Custom)

, 1605451 (Custom),

حجت الاسلام قاسم متقی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار کافه حقوق، با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، در رابطه با نقش حقوقدانان در برگزاری انتخابات سالم و پرشور، با بیان اینکه حقوقدانان در تبیین جایگاه و موقعیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان می‌توانند ایفای نقش کنند، گفت: آنان حتی در بیان شاخص‌ها و ملاک‌ها نیز می‌توانند حضور موثری داشته باشند.

,

رئیس مجمع عالی بسیج حقوقدانان ادامه داد: حقوقدانان همچنین می‌توانند اهمیت حضور مردم در انتخابات و نقش این حضور در تعیین سرنوشت کشور، منطقه و جهان را برای مردم بازگو کنند و در این راستا به ایفای نقش بپردازند. وی شورای نگهبان را بهترین تضمین سلامت انتخابات دانست و بیان داشت: ما نسبت به سایر کشورها دو سازمان نظارتی، از طرف وزارت کشور، توسط مجریان و شورای نگهبان را داریم که این امر درصد سلامت انتخابات را افزایش می‌دهد.

,

این استاد دانشگاه داشتن احساس امنیت برای شرکت در انتخابات را مهم دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که به صندوق‌های رای مراجعه می‌کنند و رای می‌دهند نباید احساس ناامنی داشته باشند چون این امر انگیزه آنان را سلب می‌کند و امید را از بین می‌برد.

,

حجت الاسلام متقی نیا تاکید کرد: تبیین جایگاه نظارتی شورای نگهبان برای صیانت از آراء مردم و سالم سازی انتخابات برای مردم انگیزه، امیدواری و امنیت ایجاد می‌کند.

,

این استاد دانشگاه در خصوص سازوکار پیش بینی شده در قانون برای برگزار شدن انتخابات سالم، گفت: این ساز و کار نسبت به قبل از انقلاب، کشورهای همسایه و غرب مطمئن‌تر و ایمن‌تر است.

,

رئیس مجمع عالی بسیج حقوقدانان ادامه داد: این سازوکار را اگر بخواهیم نسبت به جریان رو به رشد انتخابات بعد از انقلاب در نظر بگیرم هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. البته تا رسیدن به این وضعیت موجود رشد زیادی داشته‌ایم.

,

حجت الاسلام متقی نیا خاطرنشان کرد: به نظر من ساز و کار موجود در ساختار انتخاباتی ما توانسته بخشی از مطالبات رهبری را اجرایی کند ولی هنوز تمام مطالبات ایشان را در مورد سلامت انتخابات نتوانسته عملیاتی کند، پس موفقیت آن نسبی است به طوری که نسبت به گذشته رشد ولی تا شرایط ایده‌آل فاصله دارد.

,

عضو هیات علمی دانشگاه قم با بیان اینکه در نظام‌های حقوقی دیگر کشورها نیز سازوکاری مانند شورای نگهبان ما وجود دارد، در بعضی از کشورها این سازوکار در قالب هیات عالی نظارت است مثلا در آمریکا، هیات عالی قضائی وجود دارد در مصر هم هیات عالی قضائی، انتخابات را تایید می‌کند.

,

وی افزود: در آلمان، انگلستان و فرانسه هم گروه‌های نظارتی مشابهی وجود دارند؛ اما هیچ کدام از آنها از نظر شبکه‌های پایین دستی به اندازه شبکه نظارتی ایران نیست.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به انتخابات پیش رو، گفت: یکی از آسیب‌های برگزاری انتخابات در ایران گاهاً نوع تبلیغات و معرفی کاندیداهاست که به هیچ وجه در شان و تراز جمهوری اسلامی نیست، متاسفانه شاهدیم که در امر تبلیغات کاندیداها بعضاًپول‌های کثیفی وارد می‌شوند و حق و باطل مخلوط می‌شود که این امر تاثیر منفی بر روحیه مردم دارند.

,

وی افزود: افراد سالمی که با مراکز قدرت و ثروت ارتباط دارندانگیزه برای حضور در انتخابات را از دست می‌دهندو در نتیجه خروجی انتخابات، افرادی هستند که به مراکز ثروت و قدرت وابسته و از قبل وامدار جریانات هستند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه