اخبار داغ

اظهارات متناقض مسئولان از زمان افتتاح یادمان شهدای گمنام بوستان مردم همدان

شورای شهر: یادمان برای سالروز دفن شهدا آماده می‌شود/ شهرداری: برای ساخت یادمان پول نداریم

شورای شهر: یادمان برای سالروز دفن شهدا آماده می‌شود/ شهرداری: برای ساخت یادمان پول نداریم
مزار سه شهید گمنام دفاع مقدس در بوستان مردم، نمونه‌ای از چندین مکانی است که بر روایت تلخ نابسامانی مزار شهدای گمنام در همدان مهر تایید می‌زند؛ مزاری که شهرداری در ابتدای کار برای ساخت یادمان قول مساعد داد، اما با وجود گذشت یک سال، هنوز این وعده عملی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع؛ شهدای گمنام، ستارگان درخشانی هستند که مظلومانه در غربتی 30 ساله مانده‌ و حالا گاه، وقتی پیکرهای مطهرشان شناسایی شده و بر می‌گردد؛ غریب‌تر می‌شوند؛ غربتی که گاه 15 سال به درازا می‌کشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع؛,

"شهدای گمنام امامزادگان عشقند که مزارشان تا ابد زیارتگاه اهل یقین است"؛ این جمله را بارها و بارها شنیده‌ایم؛ جمله‌ای پر معنا از بنیان‌گذار کبیر انقلاب که حکایت از جایگاه والای شهدای گمنام دارد، اما حقیقت امر این است که نتوانستیم کوچکترین حق شهدا را که داشتن یک یادمان و حرم است، ادا کنیم.

,

حکایت نابسامانی یادمان شهدای گمنام، قصه تلخی است که بارها و بارها در همدان تکرار شده، اما هر بار بنا به دلایل نامعلوم شاهد تکرار این ماجرا در گوشه ای از استان هستیم.

,

مزار شهدای گمنام دشت میشان در دامنه الوند، نمونه بارز این مدعاست که سال 80 در این مکان آرام گرفتند، اما پس از گذشت 15 سال هنوز از داشتن یک یادمان مناسب محرومند.

,

بوستان جنگلی شهر اسدآباد نیز نمونه دیگری از این دست است که در سال 91 پذیرای 3 شهید گمنام عملیات والفجر 8 شد، اما با وجود وعده‌های مسئولان برای ساخت المان، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

,

شهرهای دمق، قروه درجزین و دانشکده فنی شهید مفتح نیز نمونه دیگری از مکان هایی است که میزبان شهدای گمنام در سال‌های اخیر بوده‌اند، اما هنوز یادمانی برای آن ها ساخته نشده است.

,

مزار سه شهید گمنام دفاع مقدس در بوستان مردم، یکی از شلوغ‌ترین مراکز تفریحی همدان نمونه دیگری است که بر این روایت تلخ مهر تایید می‌زند؛ مزاری که شهرداری در ابتدای کار برای ساخت یادمان قول مساعد داد، اما با وجود گذشت یک سال هنوز این وعده عملی نشده است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

یک سال از وعهده شهرداری گذشت!

, یک سال از وعهده شهرداری گذشت!, یک سال از وعهده شهرداری گذشت!,

نزدیک شدن به سالروز خاکسپاری شهدای گمنام در بوستان مردم یعنی 20 مراد 94 بهانه ای شد تا به بررسی دلیل این خلف وعده از زبان مسئولان مربوطه بپردازیم.

,

یک ماه پیش بود که از شهردار همدان درباره روند ساخت یادمان پرسش کردیم که سید مصطفی رسولی اعلام کرد: یادمان به زودی ساخته شده و شهرداری منطقه یک مسئول اجرای طرح است.

,

پس از پیگیری از شهرداری منطقه یک همدان، محمد زجاجی مسئول ناحیه 2 منطقه یک به عنوان مسئول مستقیم اجرای طرح معرفی شد.

,

زجاجی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پیشنهاد داده ایم که سازه‌ای کاپلی بر روی این سه مزار ایجاد شود که هزینه ساخت آن 600 میلیون ریال برآورد شده است.

,

وی ادامه داد: این سازه کوچک و کاملا سبک به شکل یک گنبد معلق دارای نورپردازی است که مانع دیده شدن مزارها از اطراف نمی شود. 

,

زجاجی در پاسخ به این پرسش که عملیات اجرایی این یادمان از چه زمانی آغاز می شود، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای جمعیت در هنگام برگزاری مراسم ها، کار محوطه سازی محل برگزاری نماز جماعت جزء برنامه های امسال شهرداری است و با توجه به اینکه مزار شهدا نیز در این محل قرار گرفته جزء همین طرح به شمار می رود.

,

وی اعلام کرد: البته در حال حاضر ایجاد یادمان در اولویت نبوده؛ بلکه مناسب سازی محل برگزاری نماز جماعت و محوطه اطراف اولویت دارد که نزدیک به یک ماه زمان می برد.

,

 

,

بی اطلاعی شورا و کمیته مفقودین از ساخت یادمان

, بی اطلاعی شورا و کمیته مفقودین از ساخت یادمان, بی اطلاعی شورا و کمیته مفقودین از ساخت یادمان,

در همین زمان علی اکبر نظری، رئیس شورای شهر همدان به خبرنگار ما گفت:  هنوز هیچ طرحی از طرف شهرداری برای ساخت یادمان شهدای گمنام بوستان مردم به شورا ارائه نشده است.

,

نماینده کمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح در همدان نیز با اظهار بی اطلاعی از موضوع گفت: با توجه به اینکه دو سه ماهی است عهده دار این مسئولیت شده‌ام؛ اطلاعی از روند ساخت یادمان ندارم.

,

سرهنگ پاسدار بهرام دوست‌پرست افزود: مسئولان پیشین که شهدا با نظر آن ها در این محل به خاک سپرده شدند؛ بهتر می توانند پاسخگوی این موضوع باشند.

,

 

,

یادمان برای سالروز خاکسپاری شهدا آماده نمی‌شود

, یادمان برای سالروز خاکسپاری شهدا آماده نمی‌شود, یادمان برای سالروز خاکسپاری شهدا آماده نمی‌شود,

حال با وجود گذشت یک ماه از آن زمان و دادن فرصت به مسئولان، مجددا به سراغ آن ها رفته و موضوع را پیگیری کردیم.

,

این بار نظری، رئیس شورای شهر همدان از موافقت شورا با ایجاد یادمان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این طرح در حال انجام بوده و همزمان با سالروز خاکسپاری شهدای گمنام(20 مرداد) به صورت کامل بهره برداری می‌رسد.

,

این درحالیست که مسئول ناحیه 2 منطقه یک همدان روز گذشته در گفتگوی مجدد با خبرنگار "نافع" اعلام کرد که یادمان برای سالروز خاکسپاری شهدا آماده نمی شود.

,

محمد زجاجی با بیان اینکه محوطه سازی اطراف به زودی تمام می شود، اظهار کرد: سازه ای که قرار است روی مزارها ایجاد شود؛ بسیار سبک و کوچک بوده و امکان ساخت آن در استان هست، اما مشکل اصلی نبود اعتبار است.

,

وی با بیان اینکه ایجاد این سازه برای سالروز خاکسپاری شهدا جواب نمی دهد، اعلام کرد: با توجه به نبود اعتبار لازم نمی توان زمان دقیقی را برای ساخت آن مشخص کرد.

,

 

,

حکایت تلخ بلاتکلیفی یادمان‌های شهدای گمنام/ اظهارات متناقض مسئولان از زمان افتتاح یادمان شهدای گمنام بوستان مردم

, حکایت تلخ بلاتکلیفی یادمان‌های شهدای گمنام/ اظهارات متناقض مسئولان از زمان افتتاح یادمان شهدای گمنام بوستان مردم,

 

,

اظهارات ضد و نقیض شهرداری و شورای شهر

, اظهارات ضد و نقیض شهرداری و شورای شهر, اظهارات ضد و نقیض شهرداری و شورای شهر,

اظهارات ضد و نقیض شهرداری و شورای شهر از یک طرف و اعتراف مسئول اجرایی طرح مبنی بر نبودن اعتبار بر این واقعت مهر تأیید می زند که ظاهرا قرار است برای چندمین بار، قصه تلخ نابسامانی یادمان‌های شهدای گمنام در استان همدان تکرار شود.

,

این قصه تلخ سال ها است که همچون زخمی بهبود نیافتنی بر قلب خانواده های شهدا، رزمندگان و مردم ولایت مدار دارالمجاهدین همدان باقی مانده و مسئولان دستگاه های مختلف، هر بار به بهانه ای از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

,

جای تأسف دارد که چرا شورای شهر بدون بررسی میدانی از افتتاح این طرح خبر می‌دهد درحالیکه بهتر بود نمایندگان شورا به دلیل احترام به مقام شامخ شهدا در محل اجرای طرح حاضر شده و موضوع را از نزدیک بررسی می کردند.

,

تأسف بارتر اینکه شهرداری پس از گذشت یک سال از خاکسپاری شهدا اعلام می کند که اعتباری برای ساخت یادمان وجود ندارد؛ درحالیکه درخواست خاکسپاری شهدا در بوستان مردم، سال گذشته از طرف خود آن ها داده شد و کمیته جستجوی مفقودین با آن موافقت کرد.

,

حال چرا باید به راحتی از کنار این موضوع گذشته و اعلام کنند که نمی توان زمان دقیقی برای ایجاد یادمان مشخص کرد؛ درحالیکه همین دستگاه رقم های بسیار بالاتری را برای سایر طرح ها هزینه می‌کند.

,

اختصاص ندادن اعتبار مناسب برای ساخت یادمان شهدای گمنام بوستان مردم در حالی رخ داده که پیش از این، شهرداری‌های مریانج و قهاوند باوجود تنگنای شدید مالی، کار ساخت یادمان شهید گمنام شهر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده و ثابت کردند که کار کردن برای شهدا به روحیه جهادی نیاز دارد.

,

امروز در حالی مزار خالی و خلوت شهدای گمنام زیر آفتاب گرم تابستان و سرمای سوزان زمستان، اشک را مهمان چشمانمان می‌کند که در کشورهای دیگر همچون ویتنام برای سربازان و کشته شدگان گمنام جنگ- و نه دفاعی مقدس- احترام ویژه‌ای قائل هستند.

,

امسال و در ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری مراسم جزء خوانی قرآن کریم در کنار مزار شهدا بوده و گاهی نیز برنامه هایی نظیر قرائت دعای پر فیض کمیل در این محل برگزار می‌شود که جای قدردانی دارد، اما بیشتر این کارها از طرف گروه ها و تشکل های مردمی و پایگاه های مقاومت بسیج انجام شده و شهرداری هنوز هیچ اقدامی حتی در حد مسقف کردن محوطه با امکانات معمولی انجام نداده است.

,

سهل انگاری شهرداری به همین جا ختم نمی شود و با نگاهی گذرا به محوطه متوجه می شویم که هیچ بنر یا تابلویی برای راهنمایی مردم در ورودی های بوستان و اطراف مزار نصب نشده و بسیاری از افراد که در بوستان حضور می یابند؛ هنوز از وجود چنین محلی اطلاع ندارند.

,

 

,

حکایت تلخ بلاتکلیفی یادمان‌های شهدای گمنام/ اظهارات متناقض مسئولان از زمان افتتاح یادمان شهدای گمنام بوستان مردم

, حکایت تلخ بلاتکلیفی یادمان‌های شهدای گمنام/ اظهارات متناقض مسئولان از زمان افتتاح یادمان شهدای گمنام بوستان مردم,

 

,

لزوم نظارت مسئولان استان بر ساخت یادمان‌ها

, لزوم نظارت مسئولان استان بر ساخت یادمان‌ها , لزوم نظارت مسئولان استان بر ساخت یادمان‌ها ,

انتظار می‌رود کمیته مفقودین مرکب از دستگاه‌های مربوطه به عنوان متولی تحویل و تدفین شهدای گمنام، نمایندگان مردم همدان در مجلس، استاندار به عنوان نماینده ارشد دولت در استان و شورای شهر به عنوان نماینده مردم در امور شهری، پیگیری لازم را در این زمینه داشته باشند.

,

همچنین برای جلوگیری از تکرار این داستان در جاهای دیگر ضروری است تا پیش از موافقت با خاکسپاری شهدا در یک مکان، تعهد لازم از مسئول مربوطه برای ساخت یادمان و نوع آن گرفته شود تا پس از یک سال گفته نشود که قرار است به بهانه باز بودن اطراف مزار به جای ایجاد یک یادمان مناسب و شایسته شهدا به یک گنبد معلق اکتفا شده و تازه برای ساخت این سازه بسیار سبک و کوچک هم اعتباری وجود ندارد!

,

نباید فراموش کرد که دیروز شهدای گمنام همه چیز حتی نام و نشان خود را در راه دفاع از اسلام، انقلاب و میهن فدا کردند، اما غفلت و کوتاهی در نظارت بر ساخت یادمان و حرم یا حتی یک سایبان ساده بر مزارشان موجب شده تا امروز به بهانه ترویج معنویت، غریب‌تر از قبل شوند.

,

و حال در پایان این تراژدی تلخ که سال‌ها است همچون استخوانی لای زخم جا خوش کرده، تنها می توان گفت که"شهدا شرمنده ایم"!

,

شرمنده ایم که قدرتان را نشناختیم؛ شرمنده ایم که سالیان سال پس از جنگ، پیکر نحیف و رنج‌کشیده‌تان زیر خلوارها خاک باقی ماند و فراموش‌مان شد؛ شرمنده‌ایم از مادران چشم انتظاری که هنوز در جستجوی مزارتان هستند و شرمنده ایم که امروز نیز سهم شما باز هم غربت و تنهایی و مظلومیت است و دیگر هیچ.

,

شرمنده ایم شهدا؛ شرمنده!

,

 

,

گزارش از سمیه مظاهری

, گزارش از سمیه مظاهری,



انتهای پیام/م

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه