اخبار داغ

حتی با احتساب یک ساعت کار در هفته

34 هزار نفر در زنجان بیکار هستند/ سهم اندک اشتغال از طریق کاریابی‌ها

34 هزار نفر در زنجان بیکار هستند/ سهم اندک اشتغال از طریق کاریابی‌ها
طبق آمار یک ساعت کار در هفته مبنای شاغل بودن یک فرد محسوب می‌شود اما با همین تعریف 34 هزار نفر بیکار در زنجان وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا, برای رصد میزان اشتغال یک ساعت کار در هفته مبنای اشتغال دانسته شده است موضوعی که اعتراض بسیاری را در پی داشته است اما هم اکنون نیز این میزان فعالیت مبنای شاغل بودن فرد محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

ارائه آمار بر این اساس در نگاه اول میزان اشتغال را بالاتر از آنچه در واقعیت است نشان می‌دهد و مبنای واقعی برای اشتغال محسوب نمی شود اما حتی با پذیرش این موضوع تعداد بیکاران در زنجان به 34 هزار نفر رسیده است که این موضوع را محمد رضا یوسفی مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی در گفت‌وگو با موج رسا مطرح کرده است.
درد بیکاری سال‌های سال است که به یک موضوع لاینحل برای مردم تبدیل شده است و کمتر دیده ایم راهکارها و برنامه ها جواب داده باشد و هر روز با گذشت زمان معضلات دیگری نیز از قبل بیکاری به مردم تحمیل می‌شود معضلاتی همچون فقر، فساد، اشتغال کاذب، کالاهبرداری و هزاران معضل دیگر که مولد این معضل شوم در جامعه است.
امروز این مطالبه مردمی جوانان تحصیل کرده را بیشتر از سایر در تنگنا و فشار قرار داده است و تمامی امال و آرزوهای یک جوان که با صرف سالها عمر خود تحصیل کرده است تا بتواند شغلی داشته باشد دستخوش نابودی کرده است.
هر چند هستند کسانی که این درد مردم تبدیل به اهرم و وسیله ای برای رسیدن به مقاصد آنها شده است و این شعار رنگ و رو باخته وسیله ای برای جذب آرای مردم شده است اما چه زود این افراد با رسیدن به عرصه قدرت فراموش می‌کنند که به باید مرهمی برای درد مردم باشند و تنها به این مسئله بسنده میکنند که برنامه ها در حال تدوین است اما نمی گویند واقعا این برنامه‌ها تا چه اندازه ای جواب داده است.
پرداخت حقوق بین 300 و 400 هزارتومان از آگهی های کار در زنجان خودنمایی می کند و بدلیل آنکه فرد نیاز به داشتن شغل برای گذراندن امورات زندگی خود دارد این شغل‌ها را می‌پذیرد و واقعیت تلخ دیگر این موضوع آن است که هیچگونه پوشش بیمه ای برای این افراد وجود ندارد و امروزه برخی از کارفرمایان گذراندن دوره یک تا چند ماه بدون حقوق را نیز جزئی از شروط کار دانسته اند که این نهایت ظلم به یک شهروند است.

,
,
,
,
,

 

,

*تنها یک هزار و 733 نفر موفق شده اند از طرف کاریابی‌ها به کار اعزام شوند

,

اما این تنها بخشی از واقعیت‌های بیکاری استان است اینکه در سال گذشته 8 هزار و 362 نفر به کاریابی‌‌ها مراجعه کرده‌اند و تنها یک هزار و 733 نفر موفق شده اند از طرف کاریابی‌ها به کار اعزام شوند نیز یکی دیگر از مشکلات اشتغال استان است و بسیاری از این افراد حتی با گذشت یکسال هنوز هم تماسی با آنها گرفته نشده است و تنها هزینه ثبت نام برای آنها و دلخوشی از این که روزی با آنها تماس گرفته خواهد شد باقی مانده است.
محسن عباسی یکی از شهروندان می‌گوید : با مراجعه به چند کاریابی مدیران کاریابی اعلام کرده‌اند که در صورت داشتن ظرفیت برای ثبت نام پشت نوبت قرار می‌گیرند اما اینکه چه زمانی نوبت آنها برسد مشخص نیست.
یوسفی با قبول عدم عملکرد مطلوب کاریابی‌ها در اعزام نیروی کار می‌گوید: برای حل این مشکل مکاتباتی با سازمان‌ها داشته‌ایم که نیروی انسانی خود را از طریق کاریابی‌ها حل کنند اما متاسفانه هرکسی آشنا داشت جذب و وارد کار می‌شود و هر فردی آشنا نداشت موفق نمی‌شودو بسیاری از افراد از مجرای دیگر جذب شده‌اند.
(... مدعی هستیم عدالت در فرصت‌های شغلی و گزینش رعایت نشده است و زمانی که فرد آشنایی در یک مجموعه نداشته باشد امکان اینکه وارد فرصت شغلی شود وجود ندارد...)
نابسامانی وضعیت اقتصادی،وجود تحریم‌ها، رکود حاکم بر بازار سبب شده است که راهکارها برای رفع بیکاری نیز نتیجه ندهد و کمتر شاهد رونق تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان باشیم. که این مسائل حتی اعتراض بسیاری از کارفرمایان را به دنبال داشته است.

,
,
,
,
,

 

,

*در چند سال گذشته تولیدی‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

,

اصغر اللهیاری صاحب تولیدی جوراب در زنجان است او در رابطه با نبود شغل می‌گوید: وضعیت اقتصادی بدجور بر تولید اثر گذاشته و افراد جویای کار مجبور هستند برای ماهی چهار صد و پانصد هزار تومان کار کنند.
(... درسته که ماهی 400، 500 هزار تومان واقعا حقوق خیلی کمی هست وگره‌ای از مشکلات را حل نمی‌کند ولی این را مطمئن باشید اگر کارفرمایی درآمد خوبی از اون کار داشته باشد مطمئنا سعی می کند کارگر را راضی نگه دارد سه چهار سالی است که تولیدی‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند به خاطر وضعیت بد اقتصادی و عدم حمایت دولت از تولیدی‌های کوچک...)
در طول سال گذشته به گفته مسئولان استان برای 16 هزار نفر شغل ایجاد شده است و نرخ بیکاری از 9.8 درصد به 9.6 درصد رسیده است اما اینکه تا چه اندازه ای این مشاغل پایدار بوده است موضوعی است که باید به آن توجه ویژه شود 
مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی میزان اشتغال ایجاد شده در استان را در سال گذشته 16 هزار نفر اعلام کرده و می‌گوید: نرخ بیکاری در استان در سال گذشته به 9.6 درصد رسیده است که از این حیث زنجان در بین 9 استان با نرخ بیکاری تک رقمی است.

,
,
,
,

عدم توازن بین نیروی کار و میزان اشتغال سبب شده است که بسیاری از مشاغل کاذب در جامعه ایجاد شود و یا کمترین میزان دستمزد به کارگران پرداخت شود و گاهی در این بین شاهد نوعی استثمار کارفرمایان هستیم.

,

وی با اشاره به برنامه‌های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاستن از بیکاری اضافه می‌کند: امسال کارگروه ساماندهی نیروی کار استان با مسئولیت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تشکیل شده و در طی امسال سه جلسه برگزارشده است و مصوبات این سه جلسه مواردی همچون احصاء نیازهای مهارتی بازار کار، توجه و حمایت از ایجاد اشتغال از طریق کاریابی‌ها و نیز توجه به ایجاد اشتغال در مشاغل خدماتی بوده است.

,

 

,

* افراد با داشتن مدرک مهارتی جذب نشده‌اند

,

یکی از مواردی که بارها توسط مسئولان استانی مطرح شده است نداشتن مهارت کارجویان بیان شده است و به کارجویان توصیه می‌شود که حتما دوره‌های مهارتی را فرا بگیرند و بارها شاهد بیان شعارهایی همچون داشتن مهارت لازمه اشتغال از طرف مسئولان متولی کار در استان بوده ایم
این درحالی است که یوسفی با اعلام عدم جذب افراد مهارت دیده می‌گوید: متاسفانه با انجام بررسی مشخص شده است که افراد با داشتن مدرک مهارتی جذب نشده‌اند اما در مقابل تعداد افراد فاقد مهارت جذب شده بیشتر بوده‌اند و در واقع کارفرمایان ترجیح داده‌اند که خود نیروی کار را تربیت کنند که این موضوع نیاز به احصا نیاز سنجی مهارتی طبق بازار کار را ضروروی می‌کند.
وی بیان می کند: عوامل مختلفی بر ایجاد اشتغال تاثیر دارند اما توجه به ارائه آموزش‌های مهارتی طبق بازار کار و نیازهای فعلی و آینده بازار کار باید مورد توجه قرار داده شود.
محمدرضا انصاری سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای استان با انتقاد از بیان این موضوع ایجاد اشتغال را فرآیندی می داند که آموزش تنها بخشی از این فرآیند است وی می‌گوید: متاسفانه تحلیل درستی در این رابطه که افراد مهارت کمتر از افراد مهارت دیده توانسته اند شغل داشته باشند بر مبنای ثبت نام کنندگان در کاریابی‌ها ناجم شده است که نمی تواند یمک موضوع درست باشد و باید این موضوع در جامعه آماری مشخص انجام شود.
وی می‌گوید: متاسفانه در بین برخی از مسئولان و مردم نگرشی غلط شکل گرفته است که فکر می‌کنند به محض آنکه فرد آموزش‌های مهارتی را یاد گرفت باید وارد بازار کار شود این درحالی است که ایجاد اشتغال وظیفه ما نیست .
انصاری با انتقاد از این موضوع که الزامی بر داشتن مدارک مهارتی در جذب متقاضیان وجود ندارد گفت: متاسفانه در هیج یک از استخدام‌های دولتی و بخش خصوصی توجهی به داشتن این مدارک نشده است که همین موضوع می‌تواند یکی از عللی باشد که کمتر به توانمندی مهارت آموختگان پرداخته شده است.
وی می‌گوید : اگر قانون و برنامه ریزی به درستی اجرا نشود می‌توان گفت که فلان آموزش‌ها درست نبوده است.
در کنار همه این مسائل بالا بودن میزان دعوای کارگری و کارفرمایی نیز چندی پیش توسط جعفر گل محمدی رئیس دادگستری زنجان مطرح شد موضوعی که بارها تجمعات کارگری در استان را در پی داشته است و می‌توان یکی از دلایل اصلی شکل گیری این دعوای را نبود بازار مناسب فرصتهای شغلی دانست و گفت این بازار نابسامان نبود شغل گاهی سبب سوء استفاده کارفرمایان در اجحاف حقوق کارگران شده است .
چه خوب است برنامه‌های تدوین شده بر روی کاغذ عملیاتی شود و حتی بخشی از این دستورالعمل‌ها به اجرا گذاشته شود مواردی همچون پرداخت تسهیلات با نرخ تسهیلات کم ، حمایت از واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، اصلاح قوانین و تمرکز بیشتر بر نحوه درست اجرایی شدن قانون کار در محیط‌های کار می‌تواند در اصلاح وضع موجود موثر باشد 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه