اخبار داغ

گره کور زندگی در تلاطم رنج زنان سرپرست خانوار

گره کور زندگی در تلاطم رنج زنان سرپرست خانوار
زنان مطلقه‌، زنان شوهر مرده‌، شوهر معتاد‌، همسرزنان مهاجر‌، زنان دارای شوهران زندانی‌، زنان دارای شوهران بیکار، زنان دارای شوهران مریض‌ و زنان دارای شوهرانی مجهول المکان جزء زنان سرپرست خانواری است که تعداد آنها در استان کردستان حدود 26 هزار نفر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، مرکز آمار ایران در آخرین گزارشی که از وضعیت زنان سرپرست خانوار می‌دهد تعداد آنها را براساس آخرین نتایج سرشماری سال ١٣٩٠، دو‌میلیون و ۵٠٠‌‌هزار نفر اعلام می‌کند که از بین آنها، تنها ١٨ درصد شاغل و ٨٢ درصد بی‌کار هستند. تعداد این افراد از سال ١٣٧۵ تا ١٣٩٠، ٢,۵ برابر افزایش داشته است؛ همچنین آمارها نشان می‌دهند که ۵۵ درصد زنان سرپرست خانوار بی‌سواد و ١٩ درصد تنها سواد ابتدایی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


زنان مطلقه‌، زنان شوهر مرده‌، شوهر معتاد‌، همسرزنان مهاجر‌، زنان دارای شوهران زندانی‌، زنان دارای شوهران بیکار، زنان دارای شوهران مریض‌و زنان دارای شوهرانی مجهول المکان جزء زنان سرپرست خانواری است که تعداد آنها حدود 26 هزار نفر است.

,
,


 است. امروزه با حرکت جهان از جامعه سنتی به سمت جامعه صنعتی و اطلاعاتی، سختی‌های معیشت دیگر فقط مردان را زیر فشار نمی‌برد، بلکه زنان نیز دوش به دوش مردان و حتی بیشتر از آنها این سختی را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند؛ با تعدای از این زنان توانمند به گفتگو نشسته ایم و مشکلات آن ها را  جویا شده ایم که در ادامه می خوانید.

,
,

, ,

برنامه ریزی برای اشتغال و توانمندسازی  زنان سرپرست خانوار
سعدیه یار احمدی از زنان سرپرست خانواری است که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت می توانند نقشی سازنده و تأثیر گذار در روند پیشرفت و تکامل و توسعه استان داشته باشند.

, برنامه ریزی برای اشتغال و توانمندسازی  زنان سرپرست خانوار,
,


وی ادامه داد: زنان سرپرست خانواده به عنوان یکی از اقشار در معرض آسیب ، بیش از سایران در معرض تبعیض های اجتماعی و فشارهای روانی قرار دارند ودر این میان، آنهایی که به دلایلی، عهده دار مسئولیت های خانوادگی هستند در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

,
,


 
یار احمدی افزود: برنامه ریزی برای اشتغال و توانمندسازی  زنان سرپرست خانوار، به پشتیبانی های اجتماعی و اقتصادی دولت و توجه سازمان های مردم نهاد نیاز دارد  و توانمند سازی ما زنان سرپرست خانواده نباید فقط به آموزش کلاس ها محدود شود بلکه سازمان ها و نهادها باید به فکر ایجاد بازارها بعد از توانمندی ما برای فروش و عرضه کالا و دست آوردهایمان باشند.

,
,
,


 کاهش مشقت بار زندگی
فریده وکیلی نیز از زنان سرپرست خانواده است که مشغول  بافتن فرش می باشد اظهار کرد: زنان سرپرست خانواده مشکلات زیادی دارند  که در جامعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و باید شرایطی فراهم شود که این گروه از زنان زندگی مشقت بار نداشته باشند.

,
,  کاهش مشقت بار زندگی,
,


    وکیلی ادامه داد:  من و دخترم مشغول بافتن قالی هستیم  و این درحالی است که دخترم لیسانس دارد و فرزندانمان هم مجبورند که کار کنند ان هم کارهایی که متناسب با رشته و تحصیلات آن ها نیست.

,
,


 وی ادامه داد: همین نبود درامد کافی و مشکلات اقتصادی سبب می شود که دیگر نتوانیم فرزندانمان را به ادامه تحصیل ترغیب و تشویق کنیم چون از یک طرف خود آین فرزندانمان هم انگیزه ی خودشان را از دست می دهند هنگامی که می بینند که شغل و تحصیلاتشان با هم متناسب نیست.

,
,

, ,

بازارچه صنایع‌دستی و خود‌اشتغالی بانوان سرپرست خانوار

, بازارچه صنایع‌دستی و خود‌اشتغالی بانوان سرپرست خانوار,

جوانه رضایی که یکی دیگر از زنان جوان سرپرست خانواده است که مشغول بافتن سبد در خانه خودش است  در گفتگو بیان کرد: درست است که ما سبد بافی را یاد گرفته ایم و توانسته ایم در خانه خودمان مشغول یک کاری شویم و به اقتصاد خانوادمان کمک کنیم ولی مشکلات زیادی برای فروش داریم .

,


وی ادامه داد: لازم است که  احداث بازارچه صنایع‌دستی و خود‌اشتغالی بانوان سرپرست خانوار در اولویت کار دستگاه های متولی قرار گیرد تا ما بتوانیم محصولات خود را عرضه کرده و کار کنیم و دغدغه فروش و بازار را نداشته باشیم.
 
 
لیلا ولی بیگی زن جوان سرپرست خانوار دیگری است که اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار با  مشکلات اقتصادی و اجتماعی- روانی ناشی از بی سرپرست و یا خودسرپرست بودن دست و پنجه نرم  می کنند و این امر، سلامت آنان را به خطر می اندازد.

,
,
,
,
,


وی که در کارگاه کوچکی که در خانه خودش راه اندازی کرده و مشغول بافتن کلاش است اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار نسبت به سایر زنان میزان استرس بیشتری را تجربه کرده و در مقابل از کیفیت زندگی پایین تری برخوردارند‌.

,
,


وی ادامه داد: همین داشتن استرس سبب می شود که بیشتر زنان سرپرست خانوار به وظایف اصلی خود که همان تربیت فرزندانی سالم برای جامعه است به گونه ای ناقص بپردازند.

,
,

 

,

روز ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی 
محمد رضا امیدی فر کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد : زنان سرپرست خانوار از گروه های آسیب پذیر جامعه هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت یا اعتیاد همسر، ازکارافتادگی، رهاشدن توسط مردان مهاجر یا بی مبالاتی همسر این طیف را آسیب پذیرتر می کند که طرح توانمند‌سازی زنان سرپرست  می تواند  از میزان دغدغه های  قتصادی و روانی ان ها بکاهد این زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست که عموما بالای 60 درصدشان دارای مشکلات سخت زندگی و یا حتی روحی و روانی بودند، امروزه با آموزش از توانمندی های خود درآمد کسب می کنندو امید به زندگی و تغییر رفتار اجتماعی در این افراد این باور را ایجاد کرده است که این اقدامات عملیاتی است .

, روز ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی  ,
,


وی ادامه می دهد: اگر این موضوع فراموش شود در آینده هزینه های بسیاری بر جامعه تحمیل می شود که از جمله آن بروز ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی است که دامنگیر این خانواده ها و دیگران می شود.

,
,


وی به  تعداد نقش‌هایی که زنان سرپرست خانوار برعهده می‌گیرند اشاره کرد و گفت:  این تعدد نقش ها تاثیر مستقیمی بر ایجاد استرس‌، تشدید اختلالات و بروز بیماری‌های جسمی این زنان دارد و برنامه‌ریزی برای تقویت مشارکت همه جانبه این بانوان و خانواده آن ها  باید در سیاست ها و خط مشی ها  دنبال شود.

,
,

 

,

گزارش از غریبه رحیمی

, گزارش از غریبه رحیمی,

انتهای پیام/م

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه