اخبار داغ

در گفتگو با فعال اقتصادی عنوان شد؛

"دار آرگونومیکی" ایده ای نو در تأمین سلامت قالیبافان

"دار آرگونومیکی" ایده ای نو در تأمین سلامت قالیبافان
مهمترین خصوصیات ارگونومیک، قرار گرفتن پای کارگر در زیر تیرک افقی آن و اصلاح کلی قوس کمر و راحتی قرارگیری پا می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام رصد، صنعت فرش دستباف یکی از فراگیرترین کانون های شغلی کشور محسوب می شود و در استان ایلام با توجه به خواستگاه بودن گلیم نقش برجسته در کشورو بافندگی سنتی دارای قالی بافان و گلیم بافان بسیاری است که در این حرفه به فعالیت می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام رصد, ایلام رصد,

لذا  تامین حفظ سلامت قالیبافان اگرچه مورد توجه بوده و صنعتگران و پژوهشگران متعددی دارهای اصلاح شده ای را معرفی نموده اند، اما در زمینه اصلاح علمی ابزار کار آنها موفقیت زیادی حاصل نشده است، لذا در همین راستا جوان مبتکر ایلامی با ارائه طرحی در زمینه ساخت و تولید دارهای قالی با خصوصیات منحصر بفرد و ویژگی های خاص برای رفاه حال بافندگان اقدام کرده است.

,

"رضا سلیمانی" متولد 1364 از شهرستان مهران، کارشناس معماری و فعال در زمینه صنایع دستی حوزه فرش و گلیم است که دار قالی متناسب با اصول ارگونومیک بمنظور اصلاح موقعیت و نحوه استقرار بافنده تولید نموده است.

,

سلیمانی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، ودر معرفی این دارقالی و بیان خصوصیات ویژه آن، گفت: مهمترین خصوصیات ارگونومیک این دار قرار گرفتن پای کارگر در زیر تیرک افقی آن و اصلاح کلی قوس کمر و راحتی قرارگیری پا می باشد.

,

وی افزود:  بافنده در کار با این دار در موقعیت ثابت روی صندلی یا نیمکت پشتی دار بوده و بعلت شیبدار بودن چله ها نسبت به خط عمود و قابل تنظیم بودن سطح کار، طرز قرار گیری سر و گردن نیز اصلاح و امکان تابش روشنایی با زاویه مناسب نیز فراهم گردیده است.

,

سلیمانی در معرفی این دارقالی و بیان خصوصیات ویژه آن گفت: مهمترین خصوصیات ارگونومیک این دار قرار گرفتن پای کارگر در زیر تیرک افقی آن و اصلاح کلی قوس کمر و راحتی قرارگیری پا می باشد.

,

وی افزود:  بافنده در کار با این دار در موقعیت ثابت روی صندلی یا نیمکت پشتی دار بوده و بعلت شیبدار بودن چله ها نسبت به خط عمود و قابل تنظیم بودن سطح کار، طرز قرار گیری سر و گردن نیز اصلاح و امکان تابش روشنایی با زاویه مناسب نیز فراهم گردیده است.

,

این فعال اقتصادی اظهار داشت:  به دنبال بررسی عوارض ناشی از استفاده از دارهای قالی بافی و گلیم بافی موجود که سلامت بافندگان را تهدید می کند و با عنایت به این مسئله که جمعیت قابل توجهی از معلولین حرکتی در جامعه در حوزه صنایع دستی و بافتنی مشغول به کار هستند ایده طراحی این نوع دار قالی را ارائه و در راستای تولید و عملیاتی نمودن آن تلاش زیادی را انجام داده ایم.

,

 این طراح ایلامی با اشاره به محاسن این دار قالی اضافه کرد: دار ابزار کار اصلی در قالی بافی است که اگر از استانداردها و راحتی مناسبی برخوردار باشد و بتواند از نظر تأمین سلامت و کاهش عوارض جسمی بافندگان و همچنین کاهش مصرف مواد اولیه و بالا بردن راندمان کار بافندگی موفق عمل نماید شاهد تولید انبوه ان خواهیم بود.

,

سلیمانی تصریح کرد: امروزه مشکل اصلی بر سر راه ایده پردازان و طراحان، دست خالی بودن انها در زمینه سرمایه اولیه و منابع مالی است که علاوه بر خود طراح باید مسئولان نیز حمایت لازم را انجام دهند.

,

 

,

, ,

 

,

این فعال اقتصادی با بیان انتظاراتش از مسئولین خاطرنشان کرد: اساس کار اجرای طرح،  تجاری سازی آن است و بر اساس چشم انداز پیش بینی شده علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور برنامه ریزی لازم برای صادرات آن نیز در دستور کار قرار گیرد.

,

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه بالغ بر 500 میلیون ریال است که پارک علم و فناوری همکاری مساعدی را با طراحان این طرح داشته است، افزود:عملیلتی نمودن این طرح مصداق اقتصاد مقاومتی است چرا که بدون نیاز به خارج از کشور می تواند بخشی از نیاز بافندگان داخلی را تأمین و در زمینه صادرات نیز بر روی آن سرمایه گذاری بهینه انجام داد.

,

سلیمانی تأکید کرد: در راستای حمایت از تولیدات و ایده های نیروهای خلاق داخلی باید بیش از پیش اقدام شود و سیاست گذاری های دولتی در مسیر حمایت از نخبگان و صاحبان ایده اجرا شود.

,

وی با اشاره به اثرگذاری تصمیم های مسئولین در مسیر رونق اقتصادی گفت:  با حمایت های مالی و تأمین سرمایه در گردش ارزان قیمت برای شرکت های تولیدی، کاهش بروکراسی های اداری در جهت تجاری سازی طرح ها،می توانند تولید کننده ها را در راستای رسیدن به اهداف خود همراهی کنند.

,

این فعال حوزه فرش و گلیم، یادآور شد: در راستای بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال با توجه به وعده هایی که دولت داده است انتظار می رود که در وضعیت کسب و کار بهبود حاصل شود، بنیه مالی شرکت های تولیدی و خدماتی تقویت شود، و در جهت بازاریابی خارجی نسبت به صادرات تولید های داخلی اقدامات راهبردی و مؤثر انجام داده شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه